Brief regering; Vergunning burgermedegebruik Eindhoven Airport 2022, zienswijzeprocedure NRD luchthaven Eindhoven en voorzitterschap Luchthaven Eindhoven Overleg - Luchtvaartbeleid

Deze brief is onder nr. 898 toegevoegd aan dossier 31936 - Luchtvaartbeleid.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Luchtvaartbeleid; Brief regering; Vergunning burgermedegebruik Eindhoven Airport 2022, zienswijzeprocedure NRD luchthaven Eindhoven en voorzitterschap Luchthaven Eindhoven Overleg
Document­datum 17-12-2021
Publicatie­datum 28-12-2021
Nummer KST31936898
Kenmerk 31936, nr. 898
Commissie(s) Defensie (DEF)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021-2022

31 936

Luchtvaartbeleid

Nr. 898    BRIEF VAN DE MINISTERS VAN DEFENSIE EN VAN INFRA

STRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 17 december 2021

Met deze brief informeren wij uw Kamer over een aantal ontwikkelingen met betrekking tot Eindhoven Airport. Met de brief van 3 november jl. is de stand van zaken geschetst over Eindhoven Airport en is de toezegging gedaan om over nieuwe ontwikkelingen uw Kamer opnieuw te informeren.1 Aan deze toezegging geven wij met deze brief invulling.

Medegebruiksvergunning 2022 Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is de civiele medegebruiker van de militaire luchthaven Eindhoven. Aan Eindhoven Airport is op 17 december jl. een nieuwe vergunning voor burgermedegebruik voor 2022 afgegeven. Deze vergunning is afgegeven door de Militaire Luchtvaart Autoriteit en is als bijlage bij deze brief gevoegd2. De huidige vergunning voor burgermedegebruik van Eindhoven Airport verloopt op 31 december aanstaande. Om de operatie van Eindhoven Airport op de militaire luchthaven Eindhoven in 2022 te continueren is een nieuwe vergunning nodig.

Conform het advies «Opnieuw verbonden» van de heer Van Geel uit 2019 en de huidige vergunning voor burgermedegebruik voor 2020 en 2021 zal het maximum van 41.500 vliegtuigbewegingen per jaar in de medegebruiksvergunning voor 2022 worden gehandhaafd. Ook blijft het voor Eindhoven Airport niet toegestaan landingen na 23.00 uur te plannen. Het aantal toegestane vertraagde landingen na 23.00 uur wordt verder teruggebracht om de hinder voor de omgeving te verminderen. Op grond van het huidige Luchthavenbesluit Eindhoven mogen vluchten die tot uiterlijk 23.00 uur zijn gepland te landen maar eventueel vertraagd zijn, tot een maximum van acht per dag - zonder opgave van reden - nog tot 24.00 uur worden uitgevoerd. Deze mogelijkheid is komend jaar zodanig beperkt dat er tussen 23.30 uur en 24.00 uur tot twee vertraagde

1    Kamerstuk 31 936, nr. 892

2    Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

kst-31936-898 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

landingen per dag zijn toegestaan, met een maximum van vijftig per jaar. Daarnaast zal niet de volledige in het Luchthavenbesluit Eindhoven vastgestelde civiele geluidsruimte van 10,3 km2 zal worden vergund, maar 9,39 km2.

De ontwerpvergunning is op 15 november jl. door de Ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat voor advies voorgelegd aan de civiele kamer Ontwikkeling Eindhoven Airport en de militaire kamer Commissie van Overleg en Voorlichting Milieu militaire luchthaven Eindhoven van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO). Ten behoeve van de advisering zijn informatiebijeenkomsten georganiseerd. Op de website van het LEO zijn de relevante documenten waaronder het advies van het LEO geplaatst (www.samenopdehoogte.nl).

Zienswijzeprocedure NRD luchthaven Eindhoven

Over de uitwerking van het sturingsmodel voor civiel geluid voor Eindhoven Airport in een gewijzigd Luchthavenbesluit Eindhoven is de Kamer het afgelopen jaar met de brieven van 8 maart 2021, 16 juni 2021 en 3 november 2021 geïnformeerd.1 De uitgangspunten voor de uitwerking zijn voor het eerst beschreven met het kabinetstandpunt van 6 september 2019 volgend op het advies «Opnieuw verbonden».2 In deze brieven is onder andere aangegeven dat conform de adviezen van de heer Van Geel de meest actuele gegevens (zoals vliegtuigtypes, geluid- en prestatiegegevens van vliegtuigen en startprocedures) gebruikt zullen worden en dat op basis van de geactualiseerde gegevens het referentiescenario voor 2019 met 40.500 vliegtuigbewegingen bepaald zal worden. Als gevolg van het aanvullend advies van de heer Van Geel zal eerst een norm voor 2026 worden bepaald en zal na een evaluatie in 2026 worden bepaald welke norm voor 2030 wordt vastgelegd.3 Op basis van het referentiescenario voor 2019 zal in het Luchthavenbesluit Eindhoven een nieuwe geluidszone en een nieuwe civiele gebruiksruimte worden vastgesteld.

Ter voorbereiding op het te wijzigen luchthavenbesluit en een medege-bruiksvergunning 2023-2026 wordt een milieueffectrapportage-procedure gevolgd. Naar verwachting zal in de tweede helft van januari 2022 de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ter inzage worden gelegd om een ieder de gelegenheid te geven een zienswijze in te dienen. In de NRD is beschreven wat de voorgenomen activiteit is en welke milieueffecten zullen worden onderzocht in het Milieueffectrapport. De NRD en de zienswijzeprocedure maken onderdeel uit van het proces om tot een gewijzigd luchthavenbesluit te komen. Over de start van de zienswijzeprocedure zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant, in huis-aan-huisbladen en via de website van het LEO.

Voorzitterschap Luchthaven Eindhoven Overleg

Gedurende de inregelperiode voor de nieuwe, permanente overlegstructuur heeft de heer Pieter van Geel het interim-voorzitterschap van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) op zich willen nemen. Dit loopt af op 31 december aanstaande. Er is een zorgvuldig wervings- en selectieproces gevoerd voor een nieuwe voorzitter. Op 3 november hebben de leden van het LEO unaniem besloten om de heer Staf Depla voor te dragen als nieuwe voorzitter.

Overeenkomstig de voordracht heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van Defensie de heer Depla benoemd tot voorzitter met ingang van 1 januari 2022. Het voorzitterschap zal in beginsel zijn voor de periode van vier jaar. Wij zijn verheugd dat de heer Depla zich de komende jaren wil inzitten om het LEO verder te ontwikkelen en wensen hem veel succes met deze nieuwe functie.

Wij bedanken de heer Van Geel hartelijk voor zijn inzet ten behoeve van het verbeteren van het participatieproces rond de ontwikkeling van Eindhoven Airport. In de afgelopen jaren heeft hij zich eerst via het voorzitterschap van de Uitvoeringstafel Eindhoven Airport, als onafhankelijke verkenner voor de Proefcasus Eindhoven Airport en daarna als interim-voorzitter van het LEO ingespannen om de diverse partijen bij de besluitvormingsprocessen over Eindhoven Airport en de omgeving meer te laten samenwerken.

De Minister van Defensie,

H.G.J. Kamp

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

  • B. 
    Visser

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 31 936, nr. 898 3

1

   Kamerstuk 31 936, nrs. 845, 857 en 892.

2

   Kamerstuk 31 936, nr. 659.

3

   Kamerstuk 31 936, nr. 845.


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.