Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36250 K - Wijziging begroting Defensiematerieel­begrotingsfonds 2022 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 24-11-2022
Publicatie­datum 24-11-2022
Nummer KST36250K2
Kenmerk 36250 K, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022

2023

36 250 K

Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING INHOUDSOPGAVE

 

1

Leeswijzer

3

2

Het beleid

3

2.1

Voorstel van wet

3

2.2

Belangrijkste begrotingswijzigingen

4

2.3

Ontvangsten- uitgavenmutaties

5

2.4

Budgettaire gevolgen van beleid

7

3

Verdiepingsbijlage

23

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Artikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het van het Defensiematerieel-begrotingsfonds (K).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

K.H. Ollongren

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2022 van hoofdstuk K van de begroting van het Rijk.

In deze tweede suppletoire begroting van het Defensiematerieelbegrotings-fonds zijn de besluiten van het kabinet uit de Najaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet dient dan ook in samenhang te worden gezien met de Najaarsnota.

In paragraaf 2.1 wordt de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting uiteengezet. Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op deze begroting van het Defensie-materieelbegrotingsfonds vermeld, waarna deze in paragraaf 2.3, overzicht ontvangsten- uitgavenmutaties worden toegelicht. Afsluitend is in paragraaf 2.4 per artikel een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid en de uitgaven- en ontvangstenmutaties. Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht. Als laatste is in de verdiepingsbijlage per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.

 

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1000

5

10

=> 1000

10

20

De toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.

De tweede suppletoire begroting geeft een totaaloverzicht van financiële afwijkingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting van het DMF en wordt tegelijk met de Najaarsnota ingediend.

2 Het beleid

2.1 Voorstel van wet

Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2022 van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) ten opzichte van de 1suppletoire begroting met een bedrag van € 1.101,5 miljoen te verlagen. voor het begrotingsbedrag van de ontvangsten 2022 wordt voorgesteld dit met € 760,4 miljoen te verlagen. Dit leidt voor het Defensiematerieelbegro-tingsfonds tot een uitgavenbudget van € 4.887,7 miljoen en een ontvangstenbudget van € 5.539,1 miljoen. De begroting voor de in 2022 aan te gane verplichtingen daalt met € 707,5 miljoen tot € 7863,8 miljoen. De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2022 is als volgt:

Uitgaven (in duizend euro)

Stand 1e suppletoire begroting 2022    € 5.989.180

Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2022    - € 1.101.484

Stand Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) in de najaarsnota 2022    € 4.887.696

Ontvangsten (in duizend euro)

Stand 1e suppletoire begroting 2022    € 6.299.547

Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2022    - € 760.436

Stand Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) in de najaarsnota 2022    € 5.539.111

2.2 Belangrijkste begrotingswijzigingen

Met deze tweede suppletoire begroting worden de uitgaven van het DMF met per saldo € 1,1 miljard verlaagd. Met uitzondering van de budgetten op artikel 4, vinden de verlagingen over de volle breedte van het DMF plaats.

De uitgavenverlagingen zijn vooral het gevolg van gewijzigde externe omstandigheden. Zo leiden de gevolgen van COVID-19 nog tot vertragingen. Het tekort aan microchips bijvoorbeeld, zorgt voor vertragingen bij de oplevering van geplande projecten. Verstoorde toeleveringsketens zorgen ook voor vertragingen. Daarnaast leidt ook de oorlog in Oekraïne tot krapte op de Defensiemarkten. Dit leidt tot vertragingen bij de investeringsprojecten van Defensie.

Voorts heeft ook defensie last van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Dit zorgt voor vertragingen in de planning en uitvoering van investeringsprojecten. Dit is direct voelbaar in de organisatie en in de agendering en implementatie van de investeringen.

Als gevolg van boven genoemde oorzaken en omstandigheden worden in 2022 de budgetten verlaagd. De noodzaak van de investeringen blijft onverminderd hoog. Immers de oorlog in Oekraïne en de verslechterende veiligheidssituatie wereldwijd - zoals ook toegelicht in de Defensienota -onderstrepen de Defensie-investeringen; de huidige budgetaanpassingen doen daar op geen enkele wijze afbreuk aan.

Volgend voorjaar worden de thans verlaagde budgetten in een nieuw kasritme gezet. Op dat moment wordt een nieuwe inschatting gemaakt van de ontwikkeling van de externe omstandigheden en de raming van de investeringen die daar het beste bij past. Tussentijds werkt Defensie hard aan mogelijke versnellingen en andere mogelijkheden om de geagendeerde investeringen tijdig uit te voeren.

2.3 Ontvangsten- uitgavenmutaties

 

Belangrijkste suppletoire mutaties 2021 (Eerste suppletoire

begroting) (bedragen x € 1.000)

 

Toelichting Omschrijving

Artikelen

Totaal

Vastgestelde begroting 2022

Mutaties 1e suppletoire begroting 2022

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

5.387.062

602.118

5.989.180

1

Belangrijkste suppletoire mutaties

Compensatie valuta USD dollars & Zweedse kronen

1

47.509

2

Aflossing DMO lening DLP

1

35.298

3

Kasschuif 2022 investeringen

1, 2, 3, 4, 5, 6

  • 417.000

4

Kasschuif instandhouding materieel

1, 2, 3, 4

  • 150.000

5

Aflossing Luchtmacht lening DLP

4

10.000

6

Verwachte minderontvangsten begroting 2022

1

  • 18.000

7

Budgettoewijzing conform jaarplan kustwacht CARIB

1, 6

10.855

8

Vrijgave DMF budget 2022

1, 2, 3, 4, 5, 6

  • 651.415

9

Interdepartementale budgetoverhevelingen

1, 3, 6

624

Overige mutaties

30.645

Stand 2e suppletoire begroting 2022

4.887.696

Toelichting overzicht belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1. 
    Compenstatie valuta USD dollars & Zweedse kronen

De effecten van de aanpassingen in wisselkoers worden verwerkt op de begroting van Defensie. De tegenvaller die hierdoor optreedt op de begroting van Defensie wordt generaal gecompenseerd.

