Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36120 III - Wijziging begroting Algemene Zaken, Kabinet van de Koning, Commissie van Toezicht Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2022 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-05-2022 |
Publicatiedatum | 25-05-2022 |
Nummer | KST36120III2 |
Kenmerk | 36120 III, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 120 III
Nr. 2
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid 4
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning 7
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA);
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
-
3.de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken
-
M.Rutte
In de navolgende paragrafen 2.1, 2.2 en 2.3 worden de voorgestelde mutaties toegelicht, voor het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.
2.1 Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleidOverzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel nummer |
Uitgaven 2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
79.243 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
821 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
2.940 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
1.946 |
|
1 |
1.000 |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
34 |
|
1 |
|
|
1 |
1.185 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
82.501 |
-
1.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 aan de begroting van Algemene Zaken.
-
2.Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar het Kabinet van de Koning.
-
3.Dit betreft de toedeling van de eindejaarsmarge naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD).
-
4.De tranche 2022 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten en de prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
5.Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar het Kabinet van de Koning.
-
6.Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar de CTIVD.
7 Dit is het saldo van diverse overboekingen van en naar de begroting van
Algemene Zaken.
-
8.Dit betreft een aanvullende overboeking van 0,250 miljoen euro naar de begroting van het Ministerie van OCW voor de afronding van de werkzaamheden voor de herinrichting en uitbreiding van de Koninklijke grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft.
-
9.Een overboeking die bestaat uit middelen die naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) beschikbaar zijn gesteld ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding. Deze toevoeging betreft een structureel basisbudget. De meerjarige doorwerking vanaf 2026 betreft een bedrag van 0,7 miljoen euro. Een bedrag van 0,740 miljoen euro is in 2022 bestemd voor het agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC).
-
10.Dit betreft een overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Ministerie van Defensie voor aanvullende kosten voor de Commissie van Toezicht op de Inlichtingenen Veiligheidsdiensten (CTIVD) en de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) a 1 miljoen euro in 2022 en 2,2 miljoen euro vanaf 2023.
-
11.Dit betreft de toedeling van de beschikbaar gestelde middelen a 0,9 miljoen euro aan de CTIVD.
-
12.Budgetoverheveling van het agentschap DPC naar het moederdepartement in verband met o.a. overheveling van 0,75 fte
-
13.Budgetoverheveling van het agentschap DPC naar het moederdepartement in verband met o.a. overheveling van 0,75 fte
-
14.Deze mutatie betreft een kasschuif voor de tijdelijke verhuizing van het ministerie van AZ. Hiervoor staan middelen gereserveerd in 2022, maar aangezien de verhuizing pas in 2023 zal plaatsvinden zal waarschijnlijk een groot deel van de kosten neerslaan in 2023.
-
15.Deze mutatie betreft een desaldering van het positieve eindresultaat over 2021 bij het agentschap DPC.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste |
||
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- Ontvangsten |
||
nummer |
2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
4.535 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
59 |
|
1 |
42 |
|
1 |
16 |
|
1 |
1.185 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
5.837 |
De eerste drie mutaties betreffen technische ontvangstenmutaties als gevolg van de doorbelasting van 0,75 fte van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) naar de begroting van de Koning, en de doorbelasting van de loon-en prijsbijstelling 2022. De vierde mutatie betreft een desaldering van het positieve eindresultaat over 2021 bij het agentschap DPC.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
groting 2022 (1) |
menten en 2022 (3) = (1) ISB (2) + (2) |
begroting
|
begroting = (3) + (4) |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
||
Verplichtingen |
79.243 |
0 |
79.243 |
3.258 |
82.501 |
7169 |
4.076 |
4.100 |
4.174 |
Uitgaven |
79.243 |
0 |
79.243 |
3.258 |
82.501 |
7.169 |
4.076 |
4.100 |
4.174 |
1.1 Coördinatie van het algemeen communicatie- en regeringsbeleid (RVD) |
2.425 |
0 |
2.425 |
0 |
2.425 |
0 |
0 |
0 |
109 |
apparaatsuitgaven
1.2 Bijdrage aan de lange termijn beleidsontwikkeling 594 0 594 0 594 0 0 0 0
(WRR) apparaatsuitgaven
1.3 Apparaatsuitgaven 46.454 0 46.454 1.465 47.919 5.865 2.770 2.811 2.783
1.4 Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) |
1.360 |
0 |
1.360 |
143 |
1.503 |
444 |
444 |
444 |
444 |
Bijdrage aan agentschap |
|||||||||
1.5 Dienst Publiek en Communicatie |
28.410 |
0 |
28.410 |
1.650 |
30.060 |
860 |
862 |
845 |
838 |
Ontvangsten |
4.535 |
0 |
4.535 |
1.302 |
5.837 |
137 |
137 |
137 |
137 |
De uitgaven van het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) zijn voor het jaar
2022 met € 3,3 miljoen toegenomen. Dit bedrag betreft het saldo van meerdere mutaties. De grootste mutatie betreft een kasschuif van 2022 naar
2023 in verband met de huisvestingskosten van AZ a € 3,2 miljoen. Daarnaast zijn de loon- en prijsbijstelling van respectievelijk € 1,5 miljoen en €1,4 miljoen toegevoegd aan de begroting. Tevens is de eindejaarsmarge van € 0,8 miljoen toegevoegd aan de begroting. Ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding is een bedrag van in totaal
€ 1,9 miljoen toegevoegd aan de begroting.
