Brief van de minister van BZK over implementatie van de Omgevingswet - Omgevingsrecht - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. FY toegevoegd aan dossier 33118 - Omgevingsrecht en wetsvoorstel 34986 - Invoeringswet Omgevingswet i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Omgevingsrecht; Brief van de minister van BZK over implementatie van de Omgevingswet |
---|---|
Documentdatum | 10-01-2024 |
Publicatiedatum | 11-01-2024 |
Nummer | KST33118FY |
Kenmerk | 33118; 34986, nr. FY |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-2024
33 118 |
Omgevingsrecht |
34 986 |
Aanvulling en wijziging van de Omgevingswet, intrekking van enkele wetten over de fysieke leefomgeving, wijziging van andere wetten en regeling van overgangsrecht voor de invoering van de Omgevingswet (Invoeringswet Omgevingswet) |
FY1 |
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 21 december 2023 Met bijgaande brief doe ik uw Kamer zoals toegezegd de nog voor inwerkingtreding informatie toekomen. Achtereenvolgens ga ik in deze brief in op de uitkomst van het Indringend Ketentesten fase 6 (IKT-fase 6), de status van de DSO-websites (WCAG), stuur ik u de meerpartijenover-eenkomst toe en de uitkomst van het gesprek met bedrijfsleven over de opvolging van de MKB-toets. Indringend Ketentesten In lijn met mijn toezegging aan uw Kamer2 ontvangt u de rapportage over het IKT-fase 6 (bijlage 1). IKT-fase 6 is uitgevoerd tussen medio juli 2023 en medio oktober 2023. Tijdens IKT-fase 6 is wederom vooruitgang geconstateerd in de functionaliteiten van het DSO-LV en de testen laten ook belangrijke voortgang zien in de ontwikkeling van de lokale software. De testen laten zien dat de planketen - met inzet van de Tijdelijke Alternatieve Maatregelen (TAM) - voldoende werkt. Ook binnen de toepasbare regel- en vergunningenketen zijn geen technische beperkingen voor inwerkingtreding geconstateerd. Wel is er geconstateerd dat issues optreden als gevolg van niet correct ingerichte lokale software bij diverse bevoegde gezagen en het soms ontbreken van kennis over de inrichting van én de werking van de lokale software. Deze constatering is bekend en heeft de aandacht bij de ondersteuning van de implementatie aan bevoegd gezagen en behandeldiensten. Inmiddels is IKT-fase 7 in uitvoering, welke een doorlooptijd heeft van medio oktober 2023 tot eind januari 2024. Ook in IKT-fase 7 ligt de focus 1 De letters FY hebben alleen betrekking op 33 118. 2 T03422. |
kst-33118-FY ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023 |
Eerste Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 33 118, FY 1 |
op het testen van de planketen - in het bijzonder de in de afgelopen periode nieuw beschikbare gekomen functies in de lokale software - in samenhang met het DSO-LV. Ook is in IKT-fase 7 extra aandacht voor het testen van de aanpassingen in de viewer van het omgevingsloket en het testen van het wijzigen van de bruidsschat.
Vooruitlopend op de rapportage kan ik u melden dat aan het begin van IKT-fase 7 is ook de laatste nog af te ronden test rond de TAM - namelijk het TAM Projectbesluit voor provincies - succesvol is getest. Hiermee zijn alle TAM's, voor inwerkingtreding, succesvol getest. De volledige rapportage over het IKT-7 verwacht ik u te kunnen toesturen met mijn volgende voortgangsbrief na het eerste kwartaal van 2024.
In vervolg op de debatten met u en mijn brief van 9 november 2023 over de WCAG-status van de aan het DSO verbonden websites1, informeer ik u over de laatste stand van zaken.
Recentelijk zijn de websites van het IPLO en de primaire portalen voor de Stelselcatalogus en het Ontwikkelaarsportaal nogmaals getest (de zogenaamde «hertest»). Ik kan u melden dat inmiddels ook deze drie websites de A-status hebben behaald (zie tabel 1). Dit is een belangrijke mijlpaal. Zes van de zeven websites voldoen daarmee aan het hoogste niveau. Daaronder zitten de websites waar initiatiefnemers gebruik van maken.