  • 2. 
    Aflossing DMO lening DLP

Drie jaar geleden is besloten om geld uit het DLP te lenen om het tekort op het exploitatiebudget binnen de defensiebegroting op te lossen. Met deze mutatie wordt de lening afgelost.

  • 3. 
    Kasschuif2022 investeringen

Naar verwachting worden in 2022 niet alle investeringsuitgaven gerealiseerd. Wapensystemen worden minder snel dan verwacht geleverd. Uiteindelijk zal de productiecapaciteit van de bedrijven in deze sector groeien, maar dat zal enige tijd in beslag nemen. Derhalve wordt dit budget doorgeschoven.

  • 4. 
    Kasschuif instandhouding materieel

Naar verwachting worden in 2022 niet alle instandhoudingsuitgaven gerealiseerd. Van deze middelen wordt € 150 miljoen doorgeschoven.

  • 5. 
    Aflossing Luchtmacht lening DLP

Drie jaar geleden is besloten om geld uit het DLP te lenen om het tekort op het exploitatiebudget binnen de defensiebegroting op te lossen. Met deze mutatie wordt de lening afgelost.

  • 6. 
    Verwachte minderontvangsten begroting 2022

De verwachting is dat er minder wordt ontvangen vanwege lagere verkoopopbrengsten.

  • 7. 
    Budgettoewijzing conform jaarplan kustwacht CARIB

Door middel van deze budgettoevoeging van € 10,8 miljoen komt er geld beschikbaar voor de Kustwacht CARIB voor haar geplande activiteiten waaronder de capaciteiten voor de luchtverkenning.

  • 8. 
    Vrijgave DMF budget 2022

Naast de verschillende kasschuiven die door defensie zijn doorgevoerd, en welke bij de afgelopen miljoenennota ook al aan Kamer gemeld zijn, vinden over vrijwel de gehele breedte van het DMF neerwaartse aanpassingen van de uitgaven plaats. Deze neerwaartse aanpassingen zijn voornamelijk het gevolg van krapte op de Defensiemarkt en op de arbeidsmarkt. Als gevolg daarvan worden investeringsprojecten, alsmede het vrijgegeven budget, doorgeschoven.

  • 9. 
    Interdepartementale budgetoverhevelingen

Vanuit het DMF is onder andere € 4,8 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) voor de verrekening van uitvoeringskosten van de AIVD en uitbreiding van digitale opslagcapaciteit. Daarnaast heeft Defensie onder andere € 3,8 miljoen ontvangen van het ministerie van J&V voor bewaken en beveiligen.

Per saldo stijgt de begroting van het DMF als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 0,6 miljoen.

2.4 Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 1 Defensiebreed Materieel

 

Artikel 1 Defensiebreed Materieel (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota    2esuppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

981.860

1.287.655

  • - 
    86.775
  • - 
    27.545

1.173.335

Uitgaven

983.034

1.223.463

  • - 
    170.069
  • - 
    261.532

791.862

waarvan juridisch verplicht

65,7%

     

100,0%

Verwerving

         

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

52.116

44.766

  • 4.327
  • 40.439

0

Verwerving: onderzoeksfase

0

3.185

164

  • 3.349

0

Verwerving: realisatie

738.919

975.195

  • 95.682
  • 442.936

436.577

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Materieel

399.167

339.644

  • 9.859
  • 57.456

272.329

Kennis en Innovatie

Bekostiging

Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten

2.521

1.764

1.695

641

4.100

Technologieontwikkeling

23.716

18.515

0

6.523

25.038

Kennisgebruik

3.072

9.847

0

  • 7.538

2.309

Kort Cyclische Innovatie

3.485

7.261

0

  • 3.261

4.000

Reserve Valutaschommelingen

Storting/onttrekking begrotingsreserve

Storting/onttrekking begrotingsreserve

0

0

0

47.509

47.509

Onzekerheidsreservering

Fonds

Fonds

3.735

23.083

375

  • 23.458

0

Over-/ onderprogrammering

Fonds

Fonds

  • 243.697
  • 199.797
  • 62.435

262.232

0

Ontvangsten

62.198

81.946

  • - 
    5.183
  • - 
    16.360

60.403

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting op de verplichtingen

De raming voor de verplichtingen voor Defensiebreed materieel is per saldo met € 97,5 miljoen verlaagd.

Deze neerwaartse bijstelling wordt met name verklaard door het project Defensie Operationeel Kleding Systeem (DOKS) (€ 150 miljoen). Bij dit materieelproject is de verwachte verplichting verschoven omdat de draagtesten verlengd zijn. Conform huidige agendering vindt de gunning begin 2023 plaats.

Ook bij andere projecten vinden - veelal kleinere - bijstellingen in de verplichtingen plaats. Daarnaast zijn ook opwaartse bijstellingen verwerkt, met name als gevolg van versnelde aanvulling van munitie (referentie: Kamerbrief 'Versnelde aanvulling inzetvoorraad munitie' (Kamerstuk 35 925 X, nr. 74).

Onder instandhouding Defensiebreed Materieel valt ook de instandhouding van de Kustwacht CARIB. Voor de Kustwacht CARIB is het verplichtingenbudget naar boven bijgesteld met in totaal € 295 miljoen. Dit betreft de nieuwe contracten voor de luchtverkenningscapaciteit (Fixed Wing € 136 miljoen), de SAR heli (Rotary Wing € 106 miljoen), alsmede de verlenging van de huidige overbruggingscontracten (totaal € 32 miljoen). Daarnaast wordt nog een meerjarig onderhoudscontract afgesloten voor de walradar (€ 22 miljoen).

Toelichting op de uitgaven

Verwerving: voorbereidingsfase

Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: onderzoeksfase

Naar verwachting worden geen projecten in onderzoek meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: realisatie

Het realisatiebudget voor Defensiebreed materieel is met ongeveer € 521 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit wordt onder andere verklaard door de neerwaartse bijstelling voor vier grote materieelprojecten. Op het project Defensiebrede Vervanging Wielvoertuigen (DVOW) valt de prognose € 113 miljoen lager uit. In de eerste suppletoire begroting werd nog een bedrag opgenomen voor het inmiddels ontbonden contract voor voertuig AASLT (Air Assault) en tevens worden in 2022 minder voertuigen geleverd dan gepland als gevolg van COVID-19. Dit budget wordt doorgeschoven.

