Brief regering; Wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2024 (36415) en anticiperen op wijzigingen IOAW/IOAZ - Wijziging van enkele wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Verzamelwet SZW 2024)

Deze brief is onder nr. 5 toegevoegd aan wetsvoorstel 36415 - Verzamelwet SZW 2024 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van enkele wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Verzamelwet SZW 2024); Brief regering; Wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2024 (Kamerstuk 36415) en anticiperen op wijzigingen IOAW/IOAZ
Document­datum 15-09-2023
Publicatie­datum 15-09-2023
Nummer KST364155
Kenmerk 36415, nr. 5
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022-

2023

36 415

Wijziging van enkele wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Verzamelwet SZW 2024)

Nr. 5

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 15 september 2023

Heden is door Zijne Majesteit de Koning het wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2024 aan uw Kamer aangeboden (Kamerstuk 36 415). Het wetsvoorstel bevat onder meer twee kleine, inhoudelijke wijzigingen van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ). Vanaf heden kan worden geanticipeerd op de inwerkingtreding van deze wijzigingen, die begunstigend zijn. Dit licht ik hieronder toe.

Bij twee eerdere wijzigingen van de Participatiewet zijn de doelgroepen van de IOAW en de IOAZ onbedoeld buiten beschouwing gelaten.1 De Verzamelwet herstelt dit. De eerste voorgestelde wijziging regelt dat bij een gedwongen opname op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg of de Wet zorg en dwang - net zoals bij vrijwillige opname in een ggz-instelling - het recht op een IOAW- of IOAZ-uitkering behouden blijft. De voorgestelde wijziging staat in onderdeel A van artikelen XII en XIII van het wetsvoorstel. De tweede voorgestelde wijziging regelt dat mensen die een IOAW- of IOAZ-uitkering ontvangen, behoren tot de doelgroep loonkostensubsidie en in deeltijd werken, in aanmerking kunnen komen voor de nieuwe (gedeeltelijke) vrijlating van arbeidsinkomsten. De voorgestelde wijziging staat in onderdeel B van artikelen XII en XIII van het wetsvoorstel. Beide wijzigingen zullen terugwerken tot 1 januari 2023.

1 Het behoud van de uitkering bij gedwongen opname is voor de algemene bijstandsuitkering eerder per 2022 geregeld in de Participatiewet (artikel 13, derde lid) via het gewijzigd amendement Kwint c.s. (Kamerstuk 35 667, nr. 37). De bedoelde vrijlating van arbeidsin-komsten is voor de algemene bijstandsuitkering eerder per 2023 geregeld in de Participatiewet (artikel 31, tweede lid) met de Wet uitvoering Breed Offensief (Stb. 2022, nr. 499).

kst-36415-5 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

Nu kan worden geanticipeerd op de inwerkingtreding van deze wijzigingen, kunnen gemeenten vooruitlopend op de inwerkingtreding van het wetsvoorstel de bovengenoemde uitkeringen c.q. vrijlating toekennen, ook voor eerdere maanden in 2023. Hiermee wordt erkend dat de doelgroepen eerder onbedoeld buiten beschouwing zijn gelaten en zo snel mogelijk moeten worden begunstigd.

Bovendien wordt hierbij aangesloten op de huidige uitvoering van de Participatiewet.2 Ik zal gemeenten hierover informeren via het Gemeentenieuws van SZW.

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen,

C.J. Schouten

2 Zie ook de toelichting op artikel XXI van het wetsvoorstel.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 415, nr. 5 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.