Beknopt overzicht status van de aan het DSO verbonden websites
Website |
Status |
Laatste test |
Score op eisen |
Aantal bevindingen |
Nog openstaande bevindingen |
A |
Nov '23 |
50/50 |
0 |
0 |
|
A |
Nov '23 |
50/50 |
0 |
0 |
|
A |
Dec '23 |
50/50 |
0 |
0 |
|
A |
Dec '23 |
50/50 |
0 |
0 |
|
A |
Okt '23 |
50/50 |
0 |
0 |
|
A |
Dec '23 |
50/50 |
0 |
0 |
|
B |
Juni '23 |
46/50 |
4 |
3 |
Op 9 november jl. is door BZK, het Kadaster, Logius (namens KOOP), Geonovum en Rijkswaterstaat de meerpartijenovereenkomst getekend. De overeenkomst ziet op het gezamenlijk beheren DSO-LV) en de uitvoering van het IPLO. Gelijktijdig is door BZK, het Kadaster en Logius (namens KOOP) de samenwerkings-overeenkomst LVBB-STOP getekend. In deze overeenkomst staat de wijze van besluitvorming en samenwerking tussen partijen (governance). Daarbij staat het beheren van de Standaard Officiële Publicaties en Toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP) en de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB), in het kader van het DSO centraal. Beide overeenkomsten treft u als bijlage bij deze brief aan (bijlage 2 en 3).
In januari 2023 is de MKB-toets afgerond.2 Naar aanleiding van deze toets zijn er nadere afspraken gemaakt over het opvolgen van elf punten met het MKB. In de voortgangsbrief implementatie Omgevingswet van 9 oktober 2023 heb ik u de uitkomst van het eerste evaluatiemoment laten weten.3 Op 19 december jl. heb ik het voorziene tweede evaluatiemoment gehad met de betrokken partners. De volledige voortgangsrapportage over de opvolging van de MKB-toets is als bijlage toegevoegd bij deze brief (bijlage 4). Uit de evaluatie blijkt dat: de verdiepende vragenbomen zijn opgeleverd, eerdere geconstateerde bevindingen volgens de gemaakte afspraken zijn aangepakt en er een structurele ondersteuning ingericht is op het gebied van communicatie en voorlichting. Voor het éne resterende punt - de opvolger van de regelhulp brandveiligheid - was al afgesproken hoe dit in het eerste kwartaal van 2024 uitgevoerd wordt.
Met de partijen uit het bedrijfsleven4 heb ik de uitkomsten van de evaluatie bevestigd en afgerond. Afgesproken is om ook na inwerkingtreding met elkaar te blijven verder werken aan de gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket voor het MKB. De samenwerking en het overleg worden structureel (ambtelijk) doorgezet, zodat er bij mogelijke issues ook snel contact mogelijk is en er verdere stappen gezet kunnen worden voor de gebruiker. Dit is ook in lijn met het eerste verzoek uit het dictum van de motie van Langen-Visbeek c.s. om te luisteren naar mogelijke punten uit de uitvoering en issues voor hen met het Omgevingsloket te voorkomen.5
Vervolg
Zoals toegezegd blijf ik uw Kamer ook na inwerkingtreding van de Omgevingswet informeren over de stand van zaken.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge
Eerste Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 33 118, FY 3
Kamerstukken I 2023/24, 33 118/34 986, FT.
Kamerstukken I 2022/23, 33 118/34 986, EU, bijlage 5 en Kamerstukken II 2022/23, 33 118 /
34 986, nr. 246, bijlage «MKB-toets Omgevingswet.
Kamerstukken I 2023/24, 33 118/34 986, FO.
MKB-Nederland, VNO-NCW, Koninklijke Metaalunie, BOVAG, NRK, Bouwend Nederland, VNCI, stedenbouwkundige bureaus.
Kamerstukken I 2023/24, 33 118 / 34 986, FV.