Bij het project BKI conventionele munitie (BKI-1) geldt een neerwaartse bijstelling van € 58 miljoen. Dit is het gevolg van vertraging bij het afsluiten van raamovereenkomsten, omdat de acceptatietesten van de betreffende munitie nog niet met succes zijn afgerond. Hierdoor zijn diverse leveringen verschoven naar eind 2022. De betalingen die zijn gerelateerd aan deze leveringen zullen in 2023 plaatsvinden.

Ook bij het project Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) is sprake van een neerwaartse bijstelling van € 37 miljoen. Een deel van de leveringen van VOSS C4I en de bijbehorende ondersteuning was geagendeerd voor 2022, maar verschuift naar 2023 als gevolg van stagnatie in de toeleveringsketen van microchips. Verder wordt het budget voor het project Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) verlaagd met € 22 miljoen. Vanwege transportproblemen verschuift een deel van de leveringen van helmen naar 2023.

Tevens valt voor een aantal projecten de realisatie naar verwachting lager uit: Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) (€ 74 miljoen) en project vervanging Civiele dienstauto (€ 31 miljoen). Ook is er voor het project DBBS sprake van een herfasering voor een bedrag van € 41 miljoen. Daarnaast zijn er diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 145 miljoen) doorgevoerd.

Instandhouding Materieel

Het budget voor instandhouding materieel is met € 67 miljoen neerwaarts bijgesteld. Deze neerwaartse bijstelling wordt verklaard door onder andere de verlaagde prognose voor het Defensie Munitiebedrijf (DMunB) van € 44 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door vertragingen van leveringen als gevolg van schaarste van grondstoffen en de naweeën van COVID-19. Deze leveringen schuiven door naar 2023.

Daarnaast prognosticeert het Kleding- en Persoonsgeboden Uitrusting-bedrijf (KPU-bedrijf) een lagere realisatie van € 12 miljoen met meerdere oorzaken; het raamcontract van de combatshirts Netherlands Fractal Pattern (NFP (€ 4,8 miljoen)) schuift door naar 2023. Daarnaast schuift Batch 3 interim NFP broek + jas (ongeveer € 6 miljoen) door naar 2023. Tevens is een neerwaartse bijstelling van € 6 miljoen bij de afdelingen Grondgebonden Wapensystemen, Luchtvaartsystemen en Maritieme systemen vanwege vertraging van het project Onderhoud bergingsvoertuig.

Over- en onderprogrammering

Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.

Toelichting op de Ontvangsten

Het budget voor de Ontvangsten is met ongeveer € 21,5 miljoen neerwaarts bijgesteld. De verkoopopbrengsten vallen ten opzichte van het budget lager uit. Het proces van afstoting van Nederlandse F-16's aan de firma Draken is in een vergevorderd stadium maar de daadwerkelijke verkoopopbrengsten worden niet meer in 2022 maar in 2023 verwacht.

Beleidsartikel 2 Maritiem Materieel

 

Artikel 2 Maritiem Materieel (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota    2esuppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

479.731

926.784

  • - 
    215.936

3.872

714.720

Uitgaven

616.381

771.724

  • - 
    34.958
  • - 
    207.917

528.849

waarvan juridisch verplicht

65,1%

     

100,0%

Verwerving

         

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

45.611

26.640

  • 19.032
  • 7.608

0

Verwerving: onderzoeksfase

68.701

62.341

  • 42.120
  • 20.221

0

Verwerving: realisatie

507.140

671.233

  • 50.980
  • 230.388

389.865

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Materieel

178.525

221.878

  • 51.044
  • 31.850

138.984

Over-/ onderprogrammering

Fonds

Fonds

  • 183.596
  • 210.368

128.218

82.150

0

Ontvangsten

9.684

21.500

0

654

22.154

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting op de verplichtingen

Het budget voor de verplichtingen voor Maritiem Materieel is per saldo met € 212 miljoen verlaagd.

De neerwaartse bijstelling wordt allereerst verklaard door een technische correctie (€ 176 miljoen). Eerder dit jaardekasuitgaven op dit artikel bijgesteld, de verplichtingenbijstelling die daarbij hoort wordt nu verwerkt.

Voorts valt het budget voor het verwervingsproject Middelgrote Havensleepboten met € 12 miljoen lager uit. Dit project bestaat uit 2 modellen sleepboten, die bij twee verschillende leveranciers worden gebouwd. Het contract van het 1e model is reeds getekend, maar bij de contractbespre-kingen voor het 2e model zijn onverwachts vertragingen ontstaan. Contrac-tondertekening vindt niet meer in 2022 plaats.

Toelichting op de uitgaven

Verwerving: voorbereidingsfase

Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: onderzoeksfase

Naar verwachting worden geen projecten in onderzoek meer in 2022 gerealiseerd. Daarom wordt de raming van de uitgaven die horen bij de projecten in deze fase in het geheel verlaagd. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: realisatiefase

De neerwaartse bijstelling van € 281 miljoen voor de projecten in de realisatiefase kent een aantal oorzaken.

De voortgang van het project Combat Support Ship (CSS) loopt op schema. Desondanks is er sprake van een doorschuif van € 37 miljoen naar 2023, dit wordt veroorzaakt door een aanpassing op de actuele raming Stand Onderhanden Werk (SOW).

Tevens is het budget voor het project Torpedo's MK48 verlaagd met € 28 miljoen. De productie en levering van artikelen heeft enkele jaren vertraging opgelopen vanwege productieproblemen bij Amerikaanse leveranciers. Zowel de feitelijke leveringen als de administratieve facturatie lopen daarom achter. Dit schuift daarom door.

Verder wordt er op het project ESSM BLOCK 2 Verwerving en integratie, minder missiles aangekocht in 2022 dan begroot. Hierdoor vindt een verschuiving plaats van € 20 miljoen naar 2023.

Bij het project Vervanging MK46 heeft een herfasering plaatsgevonden van € 15 miljoen. Dit project betreft een FMS-case. Naar aanleiding van actuele informatie over leveringen schuiven de uitgaven door.

