Amendement Maatoug/Nijboer over beschermingsrendement - Wijziging van de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel, standaardisering van het nabestaandenpensioen, aanpassing van de fiscale behandeling van pensioen en enige andere wijzigingen ten aanzien van pensioen (Wet toekomst pensioenen)

Dit amendement i is onder nr. 68 toegevoegd aan wetsvoorstel 36067 - Wet toekomst pensioenen i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel, standaardisering van het nabestaandenpensioen, aanpassing van de fiscale behandeling van pensioen en enige andere wijzigingen ten aanzien van pensioen (Wet toekomst pensioenen); Amendement; Amendement van de leden Maatoug en Nijboer over beschermingsrendement
Document­datum 09-11-2022
Publicatie­datum 09-11-2022
Nummer KST3606768
Kenmerk 36067, nr. 68
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022-2023

 

36 067

Wijziging van de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel, standaardisering van het nabestaandenpensioen, aanpassing van de fiscale behandeling van pensioen en enige andere wijzigingen ten aanzien van pensioen (Wet toekomst pensioenen)

Nr. 68

AMENDEMENT VAN HET LID MAATOUG EN NIJBOER

Ontvangen 9 november 2022

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

I

 

In artikel I, onderdeel E, wordt in het voorgestelde artikel 10a, vierde lid, de eerste zin vervangen door: De financiële mee- of tegenvallers als gevolg van het collectieve beleggingsbeleid worden in de voor pensioenuitkering bestemde vermogens en de solidariteitsreserve verwerkt door middel van vastgelegde toedelingsregels die in ieder geval aansluiten bij de risicohouding per leeftijdscohort. Het beschermingsrendement voor het renterisico wordt toebedeeld op basis van wijziging van de renteter-mijnstructuur die de toezichthouder beschikbaar stelt.

II

In artikel VII, onderdeel I, wordt in het voorgestelde artikel 28a, vierde lid, de eerste zin vervangen door: De financiële mee- of tegenvallers als gevolg van het collectieve beleggingsbeleid worden in de voor pensioenuitkering bestemde vermogens en de solidariteitsreserve verwerkt door middel van vastgelegde toedelingsregels die in ieder geval aansluiten bij de risicohouding per leeftijdscohort. Het beschermingsrendement voor het renterisico wordt toebedeeld op basis van wijziging van de renteter-mijnstructuur die de toezichthouder beschikbaar stelt.

Toelichting

Met dit amendement wordt het onderscheid tussen de solidaire premieregeling en de flexibele premieregeling verduidelijkt. De solidaire premieregeling kent één collectief beleggingsbeleid, terwijl de flexibele premieregeling uitgaat van individuele life-cycles. In het huidige wetsvoorstel bestaat echter de mogelijkheid om in de solidaire premieregeling beschermingsrendement voor renterisico toe te kennen op basis van een aparte beschermingsportefeuille tegen renterisico - de «alterna-

kst-36067-68

ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 067, nr. 68    1

tieve» of «directe» methode van bescherming. Dit betekent de facto dat het collectief vermogen gesplitst wordt in een beschermingsportefeuille en een zakelijke waardenportefeuille. De indieners stellen daarom voor om deze mogelijkheid te laten vervallen.

De «indirecte» methode, dat wil zeggen het toekennen van bescher-mingsrendement op basis van de rentetermijnstructuur, zonder expliciet een afgescheiden beschermingsportefeuille aan te houden, is een collectieve en solidaire optie om deelnemers te beschermen tegen rentewijzigingen. De indieners vinden het wenselijk dat deze collectiviteit en solidariteit behouden blijven in de solidaire premieregeling. Als alternatief biedt het wetsvoorstel immers ook de flexibele premieregeling. Dit amendement dient ook om te voorkomen dat het onderscheid tussen deze twee verschillende contracten te klein wordt. Het sluit daarmee aan bij de doelstellingen uit het pensioenakkoord, en zorgt tegelijkertijd voor vereenvoudiging van de solidaire premieregeling.

In het consultatiedocument van Boeijen, Bonenkamp en Werker op de Wet Toekomst Pensioenen1 geven zij ook aan dat toekennen van het beschermingsrendement voor renterisico op basis van feitelijk aangehouden, gescheiden renteportefeuilles niet voldoet aan de uitgangspunten van collectiviteit en solidariteit zoals afgesproken in het pensioenakkoord. Daarnaast geven zij aan dat deze methode leidt tot minder stabiele pensioenuitkeringen, arbitraire uitkomsten en beperkte beleg-gingsuitkomsten.

Om bovenstaande redenen vinden de indieners de mogelijkheid het beschermingsrendement toe te kennen vanuit een aparte beschermings-portefeuille onnodig en onwenselijk.

Maatoug

Nijboer

1 Overheid.nl | Consultatie Wet toekomst pensioenen, reactie (internetconsultatie.nl).

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 067, nr. 68


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.