Brief regering; Onderzoek Ervaringen en aanpak van pestgedrag tegenover lhbtiq+ jongeren in het voortgezet onderwijs - Veiligheid op school - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 128 toegevoegd aan dossier 30420 - Emancipatiebeleid i en dossier 29240 - Veiligheid op school.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Veiligheid op school; Brief regering; Onderzoek Ervaringen en aanpak van pestgedrag tegenover lhbtiq+ jongeren in het voortgezet onderwijs |
---|---|
Documentdatum | 15-12-2022 |
Publicatiedatum | 15-12-2022 |
Nummer | KST29240128 |
Kenmerk | 29240; 30420, nr. 128 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2023
Vergaderjaar 2022-
29 240
30 420
Nr. 128
Veiligheid op school Emancipatiebeleid
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP EN VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 december 2022
Met deze brief doen wij uw Kamer het onderzoeksrapport «Ervaringen en aanpak van pestgedrag tegenover lhbtiq+ jongeren in het voortgezet onderwijs» toekomen.1 Het onderzoek is uitgevoerd door Movisie opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Movisie heeft onderzoek gedaan naar het pesten van lhbtiq+ leerlingen in het voortgezet onderwijs, zodanig dat er zicht is op waarom lhbtiq+ leerlingen meer gepest worden.
De aanleiding van dit onderzoek was dat het veiligheidsgevoel verslechterd is van leerlingen in het voortgezet onderwijs die homoseksueel, lesbisch, biseksueel of transgender zijn.2 Deze leerlingen werden vaker opzettelijk lastig gevallen door anderen. Daarom hebben wij aangegeven verdiepend onderzoek te gaan doen naar het pesten van lhbtiq+ leerlingen in het algemeen door medeleerlingen en docenten.3 4 Met verzending van dit onderzoek geven wij ook invulling aan de toezegging in de Emancipatienota 2022-2025 om dit onderzoek in het najaar van 2022 aan de Tweede Kamer te sturen.5
Wij vinden het belangrijk om te benadrukken dat goed onderwijs een voorwaarde is voor een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig wordt behandeld, veilig is en gelijke kansen krijgt. Gender(identiteit), geslachtskenmerken, genderexpressie of seksuele oriëntatie mag daarin nooit een rol spelen.
1 Raadpleegbaar via tweedekamer.nl.
2 «Veilig op school. Landelijke veiligheidsmonitor 2020-2021: veiligheidsbeleid en veiligheidsbe-leving in het primair en voortgezet onderwijs», ResearchNed, januari 2022.
3 Kamerstuk 35 925 VIII, nr. 143.
4 Kamerstuk 29 240, nr. 124.
5 Kamerstuk 30 420, nr. 374.
kst-29240-128 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
Wij streven ernaar de beleidsreactie op de verkenning samen met de nieuwe Veiligheidsmonitor 2022 in het voorjaar van 2023 naar uw Kamer te sturen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,
A.D. Wiersma
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 29 240, nr. 128 2