Daarnaast zijn op de volgende projecten herfaseringen opgetreden: Vervanging Maritiem Surface-to-Surface Missile (€ 17 miljoen), Vervanging 127mm kanon LCF (€ 14 miljoen) en diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 150 miljoen).

Instandhouding materieel

De bijstellingen in het budget voor de instandhouding van het materieel worden voornamelijk bepaald door de twee grote kasschuiven die zijn doorgevoerd. Bij de eerste kasschuif is € 51 miljoen van 2022 doorgezet naar 2026. Met de tweede kasschuif is € 32 doorgeschoven naar 2023, met name als gevolg van langere doorlooptijden voor het afsluiten van contracten en levertijden ten gevolge van de huidige marktomstandigheden.

Over- en onderprogrammering

Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.

Beleidsartikel 3 Land Materieel

 

Artikel 3 Land Materieel (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota    2esuppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

879.106

1.175.635

  • - 
    343.560

221.766

1.053.841

Uitgaven

714.936

791.732

  • - 
    99.497
  • - 
    185.664

506.571

waarvan juridisch verplicht

55,8%

     

100,0%

Verwerving

         

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

5.689

8.033

  • 8.021
  • 12

0

Verwerving: onderzoeksfase

11.052

6.752

  • 5.909
  • 843

0

Verwerving: realisatie

579.883

603.079

  • 50.403
  • 311.341

241.335

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Materieel

291.974

348.324

  • 45.888
  • 37.200

265.236

Over-/ onderprogrammering

Fonds

Fonds

  • 173.662
  • 174.456

10.724

163.732

0

Ontvangsten

2.500

2.500

0

0

2.500

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting op de verplichtingen

Het verplichtingenbudget van de landmaterieel projecten is ten opzichte van de eerste suppletoire begroting met € 122 miljoen neerwaarts bijgesteld.

Het betreft de projecten Kapitale munitiesoorten compensatie O&T Spike (€ 39 miljoen) en BKI verwerving PGM ( € 14 miljoen) waarbij de contract-vorming niet meer in 2022 voortgang heeft maar verschuift naar 2023.

Tevens valt de prognose voor het project FGBADS ten opzichte van het budget € 21 miljoen lager uit, omdat het beschikbare verplichtingenbudget voor dit project is overgeheveld naar het MRAD-project en verschuift naar 2023.

Bij het project Vervanging CBRN VERK. CAP. is de opdracht gewijzigd naar een Midlife Update (MLU) waardoor het aanbestedingsplan is gewijzigd en de geplande te realiseren verplichtingen zijn verschoven naar 2023 (€ 10 miljoen) en 2024 (€ 17 miljoen).

Voor het project Area Access Denial is het verplichtingenbudget neerwaarts bijgesteld met € 21 miljoen. In de studiefase tussen 2021 - 2022 is gebleken dat de uitvoering niet haalbaar is. Er wordt een nieuw verwervingsplan opgesteld en de verplichtingen schuiven daarmee door.

Toelichting op de uitgaven

Verwerving: voorbereidingsfase

Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: onderzoeksfase

Naar verwachting worden geen projecten in onderzoek meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: realisatiefase

Per saldo wordt het budget voor de realisatiefase neerwaarts bijgesteld met € 362 miljoen. Deze neerwaartse bijstelling kent een aantal oorzaken.

Ten eerste schuift het budget (€ 38 miljoen) voor het materieelproject Nucleair Biologisch Chemische (NBC) Maskers door naar 2023. Dit is mede het gevolg van het bijstellen van het programma van eisen (PVE) voor de vervanging van de individuele CBRN bescherming.

Ten tweede wordt het budget voor het project FGBADS (deel 1 fase 2 (BMC4I FOC) + Deel 2 (SSC)) verlaagd met € 23 miljoen omdat het beschikbare budget voor dit project is overgeheveld naar het MRAD-project. De kasrealisatie voor dit project vindt in latere jaren plaats.

Tevens is de realisatieprognose voor het project Sensor CRAM/CL1 UAV met € 19 miljoen neerwaarts bijgesteld. De verificatie en levering van het eerste systeem zal in 2022 niet meer plaatsvinden vanwege grondstof- en personeelstekorten bij de leverancier. Hiermee vertragen ook de gerelateerde betalingen.

Bij het project MLU Infanterie Gevechtsvoertuig ((IGV) CV-90) incl. CE-pakket, is de neerwaartse bijstelling € 13 miljoen. De realisatie van de milestone voor de inspectie en verificatie van het voertuig staat gepland voor november 2022. De leverancier ligt op schema, maar een kleine vertraging zorgt ervoor dat de factuur van € 13 miljoen niet meer in 2022 tot betaling zal komen.

Ook is het realisatiebudget voor het project CBRN Chemische Alarmdetectie neerwaarts bijgesteld met € 11 miljoen. Deze bijstelling is gedaan omdat het opstellen van de behoeftestelling langer duurt dan verwacht. Hierdoor schuift de verwachte verplichting naar 2023 waardoor ook de kasuitgaven zullen doorschuiven.

Daarnaast zijn op de volgende projecten herfaseringen opgetreden: Verwerving precision guided ammunition (€ 19 miljoen), Verwerving precision guided ammunition (€ 15 miljoen), Counter-IED Block 3 (€ 23 miljoen) en diverse diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 161 miljoen).

Instandhouding Materieel

Per saldo wordt het instandhoudingsbudget neerwaarts bijgesteld met € 83 miljoen. Deze verlaging is onder andere het gevolg van een overheveling van € 42 miljoen naar het budget verwerving: realisatie ten behoeve van het Technology Center Land (TCL) voor met name prijsstijgingen, btw-afdracht en ontwikkelingen op het gebied van de Arbeidsomstandighedenwet en milieuwet- en regelgeving. Daarnaast wordt budget doorgeschoven als gevolg van langere doorlooptijden en langere levertijden in de huidige markt.

Over- en onderprogrammering

Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.

