Brief regering; WODC-onderzoeksrapport ‘Pilot verplicht financieel toezicht: een kwalitatieve evaluatie’ - Jeugdcriminaliteit - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 96 toegevoegd aan dossier 28741 - Jeugdcriminaliteit.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jeugdcriminaliteit; Brief regering; WODC-onderzoeksrapport ‘Pilot verplicht financieel toezicht: een kwalitatieve evaluatie’ |
---|---|
Documentdatum | 09-05-2023 |
Publicatiedatum | 09-05-2023 |
Nummer | KST2874196 |
Kenmerk | 28741, nr. 96 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-
2023
28 741
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 9 mei 2023
Bijgaand bied ik uw Kamer het rapport «Pilot verplicht financieel toezicht: een kwalitatieve evaluatie» aan. Het onderzoek is uitgevoerd door Significant in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC).
Als onderdeel van de projectaanpak Financieel Toezicht1, waarbij de vraag centraal vraag op welke wijze verplicht financieel toezicht in het (jeugd)-strafrecht kan worden ingericht zodat dit bijdraagt aan het voorkomen van recidive en (verdere) schulden, is de pilot verplicht financieel toezicht jeugd gestart in september 2020. De pilot is afgerond in september 2022. De pilot richtte zich op jongeren (binnen het jeugdstrafrecht) die zich door criminaliteit voorzien van een luxueuze levensstijl en/of jongeren waarbij er sprake is van financiële problematiek/schulden, bij henzelf of in het gezin. De gedachte was dat verplicht financieel toezicht door groepstraining of individuele coaching zou kunnen bijdragen aan het verkleinen van het recidiverisico door inzicht in financiën, hulp om problematische schulden terug te dringen en perspectief te bieden op een andere levensstijl.
Het voorliggende onderzoeksrapport bevat een kwalitatieve evaluatie van de pilot.
Vanwege tegenvallende instroom is gekozen voor een onderzoek van beperkte omvang, met groepsinterviews met betrokken partners (Raad voor de Kinderbescherming, (jeugd)reclassering, coachingorganisatie en Openbaar Ministerie) en een reflectiesessie met wetenschappers.
1 Opgezet naar aanleiding van een motie in 2018 waarin de regering werd verzocht om verplicht financieel toezicht in het (jeugd)strafrecht mogelijk te maken zodat jongeren gedemotiveerd worden om snel en makkelijk geld te verdienen door het plegen van strafbare feiten (Kamerstuk 28 741, nr. 47).
kst-28741-96 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
Conclusies
De betrokken professionals geven aan dat een groepstraining niet geschikt bleek voor deze doelgroep. De individuele coaching was wel effectief, omdat die de mogelijkheid van maatwerk bood in een vaak complexere situatie. De professionals willen die werkwijze graag voortzetten.
Tegelijkertijd werd het belang benoemd van eerder ingrijpen: het is wenselijk een vorm van financiële coaching preventief in te zetten. Voor jongeren die nog geen justitiecontacten hebben, maar bij wie wel risico wordt gezien, zou dit kunnen bijdragen aan het voorkomen van criminaliteit.
Mijn beleidsreactie op deze conclusies zal ik meenemen in een volgende brief aan uw Kamer met diverse onderwerpen over de aanpak van jeugdcriminaliteit, die in juni verstuurd zal worden.
De Minister voor Rechtsbescherming,
F.M. Weerwind
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 28 741, nr. 96 2