Brief regering; Herziening van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en de Wet politiegegevens (Wpg) - Verwerking en bescherming persoonsgegevens

Deze brief is onder nr. 218 toegevoegd aan dossier 32761 - Verwerking en bescherming persoonsgegevens en dossier 33842 - Evaluatie Wet politiegegevens en Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Verwerking en bescherming persoonsgegevens; Brief regering; Herziening van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en de Wet politiegegevens (Wpg)
Document­datum 29-03-2022
Publicatie­datum 31-03-2022
Nummer KST32761218
Kenmerk 32761; 33842, nr. 218
Commissie(s) Justitie en Veiligheid (J&V)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

32    761

33    842

Verwerking en bescherming persoonsgegevens

Evaluatie Wet politiegegevens en Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Nr. 218

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 29 maart 2022

In het Commissiedebat Strafrechtketen van 10 februari jl. (Kamerstuk 29 279, nr. 702 heb ik uw Kamer toegezegd het vervolg op de eerdere brief van 19 november 2020 nader toe te lichten. In die brief is destijds de ambitie geschetst om te komen tot een nieuw wettelijk kader voor gegevensverwerking in het politie- en justitiedomein.1

Met deze voorliggende brief licht ik - mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid - toe waarom er nu geen nieuwe integrale gegevenswet komt met generieke bepalingen voor de opsporing, vervolging en de tenuitvoerlegging. Hieronder zal ik de vervolgstappen uiteenzetten en ingaan op aspecten waar wij de komende tijd wel op gaan inzetten.

Aanleiding voor de herziening van de Wet Politiegegevens en Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens

In 2013 zijn de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) geëvalueerd. Daaruit is onder meer gebleken dat de beide wetten niet goed op elkaar aansluiten, tekortkomingen (in de naleving) vertonen en gemoderniseerd moeten worden. In reactie daarop heeft de Minister van Veiligheid en Justitie aangekondigd om de Wpg en de Wjsg in onderling verband te herzien en waar mogelijk te harmoniseren.2

Doelstellingen van een nieuwe integrale gegevenswet

Om de huidige Wpg en Wjsg beter aan te laten sluiten op de veranderende samenleving en de vele technologische ontwikkelingen, is de ambitie ontstaan om tot een nieuw integraal wettelijk kader voor

1    Kamerbrief Naar een nieuwe gegevenswet, Kamerstuk 32 761, nr. 173.

2    Kamerbrief Evaluatie Wpg en Wjsg, Kamerstuk 33 842 nr. 2.

kst-32761-218 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

gegevensverwerking in het politie- en justitiedomein te komen. Uitgangspunten daarbij zijn onder meer het bevorderen van een effectieve taakuitvoering en een adequate bescherming van de persoonsgegevens, kaders die nalevingsvriendelijk zijn en regelgeving die toekomstbestendig en techniekonafhankelijk is.

Aan die ambitie zijn ook randvoorwaarden verbonden. Zo is het rondkrijgen van de benodigde financiële dekking een randvoorwaarde voor het kunnen realiseren en implementeren van een nieuwe integrale gegevenswet.

Huidige stand van zaken van het herzieningstraject

Bij de totstandkoming van het coalitieakkoord zijn er keuzes gemaakt. Niet alle plannen en beleidswensen kunnen in deze kabinetsperiode immers tegelijk uitgevoerd worden. Een gevolg van die keuzes is onder meer dat er geen financiële middelen voor de realisatie en implementatie van een brede, integrale gegevenswet voor het politie- en justitiedomein beschikbaar zijn.

Daar komt bij dat het realiseren en implementeren van een nieuw wettelijk kader veel vraagt van de veranderkracht van alle betrokken taakorgani-saties. Met alle inzet die de uitvoering van de modernisering van het Wetboek van Strafvordering nu al van alle strafrechtketenpartners vergt, is er een reëel risico om de taakorganisaties met een nieuwe integrale gegevenswet te overvragen.

Gezien deze omstandigheden stel ik - in lijn met de brief van 19 november 2020 - vast dat een nieuwe integrale gegevenswet nu geen doorgang kan vinden.

Verder vervolg

Het belang om - met voldoende waarborgen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer - gegevens effectief in het politie- en justitiedomein te kunnen verwerken, onderschrijf ik onverminderd. De komende periode zetten we in op het aanpakken van de meest prangende onderwerpen in de bestaande wetten. Mijn departement gaat op korte termijn voor zowel de Wet politiegegevens als de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens inventariseren wat noodzakelijke wijzigingen zijn. Ook hier geldt de randvoorwaarde dat veranderingen in beleid en in de beleidsuitvoering gerealiseerd kunnen worden, voor zover deze passend zijn binnen de mogelijkheden van de bestaande kaders.

De inzet blijft er wel op gericht om met oplossingen te komen die passen bij de uitgangspunten uit de brief van 19 november 2020. Hierbij valt te denken aan aanpassingen die zien op reductie van de complexiteit van de huidige bewaartermijnen, op adequate waarborgen bij inzet van de moderne technologieën en op het delen van justitiële gegevens met partijen van buiten de strafrechtketen. Mocht ik na het realiseren van de urgente wijzigingen alsnog noodzaak zien voor een integrale nieuwe gegevenswet, dan zal ik uw Kamer hierover nader informeren.

De Minister voor Rechtsbescherming,

F.M. Weerwind

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 32 761, nr. 218 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.