Brief regering; Centraal informatiepunt mobiele bereikbaarheid 112 - Veiligheidsregio's

Deze brief is onder nr. 247 toegevoegd aan dossier 24095 - Frequentiebeleid en dossier 29517 - Veiligheidsregio's.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Veiligheidsregio's; Brief regering; Centraal informatiepunt mobiele bereikbaarheid 112
Document­datum 12-07-2023
Publicatie­datum 12-07-2023
Nummer KST29517247
Kenmerk 29517; 24095, nr. 247
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

2023

Vergaderjaar 2022-

29 517 24 095

Nr. 247

Veiligheidsregio's

Frequentiebeleid

BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 12 juli 2023

Op 1 juni 2021 heeft uw Kamer de motie van de leden Inge van Dijk en Rajkowski1 met algemene stemmen aangenomen (Handelingen II 2020/21, nr. 85, item 15). De motie «verzoekt de regering, voor 1 januari 2022 met voorstellen te komen om de «witte gebieden» in Nederland te ontsluiten, zodat voldaan kan worden aan de ondergrens van mobiele bereikbaarheid, namelijk 112 te kunnen bellen».

In reactie op deze motie heb ik in verschillende brieven en commissiede-batten een toelichting gegeven op de mobiele netwerkdekking in Nederland en de bereikbaarheid van 112 in het bijzonder2. Daarin heb ik toegelicht dat de netwerkdekking in Nederland tot de absolute wereldtop behoort en dat die verder wordt verbeterd door de dekkings- en snelheids-verplichting die in 2020 is opgelegd. 100% mobiele netwerkdekking is desalniettemin niet mogelijk is. De natuurkundige aard van radiogolven alleen al maakt dit onmogelijk. Daarnaast wordt de mate van dekking ook beïnvloed door seizoensinvloeden, atmosferische omstandigheden, geografische structuren, steeds beter geïsoleerde huizen en de kwaliteit van de antenne in iemands mobiele toestel.

Ik zet in op het verder verbeteren van de mobiele bereikbaarheid van 112 door het goed laten werken van bellen via 4G (VoLTE) en bellen via Wifi. Ook met het oog op de verwachte afschakeling van 2G en 3G. Hierover heb ik uw Kamer geïnformeerd in mijn brief van 8 december 20223 en de beantwoording van vragen van het lid Dekker-Abdulaziz van 30 mei 20234.

1    Kamerstuk 24 095, nr. 535.

2    Kamerstukken 24 095 en 26 643, nr. 558; verslag commissiedebat 31 mei 2022, Kamerstuk 21 501-33, nr. 938; Kamerstuk 29 517, nr. 222; Kamerstukken 29 517 en 24 095, nr. 226; verslag commissiedebat 15 december 2022, Kamerstuk 24 095, nr. 574.

3    Kamerstukken 29 517 en 24 095, nr. 226.

4    Aanhangsel Handelingen II 202/23, nr. 2736.

kst-29517-247 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

Daarnaast heb ik, zoals toegezegd in mijn brief van 28 juni 2022 en tijdens het commissiedebat van 15 december 20225, onderzocht of het mogelijk is om een centraal punt in te richten waar mensen meldingen over gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 kunnen doen. Met deze brief informeer ik uw Kamer over de voortgang hiervan.

Centraal informatiepunt

In een eerste verkennende fase zijn gesprekken gevoerd met de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), de drie mobiele netwerkaanbieders (KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo) en het Ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) over de mogelijke oprichting van een centraal punt waar mensen terecht kunnen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 ervaren.

Alle partijen waarmee is gesproken zien voordelen, maar ook specifieke aandachtspunten voor het oprichten van een dergelijk centraal punt. Een belangrijk voordeel is dat er één centraal punt komt waar mensen zowel informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112, als meldingen kunnen doen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid ervaren. Aandachtspunten zijn de zorgen dat veel meldingen over algemene mobiele netwerkdekking zullen gaan en de verwachtingen die worden gewekt met een dergelijk centraal punt, aangezien niet ieder probleem altijd kan worden opgelost. De aandachtspunten kunnen worden ondervangen door de wijze waarop het centrale punt wordt ingericht.

Op basis van deze verkenning heb ik dan ook besloten opdracht te geven aan de RDI om een centraal informatiepunt in te richten, waar mensen terecht kunnen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 ervaren. Het doel van het informatiepunt is dat mensen informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112 en tips om zelf die bereikbaarheid te verbeteren. Daarnaast moet er via het punt melding kunnen worden gemaakt van situaties waarin 112 mobiel onbereikbaar was.

De reikwijdte van het centrale informatiepunt zal alleen de mobiele bereikbaarheid van specifiek 112 beslaan en niet mobiele bereikbaarheid in het algemeen. Verder zal het centrale informatiepunt alleen over de mobiele bereikbaarheid van 112 gaan tot aan verbinding met de meldkamer van 112. Hoe de verbinding vervolgens binnen de systemen van de meldkamer van 112 is georganiseerd, is een ander domein en valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van J&V.

Belangrijke aspecten voor de inrichting van het centraal informatiepunt door de RDI zijn in ieder geval hoe aan meldingen passende opvolging kan worden gegeven, hoe in individuele gevallen kan worden teruggekoppeld, hoe over meldingen kan worden gerapporteerd en hoe het centraal informatiepunt kan bijdragen aan verdere beleidsmatige keuzes om de mobiele bereikbaarheid van 112 nog verder te versterken. Na een jaar zal het centrale informatiepunt worden geëvalueerd.

Ik verwacht uw Kamer begin 2024 nader te kunnen informeren over de voortgang van de inrichting van het centrale informatiepunt door de RDI.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

M.A.M. Adriaansens

5 Kamerstuk 24 095, nr. 574

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 29 517, nr. 247 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.