Brief regering; Stand van zaken over de aangenomen motie Werner/Sjoerdsma over het succes van NPO-programma's niet afmeten aan kijkcijfers en marktaandelen (36200-VIII-167) - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023 - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 206 toegevoegd aan wetsvoorstel 36200 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023; Brief regering; Stand van zaken over de aangenomen motie van de leden Werner en Sjoerdsma over het succes van NPO-programma's niet afmeten aan kijkcijfers en marktaandelen (Kamerstuk 36200-VIII-167) |
---|---|
Documentdatum | 23-02-2023 |
Publicatiedatum | 23-02-2023 |
Nummer | KST36200VIII206 |
Kenmerk | 36200 VIII, nr. 206 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-
2023
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 23 februari 2023
Tijdens het mediabegrotingsdebat op 28 november 2022 (Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 178) hebben mevr. Werner (CDA) en dhr. Sjoerdsma (D66) een gewijzigde motie (Kamerstuk 36 200 VIII, nr. 167) ingediend die verzoekt om de NPO te vragen de invloed van programmatische doelstellingen waaronder kijk- en luistercijfers op het bepalen van het media-aanbod en de mogelijke spanning van die werkwijze met de Mediawet en de publieke mediaopdracht, mee te nemen in de jaarlijkse rapportage op grond van artikel 2.58 Mediawet. Deze motie is aangenomen en in deze brief informeer ik u over de stand van zaken van de aangenomen motie (Handelingen II 2022/23, nr. 31, item 10).
De publieke omroep heeft de taak om op grond van Mediawet artikel 2.1 los van commerciële prikkels, te zorgen voor een evenwichtig, pluriform, gevarieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod met een grote verscheidenheid naar vorm en inhoud. In de Terugblik 20211 van de NPO is te lezen dat de NPO een grotere focus heeft gelegd op de inhoudelijke doelstellingen vanuit genrebeleidsplannen. Hierin formuleert de NPO ambities, acties en criteria voor de genres, nieuws, opinie, samenleving, expressie, kennis, sport en amusement. Daarbij is de publieke omroep gericht op een relevant en breed bereik, waarbij specifieke doelgroepen niet uit het oog worden verloren. Om mogelijke commerciële invloeden tegen te gaan heeft het vorige kabinet de afbouw van reclame ingezet wat stapsgewijs toewerkt naar een halvering. Hierdoor ontstaat minder druk op de publieke omroep om na 20.00 uur 's avonds commercieel te programmeren.
Ik heb, zoals u verzoekt, de NPO gevraagd om in zijn jaarlijkse NPO Terugblikinformatie op te nemen wat de invloed van kijk - en luistercijfers
1 https://over.npo.nl/storage/configurations/ovempo/files/terugblik_2021.pdf.
kst-36200-VIII-206 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
is op het bepalen van het media-aanbod. Deze informatie zal vanaf de volgende NPO Terugblik worden opgenomen. Uiteraard ontvangt uw Kamer de Terugblik, zoals gebruikelijk, jaarlijks met de mediabegrotings-brief.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
-
G.Uslu
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 200 VIII, nr. 206 2