Beleidsartikel 4 Lucht Materieel

 

Artikel 4 Lucht Materieel (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3) suppletoire    Mutaties Miljoe- Overige mutaties begrotmg (2)    nennota    2esuppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

783.313

2.770.158

57.113

69.638

2.896.909

Uitgaven

1.236.398

1.210.083

120.746

125.816

1.456.645

waarvan juridisch verplicht

82,7%

     

100,0%

Verwerving

         

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

13.117

5.804

27.239

  • 30.543

2.500

Verwerving: realisatie

1.346.786

1.528.825

50.790

  • 387.134

1.192.481

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Materieel

278.253

263.030

  • 25.061

23.695

261.664

Over-/ onderprogrammering

Fonds

Fonds

  • 401.758
  • 587.576

67.778

519.798

0

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting op de verplichtingen

De opwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget bedraagt per saldo € 126,7 miljoen.

Deze bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt door het verwervings-project «Beleidskader Inzetvoorraden F-16 infrarood geleide lucht-lucht raket». De Letter of Agreement (LOA) is in het derde kwartaal getekend. De verwachting is dat de verplichting van € 52 miljoen toch in 2022 wordt aangegaan.

Daarnaast heeft het verwervingsproject Opleiding & Training Munitie F-35 een opwaartse bijstelling van het budget van € 37 miljoen, vanwege een amendement op een bestaande LOA. Het is de verwachting dat deze LOA in 2022 wordt getekend.

Toelichting op de uitgaven

Verwerving: Realisatiefase

Het budget voor verwerving realisatie is per saldo met € 336,3 miljoen verlaagd. De verlaging van de raming kent een aantal oorzaken.

Ten eerste wordt het budget voor het verwervingsproject MLU Chinook met € 99 miljoen neerwaarts is bijgesteld. Bij het project Apache Remanufacture is het budget met € 72 miljoen neerwaarts bijgesteld. Bij deze projecten zijn de uitgaven doorgeschoven als gevolg van de voortgang van de FMS-case aan de VS-zijde. Dergelijke herfaseringen komen bij grotere FMS-cases vaker voor omdat het goedkeuringsproces meerdere volgtijdelijke stappen moet doorlopen. Beide projecten lopen geen operationele vertragingen op.

Voor het project Male UAV bedraagt de neerwaartse bijstelling € 71 miljoen. Dit is voornamelijk te verklaren doordat de toestellen (voorlopig) niet naar Nederland komen. Door deze latere invoer in Nederland verplaatst de btw-afdracht naar achteren. Tevens is bij het project AH-64D Upgrade het budget met € 17 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit is het resultaat van aanpassingen in het betaalschema van de FMS-case waardoorook het budget meeschuift.

Tevens is bij het project Continuatie VIP Transport Capaciteit Defensie het realisatiebudget verlaagd met € 13 miljoen. De oplevering van de Gulfstream was initieel voorzien in 2022 maar is verschoven naar eind februari 2023. Hierdoor verschuiven enkele mijlpalen inclusief de betaling van de btw naar volgend jaar. De prognose voor het project F-16 Instandhouding valt € 14 miljoen lager uit omdat de werkelijke behoefte aan onderdelen lager bleek dan was voorzien. Daardoor is de kasrealisatie in 2022 ook lager. Ook wordt het budget voor 1 Air Traffic Management (1 ATM) naar 2023 overgeheveld (€ 8,5 miljoen).

Als laatste leiden ook in het luchtdomein tekorten aan grondstoffen en microchips tot langere levertijden. Dit vertraagt de realisatie van projecten.

Over-/ onderprogrammering

Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.

 

Artikel 5 Infrastructuur en Vastgoed (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2esuppletoire begroting

suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

909.935

959.738

65.710

  • - 
    122.487

902.961

Uitgaven

949.302

897.183

  • - 
    29.893
  • - 
    6.231

861.059

waarvan juridisch verplicht

18,8%

     

100,0%

Verwerving

         

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

226.878

101.860

  • 45.129
  • 56.731

0

Verwerving: realisatie

367.859

499.992

6.968

  • 93.026

413.934

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Infrastructuur

480.583

462.805

4.465

  • 20.145

447.125

Over-/ onderprogrammering

Fonds

Fonds

  • 126.018
  • 167.474

3.803

163.671

0

Ontvangsten

25.599

25.940

0

  • - 
    3.200

22.740

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting de verplichtingen

Het verplichtingenbudget is per saldo met € 56,8 miljoen gedaald. Aan de individuele vastgoedprojecten is een bedrag van € 35 miljoen aan prijsbijstelling toegekend, maar het aangaan van een aantal verplichtingen vindt niet plaats in 2022 maar in latere jaren. Dit betreft onder andere de verplichting voor het jaarlijkse instandhoudingsbudget (€ 26 miljoen) en de verplichting voor vastgoedprojecten legering defensiebreed (€ 15 miljoen). Ook het project aanpassingen vastgoed als gevolg van gewijzigde regelgeving (€ 15 miljoen), bouwtechnische verbetering brandveiligheid (€ 14,6 miljoen) en een aantal kleinere projecten (€ 21,2 miljoen) worden naar beneden bijgesteld.

Toelichting op de uitgaven

Verwerving: voorbereidingsfase

Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: realisatie

Naar verwachting zal de realisatie in 2022 € 86,1 miljoen lager uitkomen. De realisatie van een aantal projecten is verschoven van 2022 naar latere jaren. Dit betreft onder andere de projecten aanpassingen vastgoed als gevolg van gewijzigde regelgeving (€ 47 miljoen), revitalisering Bernhard-kazerne (€ 14 miljoen), bouwtechnische verbetering brandveiligheid (€ 12 miljoen), legering defensiebreed (€ 10 miljoen), schietfaciliteiten (€ 10 miljoen), het landelijk opleidings- en kenniscentrum KMAR (€ 6,3 miljoen) en diverse kleinere aanpassingen bij een veelvoud aan projecten (per saldo € 32,8 miljoen). Daar staat een versnelling tegenover van het project Datacenter (€ 11 miljoen). Aangezien verplichtingen eerder aangegaan worden en de uitgaven hiervan later en soms zelfs in een ander jaar volgen, kunnen mutaties in uitgaven- en verplichtingenbudgetten van elkaar afwijken.

