Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35975 K - Wijziging begroting Defensiematerieelbegrotingsfonds 2021 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-12-2021 |
Publicatiedatum | 01-12-2021 |
Nummer | KST35975K2 |
Kenmerk | 35975 K, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
Wijziging van de begrotingsstaat van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING INHOUDSOPGAVE
1 |
3 |
|
2 |
3 |
|
2.1 |
3 |
|
2.2 |
4 |
|
2.3 |
5 |
|
2.4 |
7 |
|
3 |
20 |
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het van het Defensiematerieel-begrotingsfonds (K).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
DE MINISTER VAN DEFENSIE,
H.G.J. Kamp
De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2021 van hoofdstuk K van de begroting van het Rijk.
In deze tweede suppletoire begroting van het Defensiematerieelbegrotings-fonds zijn de besluiten van het kabinet uit de Najaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet dient dan ook in samenhang te worden gezien met de Najaarsnota.
In paragraaf 2.1 wordt de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting uiteengezet. Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op deze begroting van het Defensie-materieelbegrotingsfonds vermeld, waarna deze in paragraaf 2.3, overzicht ontvangsten- uitgavenmutaties worden toegelicht. Afsluitend is in paragraaf 2.4 per artikel een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid en de uitgaven- en ontvangstenmutaties. Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht. Als laatste is in de verdiepingsbijlage per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
De toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.
De tweede suppletoire begroting geeft een totaaloverzicht van financiële afwijkingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting van het DMF en wordt tegelijk met de Najaarsnota ingediend.
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de ontvangsten- en uitgavenbegroting 2021 van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) ten opzichte van de 1e suppletoire begroting met een bedrag van € 131,8 miljoen te verlagen. Dit leidt voor het Defensiematerieelbegrotingsfonds tot een ontvangsten- en uitgavenbudget van € 4.819,4 miljoen. De begroting voor de in 2021 aan te gane verplichtingen daalt met € 4.230,3 miljoen tot € 4.581,4 miljoen. De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2021 is als volgt:
2.2 Belangrijkste begrotingswijzigingen
De omvangrijkste begrotingswijziging voor deze tweede suppletoire begroting betreft het verhogen van de uitgavenbegroting met de extra middelen voor munitie opleiding en training bij de augustusbesluitvorming van € 60 miljoen en de vrijgave van de overprogrammering ter hoogte van € -295,5 miljoen. dit betekent dat de projecten in voorbereiding en in planning, die dit jaar niet meer tot realisatie komen zijn vrijgegeven voor het kasjaar 2021 en schuiven naar 2022. Daarnaast wordt in deze suppletoire begroting de actualisatie van het Defensie Lifecycle Plan verwerkt waarmee financiële reeksen van de projecten in het juiste kasritme worden gezet.
2.3 Ontvangsten- uitgavenmutaties
Belangrijkste suppletoire mutaties 2021 (Eerste suppletoire |
begroting) (bedragen x € 1.000) |
|
Toelichting Omschrijving |
Artikelen |
Totaal |
Vastgestelde begroting 2021 Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
4.610.299 340.917 4.951.216 |
1 |
Belangrijkste suppletoire mutaties Bijstellen van de instandhoudingsbudgetten |
1, 2, 3, 4, 7 |
20.000 |
2 |
Budget t.b.v. munitie opleiding en training + Vrijgave instandhouding |
1, 2, 3, 4, 7 |
998 |
3 |
Herschikking budget t.b.v. instandhouding vastgoed |
5, 7 |
16.600 |
4 |
Hogere ontvangst t.b.v. instandhouding materieel Marine |
2, 7 |
15.000 |
5 |
Terugstorten lening uit de exploitatie (Marine) |
2, 7 |
15.000 |
6 |
Toekennen budget t.b.v. samenvoeging AIVD en MIVD |
5, 7 |
11.350 |
7 |
Herschikking DMO |
1, 7 |
12.426 |
8 |
COVID-19 meeruitgaven |
1, 3, 5, 7 |
26.132 |
9 |
Vrijgave overprogrammering |
1, 2, 3, 4, 5, 6 |
|
10 |
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
|
Overige mutaties |
49.767 |
Stand 2e suppletoire begroting 2021 |
4.819.401 |
Toelichting overzicht belangrijkste suppletoire mutaties
-
1.Bijstellen van de instandhoudingsbudgetten
De instandhoudingsbudgetten materieel van de drie operationele commando's staan onder zware druk. Los van en vooruitlopend op het recente Kabinetsbesluit om extra middelen beschikbaar te stellen voor Defensie, heeft Defensie eerder besloten om de budgetten te verhogen met € 60 miljoen. Dit om interen op de voorraden te voorkomen. Het betreft een eenmalige herschikking als gevolg van vertraagde betalingen bij de instandhouding van munitie en KPU. Deze herschikking wordt gefinancierd vanuit artikel 12 Nog onverdeeld van de defensiebegroting (€ 20 miljoen) en door een herschikking vanuit instandhouding munitie en KPU (€ 40 miljoen). Per saldo stijgt de begroting van het DMF hierdoor met € 20 miljoen.
-
2.Budget t.b.v. munitie opleiding en training + Vrijgave instandhouding
Recent heeft het Kabinet middelen beschikbaar gesteld voor munitie oefenen & trainen (structureel € 60 miljoen vanaf 2021). Doordat deze extra verkregen middelen voor opleiding training en munitie laat in het jaar beschikbaar zijn gekomen en de levering van munitie door externe omstandigheden, onder andere door een incident bij een leverancier, vertraagd is wordt een groot deel van dit budget voor dit jaar doorgeschoven naar latere jaren om dan de verplichtingen te kunnen voldoen.
