Brief regering; Reactie op het verzoek van het lid Eerdmans over de veiligheidssituatie in Nederland naar aanleiding van de aanslag in Brussel - Terrorismebestrijding

Deze brief is onder nr. 693 toegevoegd aan dossier 29754 - Terrorismebestrijding.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Terrorismebestrijding; Brief regering; Reactie op het verzoek van het lid Eerdmans, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 17 oktober 2023, over de veiligheidssituatie in Nederland naar aanleiding van de aanslag in Brussel
Document­datum 24-10-2023
Publicatie­datum 24-10-2023
Nummer KST29754693
Kenmerk 29754, nr. 693
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-2024

29 754

Terrorismebestrijding

Nr. 693    BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 24 oktober 2023

Op maandagavond 16 oktober 2023 werd Brussel opgeschrikt door een verschrikkelijke aanslag. Mijn gedachten gaan in het bijzonder uit naar de slachtoffers, nabestaanden en de Zweedse en Belgische bevolking. Het is en blijft van groot belang om deze ontwikkelingen voortdurend in de gaten te houden om onze vrije en democratische samenleving zo goed mogelijk te kunnen beschermen. In deze brief zal ik uw Kamer informeren over de feiten van de aanslag, voor zover deze bekend zijn en gedeeld kunnen worden. Naar aanleiding van het verzoek van het Kamerlid Eerdmans (JA21), zal ik tevens ingaan op de veilgheidsrisico's van deze aanslag voor Nederland.1

Aanslag Brussel

Voor zover nu bekend werden twee personen doodgeschoten en een derde persoon raakte zwaargewond. De slachtoffers hebben de Zweedse nationaliteit. De aanslag lijkt daarmee specifiek gericht op Zweden. Dit blijkt onder meer ook uit een videoboodschap die de dader online heeft geplaatst. De dader is op dinsdagochtend doodgeschoten door de politie. Naar aanleiding van deze aanslag hebben de autoriteiten in België het dreigingsniveau in heel België opgeschaald naar niveau 3 (ernstig). In Brussel is het dreigingsniveau tijdelijk ook opgeschaald geweest naar niveau 4. De ontwikkelingen worden voortdurend door de Belgische autoriteiten in de gaten gehouden en waar nodig zijn veiligheidsmaatregelen getroffen.

Nederland

Internationale veiligheid en nationale veiligheid zijn met elkaar verweven. Naar aanleiding van de recente gewelddadige gebeurtenissen zijn alle betrokken organisaties in Nederland extra alert. Dit betekent dat er nauw

1 Het Kamerlid Eerdmans heeft dit verzoek gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 17 oktober 2023. (Handelingen II 2022/23, nr. 13, Regeling van Werkzaamheden.

kst-29754-693 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

contact plaatsvindt tussen onder meer de NCTV, de politie, inlichtingendiensten, gemeenten en landen om ons heen. Hierbij wordt continu bekeken hoe internationale ontwikkelingen doorwerken in Nederland en welke risico's hieruit voortkomen. Zo is ook direct na de aanslag in Brussel contact opgenomen met de Belgische autoriteiten. In de eerste plaats is gekeken of er directe aanwijzingen zijn voor een dreiging in Nederland. Dit was niet aan de orde. Vervolgens is gekeken wat de aanslag betekent voor het dreigingsniveau in Nederland. Hieruit bleek dat er geen aanleiding is om het dreigingsniveau op dit moment te verhogen. Het nationaal dreigingsniveau blijft daarom ook gehandhaafd op niveau 3 van 5. Dat betekent dat een aanslag in Nederland voorstelbaar is, maar dat er geen concrete aanwijzingen zijn. Dit vraagt naast alertheid om een passende aanpak.

Nederland heeft een stevige en brede aanpak van terrorisme, een hoog niveau van kennis en expertise en beproefde samenwerkingsverbanden. Binnen de terrorisme- en extremismeaanpak werken betrokken partijen op lokaal, regionaal, nationaal, maar ook op internationaal niveau samen om signalen van (gewelddadig) extremisme en terrorisme vroegtijdig te herkennen en op te volgen. Zo werken partners lokaal samen binnen de persoonsgerichte aanpak, waarbij onder meer maatregelen zoals een gebiedsverbod op basis van de Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding opgelegd kunnen worden. Daarnaast kan, binnen daarvoor geldende afspraken en wetgeving, tussen Europese en internationale partners informatie worden gedeeld.

Ik kan me goed voorstellen dat er zorgen en gevoelens van onveiligheid bestaan. Die zorgen deel ik. Daarom wil ik benadrukken dat alle betrokken organisaties extra alert zijn. Dit betekent dat er voortdurend contact plaatsvindt tussen de betrokken nationale organisaties en de landen om ons heen. Zo nodig worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Over de aard van de maatregelen kan ik uit veiligheidsoverwegingen geen uitspraken doen.

Terroristen zijn met wreed geweld uit op het zaaien van angst, het ontwrichten van ons dagelijks leven en het tegen elkaar opzetten van groepen binnen onze samenleving. Angst mag en zal ons niet regeren.

Het tegengaan van terrorisme is en blijft van uiterst belang om onze manier van leven te kunnen beschermen.

De Minister van Justitie en Veiligheid,

  • D. 
    Yesilgöz-Zegerius

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 29 754, nr. 693 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.