Instandhouding

Het instandhoudingsbudget is per saldo met € 15,7 miljoen gedaald. Als gevolg van beperkte capaciteit bij het Rijksvastgoedbedrijf wordt een deel van het instandhoudingsbudget (€ 26 miljoen) in 2023 gerealiseerd. Het instandhoudingsbudget van de KMar is daarnaast met € 6 miljoen gestegen, voornamelijk als gevolg van instandhoudingsuitgaven in het kader van de implementatie van het Entry & Exit System (EES) en de oprichting van ENU (European travel information and authorisation system (ETIAS) National Unit). Het betreft uitgaven voor maritieme grensdoorlaatposten en huisvesting van personeel. Tevens is het instandhoudingsbudget van de luchtmacht opgehoogd (€ 4,4 miljoen) voor met name uitgaven voor diepte-reiniging van hangaars.

Over-/ onderprogrammering

Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.

Beleidsartikel 6 IT

 

Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2esuppletoire begroting

suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

784.361

1.277.607

  • - 
    219.510

63.918

1.122.015

Uitgaven

887.011

921.270

  • - 
    156.846
  • - 
    21.714

742.710

waarvan juridisch verplicht

39,7%

     

100,0%

Verwerving

         

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

425.475

412.494

  • 249.250
  • 163.244

0

Verwerving: realisatie

347.762

538.878

95.321

  • 262.515

371.684

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding IT

398.866

368.551

  • 3.736

6.211

371.026

Over-/ onderprogrammering

Fonds

Fonds

  • 285.092
  • 398.653

819

397.834

0

Ontvangsten

16.769

16.769

0

  • - 
    3.000

13.769

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting op de verplichtingen

De verplichtingen voor IT zijn met € 153,6 miljoen neerwaarts bijgesteld.

De neerwaartse bijstelling betreft een optelling van meerdere bijstellingen van projecten in voorbereidingsfase.

Toelichting op de uitgaven

Verwerving: voorbereidingsfase

Naar verwachting worden geen projecten in voorbereiding meer in 2022 gerealiseerd en daarom wordt de raming van de uitgaven voor alle projecten in deze fase in het geheel neerwaarts bijgesteld. Dit budget wordt doorgeschoven.

Verwerving: realisatie

De neerwaartse bijstelling van € 182 miljoen op verwerving realisatie heeft meerdere oorzaken. Voor een aantal projecten vinden de uitgaven in latere jaren plaats, Daarnaast is momenteel de verstoring nog steeds zichtbaar in de logistieke keten op de wereldmarkt, waardoor een tekort aan computer-chips is. Leveringen die dit jaar nog gepland staan zijn hierdoor vertraagd. Ook is het werven van voldoende gekwalificeerd personeel een uitdaging, waardoor het uitvoeren van alle opdrachten op een later moment plaatsvindt.

Over-/ onderprogrammering

Met de actualisatie van de uitgaven voor de projecten op dit artikel zijn de uitgaven aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer.

 

Artikel 7 Bijdrage andere begrotingshoofdstukken Rijk (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2esuppletoire begroting

suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

0

0

0

0

0

Uitgaven

0

0

0

0

0

Ontvangsten

5.270.312

5.573.486

  • - 
    849.426

116.079

4.840.139

Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.

Toelichting op de uitgaven

Dit begrotingsartikel is technisch van aard. Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die vanuit de reguliere Defensiebegroting (Hoofdstuk X) overgeheveld worden naar het DMF.

 

Artikel 8 Overige Uitgaven

en Ontvangsten (bedragen x € 1.000)

     

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota    2esuppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

0

173.725

  • - 
    173.725

0

0

Uitgaven

0

173.725

  • - 
    173.725

0

0

Nader te wijzen uitgaven

Fonds

0

173.725

  • 173.725

0

0

Ontvangsten

0

577.406

0

0

577.406

Op dit artikel worden de overige uitgaven en ontvangsten opgenomen.

Het betreft hoofdzakelijk uitgaven en/of ontvangsten die op een later moment worden toebedeeld aan de beleidsartikelen. Een voorbeeld hiervan is de loon- en prijsbijstelling, die nog moet worden verdeeld over de afzonderlijke artikelen.

Toelichting op de verplichtingen

Het totaal aan verplichtingen dat op dit artikel werd aangehouden, betrof uitgekeerde prijsbijstelling. Deze prijsbijstelling is verdeeld over de beleidsartikelen. Dat betekent dat de verplichtingen die hiermee samenhangen ook worden overgeboekt naar de betreffende beleidartikelen.

Toelichting op de uitgaven

Het totaal aan uitgaven dat op dit artikel werd aangehouden, betrof uitgekeerde prijsbijstelling. Deze prijsbijstelling is verdeeld over de beleidsartikelen. Dit betekent dat de uitgaven worden overgeboekt.

3 Verdiepingsbijlage

In de verdiepingsbijlage is per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    352.063 290.821 388.904    871.870    1.104.182 386.020 910.024    707.036    238.125    101.969 56.890 - 110.024 206.178 174.926

 
 

294.935

281.373

O

13.562

 

1.908

1.908

 

168.610

168.610

o

o

o

o

o

00

00

r>

co

PN

00

LO

CO

00

r>

CM

1

 

237.804

227.241

O

10.563

 

1.908

1.908

 

168.610

168.610

o

o

o

o

o

1

 

227.225

220.709

O

6.516

 

1.909

606'L

 

168.610

168.610

o

o

o

o

o

LO

00

o

6

1

 

178.827

154.210

o

24.617

 

1.927

1.927

 

168.610

168.610

o

o

o

o

707

  • - 
    92.210

1

 

308.187

285.158

o

23.029

 

1.927

1.927

 

168.610

168.610

o

o

o

o

2169

  • 313.345

1

 

CM

CO

O

6

CM

CM

212.643

o

7.439

 

1.928

1.928

 

167.110

167.110

o

o

o

o

co

  • - 
    352.380 -

1

 

350.885

342.258

o

CN

co

 

1.927

1.927

 

164.110

o

'St

co

o

o

o

o

co

  • - 
    553.601 -

1

 

428.813

372.477

o

56.336

 

1.927

1.927

 

156.110

156.110

o

o

o

o

co

co

CM

CM

CM

1

 

410.608

400.479

o

10.129

 

1.928

1.928

 

147.610

147.610

o

o

o

o

co

  • - 
    264.663 -

1

 

969.224

916.054

o

53.170

 

