Brief regering; Notificatie landelijke beëindigingsregelingen veehouderijlocaties piekbelasting - Problematiek rondom stikstof en PFAS - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 250 toegevoegd aan dossier 35334 - Problematiek rondom stikstof en PFAS.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Problematiek rondom stikstof en PFAS; Brief regering; Notificatie landelijke beëindigingsregelingen veehouderijlocaties piekbelasting |
---|---|
Documentdatum | 02-05-2023 |
Publicatiedatum | 02-05-2023 |
Nummer | KST35334250 |
Kenmerk | 35334, nr. 250 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-2023
35 334
Problematiek rondom stikstof en PFAS
Nr. 250 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR NATUUR EN STIKSTOF
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 2 mei 2023
In de Kamerbrief van 10 februari jl. (Kamerstuk 35 334, nr. 222) bent u geïnformeerd over de aanpak piekbelasting. Met deze brief stel ik u op de hoogte van de afronding van de notificatieprocedure van de beëindigings-regelingen. Dit is een belangrijke vervolgstap om samen met de ondernemingen die kwalificeren als piekbelaster te komen tot aanzienlijke reductie van de stikstofdepositie.
Op 2 mei heeft de Europese Commissie goedkeuring gegeven aan de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties met piekbelasting (Lbv-plus) en Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv). De Commissie is van oordeel dat deze regelingen in overeenstemming zijn met de geldende staatssteunkaders. Deelname aan de Lbv-plus-regeling staat open voor melkvee-, varkens-, pluimvee- (kippen en kalkoenen) en vleeskalverhouders die vallen onder de aanpak piekbelasting. Deelname aan de Lbv staat open voor een grotere groep van melkvee-, varkens- en pluimveehouders (kippen en kalkoenen). Nu de Europese notificatieprocedure afgerond is, kunnen de resterende stappen voor publicatie worden gezet. Het kabinet verwacht deze beëindigingsre-gelingen deze maand vast te stellen en te publiceren in de Staatscourant.
Naast de mogelijkheid om te stoppen, moeten ondernemers kunnen kiezen voor het fors terugdringen van de stikstofuitstoot door (combinaties van) innoveren, omschakelen, extensiveren of verplaatsen. De overheid zal deze ondernemers zoveel mogelijk met maatwerk begeleiden omdat iedere onderneming en ieder gebied anders is. Eind mei zal het kabinet u nader informeren over de vormgeving van de maatwerkaanpak binnen de aanpak piekbelasters.
Voor een succesvolle aanpak piekbelasting is het, naast goedkeuring en openstelling van regelingen, noodzakelijk dat de ondernemers om wie het gaat op transparante wijze overzicht kunnen krijgen van de mogelijkheden en goed geholpen worden door de betrokken overheden. Het zorgvuldig kst-35334-250 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
openstellen van de aanpak piekbelasting doet recht aan de grote keuzes die voorliggen en voorkomt onnodige vertraging later in het proces.
Om de agrarische ondernemer een eerste inzicht te geven in de mogelijkheden wordt een website ingericht. Op deze website kunnen ondernemers zien of zij onder de aanpak piekbelasting vallen. De website zal ook informatie bevatten over de Lbv en Lbv-plus en andere, toekomstige regelingen om volledig inzicht te bieden in de keuzemogelijkheden. Hiermee kunnen de ondernemers een eerste beeld vormen. Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden belteams ingericht zodat ondernemers met vragen over de werking van de regelingen nadere uitleg kunnen krijgen. Ook kunnen er persoonlijke gesprekken worden aangevraagd met zaakbegeleiders bij regionale uitvoeringsteams, zodra deze teams per provincie gereed zijn. Het kabinet is voornemens de publicatie van de beëindigingsregelingen en de lancering van de website gelijktijdig plaats te laten vinden. Daarvoor worden de komende weken ook gebruikt om de website zorgvuldig te testen. Openstelling van beide subsidieregelingen is vervolgens voorzien op 1 juli dit jaar.
Daarnaast worden momenteel met alle provincies afspraken gemaakt over hoe de uitvoering per gebied vorm wordt gegeven. Afhankelijk van de omvang van de opgave, de per provincie beschikbare capaciteit en bestaande werkwijzen van provincies wordt invulling gegeven aan regionale uitvoeringsteams. In sommige gevallen betekent dit dat een provincie de uitvoeringsteams grotendeels zelf zal organiseren, in andere gevallen dat het Rijk een uitvoeringsteam formeert. Bekeken wordt of gefaseerd starten met de uitvoering wenselijk is ten behoeve van een robuuste uitvoering. Momenteel loopt er een intensief traject met de provincies om te komen tot uitvoeringsovereenkomsten. Het moment van afsluiten hiervan is mede afhankelijk van het besluitvormingsproces bij de provincies. Conform de motie-Van Campen (Kamerstuk 34 682, nr. 134) schuiven sluitingsdatum en evaluatiemoment van de aanpak piekbelasting mee met een latere startdatum van de aanpak.
Tot slot, met de afronding van de notificatieprocedure is een belangrijke stap gezet op weg naar de start van de aanpak piekbelasting. De verdere voorbereidingen vinden met grote zorgvuldigheid plaats om de agrarische ondernemers straks de goede en noodzakelijke ondersteuning te kunnen bieden. Om te komen tot een succesvolle uitvoering van de aanpak piekbelasting is verdere afstemming met mede-overheden en sectorpar-tijen van groot belang. Daartoe zijn en worden overleggen gepland met agrarische partijen, het Interprovinciaal Overleg, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ik zal u nog deze maand nader informeren over de voortgang van dit proces.
De Minister voor Natuur en Stikstof,
Ch. van der Wal-Zeggelink
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 35 334, nr. 250 2