Over 2021 heeft DPC een positief resultaat gerealiseerd a € 1,2 miljoen. DPC heeft ook in 2021 extra kosten voor COVID-19-gerelateerde werkzaamheden moeten maken. De eigenaar heeft DPC hiervoor compensatie gegeven. Daarbij is de afspraak gemaakt dat een positief resultaat van DPC over 2021 volledig wordt afgedragen aan het moederdepartement. De afdracht van het positieve resultaat is in deze suppletoire begroting verwerkt.
Naar aanleiding van de tijdelijke wet 'onderzoek AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberpro-gramma', wordt de wijze van toezicht door de CTIVD en TIB aangepast. Om structureel aan hun wettelijke taken te kunnen blijven voldoen, dient de capaciteit voor het kunnen uitvoeren van de staf-taken te worden uitgebreid. Hiertoe is voor de TIB een bedrag van € 0,1 miljoen toegevoegd aan de begroting voor 2022 en € 0,4 miljoen voor 2023 en verder.
2.2 Artikel 1 Kabinet van de Koning
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- |
Uitgaven |
|
nummer |
2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
2.712 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
189 |
|
1 |
67 |
|
1 |
18 |
|
1 |
27 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
3.013 |
-
1.Een overboeking van het Ministerie van BZK die bestaat uit middelen die naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvang-toeslag (POK) beschikbaar zijn gesteld ten behoeve van de verbetering van de informatiehuishouding. Deze toevoeging betreft een structureel basisbudget. De meerjarige doorwerking vanaf 2026 betreft een bedrag van € 56.000.
-
2.De tranche 2022 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
-
3.De tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
4.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 aan het Kabinet van de Koning.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Eerste |
||
suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- Ontvangsten |
||
nummer |
2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
2.712 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
189 |
|
1 |
67 |
|
1 |
18 |
KvdK |
1 |
27 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
3.013 |
Dit betreffen technische mutaties die in het kader van de doorbelasting naar de begroting van de Koning (I) tot ontvangsten leiden op de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kabinet van de Koning (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
groting |
menten en 2022 (3) = (1) |
begroting |
begroting |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||
2022 (1) |
ISB (2) |
|
|
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
2.712 |
0 |
2.712 |
301 |
3.013 |
245 |
170 |
159 |
144 |
Uitgaven |
2.712 |
0 |
2.712 |
301 |
3.013 |
245 |
170 |
159 |
144 |
Kabinet van de Koning |
2.712 |
0 |
2.712 |
301 |
3.013 |
245 |
170 |
159 |
144 |
Ontvangsten |
2.712 |
0 |
2.712 |
301 |
3.013 |
245 |
170 |
159 |
144 |
Zie toelichting bij Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
2.3 Artikel 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Tabel 7 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikel- |
Uitgaven |
|
nummer |
2022 |
|
Vastgestelde begroting 2022 |
2.502 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
900 |
|
1 |
61 |
|
1 |
18 |
|
1 |
24 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 |
3.505 |
-
1.Dit betreft de toevoeging van de beschikbaar gestelde middelen a € 0,9 miljoen aan de CTIVD.
-
2.De tranche 2022 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De loonbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten.
-
3.De tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Algemene Zaken. De prijsbijstelling bestaat uit een vergoeding voor de prijsstijgingen.
-
4.Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 aan de CTIVD.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (bedragen x € 1.000)
Mutaties via
NvW, Vastge- moties, stelde Mutaties 1e Stand 1e
Ontwerpbe- amende- begroting suppletoire suppletoire
groting |
menten en 2022 (3) = (1) |
begroting |
begroting |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
||
2022 (1) |
ISB (2) |
|
|
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
2.502 |
0 |
2.502 |
1.003 |
3.505 |
1.581 |
1.580 |
1.580 |
1.580 |
Uitgaven |
2.502 |
0 |
2.502 |
1.003 |
3.505 |
1.581 |
1.580 |
1.580 |
1.580 |
Commissie van Toezicht op |
|||||||||
de Inlichtingen- en |
2.502 |
0 |
2.502 |
1.003 |
3.505 |
1.581 |
1.580 |
1.580 |
1.580 |
Veiligheidsdiensten |
|||||||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Naar aanleiding van de tijdelijke wet 'onderzoek AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberpro-gramma', wordt de wijze van toezicht door de CTIVD en TIB aangepast. Om structureel aan hun wettelijke taken te kunnen blijven voldoen, dient de capaciteit voor het kunnen uitvoeren van de staf-taken te worden uitgebreid. Hiertoe is voor de CTIVD een bedrag van € 0,9 miljoen toegevoegd aan de begroting voor 2022 en € 1,5 miljoen voor 2023 en verder. Voor de overige mutaties, zie toelichting bij overzicht belangrijkste uitgavenmutaties.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 120 III, nr. 2 9