1.928

1.928

 

o

«o

co

CM

128.610

o

o

o

o

co

  • 1.117.843 -

1

 

377.233

289.585

o

87.648

 

co

CM

s

CM

27.428

 

O

CO

o

00

'«t

o

o

o

o

305

  • 266.921 -
  • - 
    2.062
 

o

LO

CM

CO

LO

00

C\l

'St

'sT

C\l

'St

o

CN

CN

00

co

o

 

1.929

1.929

 

o

xt co

o

O

00

O

o

o

o

o

118

co

LO

CM

6

o

00

l

 

r>

o

CO

CT>

CM

co

CO

O)

00

co

C\l

o

00

o

CN

00

 

1.935

1.935

 

74.929

74.929

o

o

o

o

86

co co

cd

LO

CO

l

 
  • - 
    133.951

o

r<

'«t

i

o

13.359

 

1.890

1.890

 

21.532

21.532

o

o

o

o

r>

CM

CO

00

LO

00

LO

00

  • - 
    2.043
   

CD

C/ï

CU

05

c

TJ

'o

O

-Q

O

O

>

CD

(/)

CU

C/5

Jsi

CD

O

N

CD

T3

C

O

o

o

co

"cü

0

Instandhouding

 

Instandhouding Materieel

Kennis en Innovatie

 

Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten

Technologieontwikkeling

Kennisgebruik

Kort Cyclische Innovatie

Reserve valutaschommelingen

Onzekerheidsreservering

Over-/ onderprogrammering

Ontvangsten

Verwerving

Opdrachten

05

C

CD

£

1

05

c

CD

£

1

05

c

0

1

Opdrachten

Bekostiging

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    1.333.794 182.087 - 112.374 - 238.811 132.308 - 426.806 187.377 719.925 1.256.445    1.085.906    1.211.869    801.441    705.888 - 586.166

 
 
  • - 
    571.264

00

'«t

l-'

1

173.500

3.347

 
  • - 
    3.153
  • 3.153
  • - 
    113.209

o

 

726.472

543.750

173.500

9.222

 
  • - 
    3.153
  • 3.153
  • - 
    149.657

o

 

CM

c\i

CM

CO

509.454

311.990

00

GO

CO

 
  • - 
    2.627

CM

co

CM

i

  • - 
    255.869

o

 

1.227.948

00

co

c\i

o

554.348

00

od

CM

i

 
  • - 
    2.627

CM

co

CM

i

  • - 
    429.023

o

 

1.103.208

832.590

268.982

co

00

co

 
  • - 
    2.627

CM

co

CM

i

  • - 
    194.428

o

 

1.265.970

996'LLO'L

251.720

2.284

 
  • - 
    2.622

CM

CM

CO

CM

i

  • - 
    172.087

o

 

891.304

952.969

  • 86.957

25.292

 
  • - 
    2.802

CM

O

00

CM

i

98.632

o

 

342.448

545.898

00

00

o

LO

00

CM

00

00

co

 
  • - 
    3.072

CM

o

oo

i

CM

CM

CO

cd

CM

o

 

51.459

485.458

  • 513.524 -

79.525

 
  • - 
    3.072

CM

o

oo

i

467.707

o

 

134.834

531.255

  • 491.016 -

94.595

 
  • - 
    3.072

CM

o

oo

i

492.027

o

 

16.345

328.335

  • 456.663 -

oo co

'O'

 

47.903

47.903

336.334

o

 

254.716

235.426

  • 146.681 -

165.971

 

LO

1

LO

i

  • - 
    11.986

o

 

17.832

00

'sl-

00

CM

155.855

 

00

LO

't

OO

LO

'St

82.623

o

 

o

CM

O

cd

o

o

o

o

i

  • 128.991 -

187.011

 

co

o

CM

CO

o

CM

CM

CM

CO

cd

CM

1

o

   

0

C/5

CO

co

c

TJ

'0

0

-Q

O

O

>

0

(/)

CO

C/5

Jsi

0

O

N

0

T3

C

O

#0

"co to

"cö

0

Instandhouding

 

Instandhouding Materieel

Over-/ onderprogrammering

Ontvangsten

Verwerving

Opdrachten

CO

c

0

1

CO

c

0

1

co

c

0

1

Opdrachten

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    38.310 - 64.034    27.905    73.890    - 4.767 - 42.792 - 50.208 - 156.660    - 94.364 - 134.525 - 103.176    - 12.898    31.098    31.098

 
 
  • - 
    571.264

00

'«t

l-'

1

173.500

3.347

 
  • - 
    3.153
  • 3.153
  • - 
    113.209

o

 

726.472

543.750

173.500

9.222

 
  • - 
    3.153
  • 3.153
  • - 
    149.657

o

 

CM

c\i

CM

CO

509.454

311.990

00

GO

CO

 
  • - 
    2.627

CM

co

CM

i

  • - 
    255.869

o

 

1.227.948

00

co

c\i

o

554.348

00

od

CM

i

 
  • - 
    2.627

CM

co

CM

i

  • - 
    429.023

o

 

1.103.208

832.590

268.982

co

00

co

 
  • - 
    2.627

CM

co

CM

i

  • - 
    194.428

o

 

1.265.970

996'LLO'L

251.720

2.284

 
  • - 
    2.622

CM

CM

CO

CM

i

  • - 
    172.087

o

 

891.304

952.969

  • 86.957

25.292

 
  • - 
    2.802

CM

O

00

CM

i

98.632

o

 

342.448

545.898

00

00

o

LO

00

CM

00

00

co

 
  • - 
    3.072

CM

o

oo

i

CM

CM

CO

cd

CM

o

 

51.459

485.458

  • 513.524 -

79.525

 
  • - 
    3.072

CM

o

oo

i

467.707

o

 

134.834

531.255

  • 491.016 -

94.595

 
  • - 
    3.072

CM

o

oo

i

492.027

o

 

16.345

328.335

  • 456.663 -

oo co

'O'

 

47.903

47.903

336.334

o

 

254.716

235.426

  • 146.681 -

165.971

 

LO

1

LO

i

  • - 
    11.986

o

 

17.832

00

'sl-

00

CM

155.855

 

00

LO

't

OO

LO

'St

82.623

o

 

o

CM

O

cd

o

o

o

o

i

  • 128.991 -

187.011

 

co

o

CM

CO

o

CM

CM

CM

CO

cd

CM

1

o

   

0

C/5

CO

co

c

TJ

'0

0

-Q

O

O

>

0

(/)

CO

C/5

Jsi

0

O

N

0

T3

C

O

#0

"co to

"cö

0

Instandhouding

 

Instandhouding Materieel

Over-/ onderprogrammering

Ontvangsten

Verwerving

Opdrachten

CO

c

0

1

CO

c

0

1

co

c

0

1

Opdrachten

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    349.587    384.417    532.662    675.986    535.676 350.164    364.409 273.509    167.739    157.712    67.636 166.483    89.839 202.867

 
 

212.705

'sl'

,st;

c\i

i

215.152

 

13.150

13.150

43.530

o

 

110.796

  • 46.792

157.588

 

13.150

13.150

CM

CM

CO

o

 

188.698

32.532

156.166

 

13.150

13.150

7.916

o

 

83.508

  • 87.120

03

CM

CO

O

 

13.150

13.150

133.986

o

 

176.168

16.894

159.274

 

13.150

13.150

2.158

o

 

170.987

56.421

114.566

 

13.150

13.150

1.929

o

 

275.969

126.566

149.403

 

13.150

13.150

  • - 
    21.987

o

 

413.991

148.639

265.352

 

13.150

13.150

<o

co

o

1

o

 

489.896

160.909

328.987

 

13.150

13.150

22.066

o

 

776.741

00

'St

CO

co co

co

440.393

 

21.650

21.650

  • - 
    140.198

o

 

819.543

409.398

410.145

 

30.150

30.150

  • - 
    220.590

o

 

772.620

o

03

co

d

o

CM

571.940

 

13.150

13.150

  • - 
    422.549

o

 

384.791

99.299

285.492

 

13.339

13.339

  • - 
    129.507

o

 

213.823

  • 45.539

259.362

 

13.340

o

'St

CO

CO

  • - 
    117.955

o

Verwerving

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

Verwerving: realisatie

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Materieel

Over-/ onderprogrammering

Ontvangsten

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    - 16.366    48.624    73.722    130.779    92.739    55.723    15.444    22.279    18.631    10.945    12.137    9.220    7.384    11.829

 
 

16.677

9.187

7.490

 

5.725

5.725

CM

cd

1

o

 

17.346

9.187

8.159

 

5.725

5.725

CM

cd

1

o

 

19.760

9.187

10.573

 

5.725

5.725

CM

cd

1

o

 

19.760

9.187

10.573

 

5.725

5.725

CM

cd

1

o

 

19.756

9.187

10.569

 

5.725

5.725

CM

cd

1

o

 

co

ó

CM

9.267

11.181

 

5.725

5.725

co co

cd

1

o

 

23.734

9.267

co

'St

'sT

 

5.725

5.725

  • - 
    8.854

o

 

12.174

00

'St

'tf cd

i

CM

CM

CO

 

5.725

5.725

13.746

o

 

31.469

00

C\l

CO

29.841

 

5.725

5.725

6.846

o

 

55.028

19.166

CM

CO

00

LO

CO

 

725

725

  • - 
    10.509

o

 

94.154

29.021

65.133

 

750

750

3.887

o

 

109.328

C\l

OD

CO

cd co

72.946

 

725

725

  • - 
    39.286

o

 

111.199

30.261

80.938

 

750

750

  • - 
    41.378

o

 

3.768

233

3.535

 

530

530

59.474

o

Verwerving

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

Verwerving: realisatie

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding Infrastructuur

Over-/ onderprogrammering

Ontvangsten

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    112.371 - 15.803    340.286 559.312 395.190 260.589 232.692 234.228 257.441 275.135 246.063 231.558 144.048    195.067

 
 

248.870

CM

'sl'

CM

C\i

CM

CM

0D

CM

CO

co

CM

 

4.272

CM

CM

'St

  • - 
    22.985

o

 

225.941

199.260

26.681

 

4.272

CM

CM

'St

  • - 
    24.019

o

 

317.152

CO

CM

CO

939

 

3.746

co

'St

I-*

00

3.316

o

 

315.634

314.692

942

 

3.746

co

'St

I-'

co

22.116

o

 

351.233

349.474

1.759

 

3.746

co

'St

i-*

co

2.533

o

 

295.121

294.132

989

 

3.746

co

'St

i-*

00

3.401

o

 

269.737

269.892

  • 155
 

3.926

3.926

184.313

o

 

241.980

238.643

3.337

 

4.196

4.196

CM

CO

o

 

155.212

157.570

  • 2.358
 

3.604

'St

O

co

00

80.497

o

 

191.359

192.674

  • 1.315
 

677

677

50.783

o

 

362.393

357.834

4.559

 
  • - 
    133

co co

i

146.324

o

 

296.370

251.119

45.251

 
  • - 
    1.145
  • 1.145
  • - 
    108.159

o

 

225.516

191.591

33.925

 
  • - 
    1.646

co

'St

co

i

  • - 
    73.056

o

 

18.013

  • 59.182

77.195

 
  • - 
    3.672

CM

co

00

i

  • - 
    214.691

o

Verwerving

Opdrachten

Verwerving: voorbereidingsfase

Verwerving: realisatie

Instandhouding

Opdrachten

Instandhouding IT

Over-/ onderprogrammering

Ontvangsten

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen

>

03

O)

b

o>

o>

o>

o>

O)

O)

o>

O)

O)

CO

r>

r>

c\i

r*.

N

o

co

c\i

r<

r>

O)

o>

«o

w

O)

Omschrijving    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

2023    2024    2025    2026    2027    2028    2029    2030    2031    2032    2033    2034    2035    2036

Verplichtingen    - 164.766    - 172.451    - 169.277    - 158.418    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280    - 156.280

 
 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 156.280

o

 
  • 158.418

o

 
  • 169.277

o

 
  • 172.451

o

 

co co

r--

'St

co

i

o

Nader te wijzen uitgaven

   

Fonds

Ontvangsten

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 250 K, nr. 2 30


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.