-
3.Herschikking budget t.b.v. instandhouding vastgoed
Vanwege een tekort op het budget instandhouding infrastructuur wordt € 16,6 miljoen vanuit artikel 8 DOSCO van de defensiebegroting overgeheveld en aan het budget instandhouding vastgoed toegevoegd.
-
4.Hogere ontvangst t.b.v. instandhouding materieel Marine
De verwachte hogere overige ontvangsten, vanwege o.a. achterstallige verrekeningen voor onderhoud aan de Portugese M-fregatten, worden aangewend voor de instandhouding materieel Marine.
-
5.Terugstorten lening uit vanuit de exploitatie (Marine)
In 2019 is met de tweede suppletoire begroting incidenteel geld vanuit de investeringen in materieel ingezet om extra instandhoudings- en gereed-stellingsuitgaven te compenseren. Voor de Marine ging dit om € 15 miljoen. Met een incidentele herschikking tussen exploitatie en investeringen zijn deze middelen weer toegevoegd aan de investeringen.
-
6.Toekennen budget t.b.v. samenvoeging AIVD en MIVD
Dit budget is toegevoegd aan het DMF om het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) te compenseren voor de kosten van de voorbereidingen van het project om de AIVD en MIVD gezamenlijk te huisvesten. Doordat het project een andere opzet krijgt, wil het RVB de reeds gemaakt kosten (€ 25 miljoen) dit jaar afrekenen met de departementen/diensten. Het deel voor Defensie is € 11,35 miljoen. De kamer is hier op 4 juni 2021 over geïnformeerd middels de kamerbrief gezamenlijke huisvesting AIVD-MIVD (kenmerk: 2021-0000298029).
7 Herschikking DMO
Het betreft een herschikking van de budgetten gereedstelling en personele uitgaven naar instandhouding materieel.
-
8.COVID-19 meeruitgaven
De meeruitgaven als gevolg van COVID-19 worden generaal gecompenseerd en aan het budget van het DMF toegevoegd. Het betreft hier onder meer de huur van extra tenten voor oefeningen en op kazernes om de 1,5 meter afstand houden te garanderen.
-
9.Vrijgave overprogrammering
De actualisaties van de ramingen van de projecten in voorbereiding en in onderzoek, maar ook van de projecten in realisatie, leiden tot een cumulatieve verlaging van het projectenbudget in 2021. Omdat met deze actualisaties de budgetten zijn aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten, is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt zodoende volledig afgeboekt.
-
10.Interdepartementale budgetoverhevelingen
Vanuit het DMF is onder andere € 6,7 miljoen overgeheveld naar Binnenlandse Zaken (BZK) voor innovatieve software en uitbreiding digitale opslagcapaciteit. Daarnaast hebben diversie ministeries een aantal kleinere bedragen naar het DMF overgeheveld.
Per saldo daalt de begroting van het DMF als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 3,6 miljoen.
2.4 Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Defensiebreed Materieel
Artikel 1 Defensiebreed Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
747.089 |
1.068.780 |
204.550 |
|
537.544 |
Uitgaven |
669.194 |
749.508 |
204.550 |
|
816.535 |
Verwerving |
|||||
Opdrachten |
876.786 |
857.870 |
|
|
480.058 |
Verwerving: voorbereidingsfase |
81.408 |
41.436 |
|
|
0 |
Verwerving: onderzoeksfase |
830 |
3.112 |
73 |
|
0 |
Verwerving: realisatie |
794.548 |
813.322 |
|
|
480.058 |
Instandhouding |
|||||
Opdrachten |
324.942 |
354.829 |
23.524 |
|
293.997 |
Instandhouding Materieel |
324.942 |
354.829 |
23.524 |
|
293.997 |
Kennis en Innovatie |
|||||
Bekostiging |
32.066 |
29.888 |
7.426 |
795 |
38.109 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten |
3.019 |
2.899 |
|
1.902 |
4.800 |
Technologieontwikkeling |
22.546 |
15.478 |
6.012 |
5.688 |
27.178 |
Kennisgebruik |
3.113 |
5.087 |
1.981 |
|
3.568 |
Kort Cyclische Innovatie |
3.388 |
6.424 |
|
|
2.563 |
Reserve valutaschommelingen |
0 |
0 |
0 |
4.371 |
4.371 |
Onzekerheidsreservering |
16.192 |
3.336 |
0 |
|
0 |
Over-/ onderprogrammering |
|
|
311.460 |
184.955 |
0 |
Ontvangsten |
56.058 |
70.106 |
2.240 |
0 |
72.346 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De raming voor de verplichtingen voor Defensiebreed materieel is met € 531,2 miljoen verlaagd. Deze verlaging komt alleerst voort uit de bijstellingen in de uitgavenramingen. Daarnaast is de verplichtingenprognose van de materieelprojecten verwerkt. Hierdoor verschuift verplichtingenbudget naar latere jaren, omdat deze verplichtingen dit jaar niet meer worden aangegaan. Dit betreft onder andere de projecten Defensie Operationeel Kleding Systeem (- € 114,9 miljoen) en verwerving HV-brillen (€ 15,5 miljoen).
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget voor de voorbereidingsfase wordt dit jaar met € 41,4 miljoen volledig afgeboekt. Dit komt allereerst door een aantal herschikkingen tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Dit betreft onder andere een herschikking van het programma «BKI reparatie overige assortimenten» (€ -15,6 miljoen) de vervanging van Klein Kaliber Wapens (€ -17,0 miljoen) en het Counter Unmanned Aircraft Systems (€ +8,5) miljoen.
Naast deze herschikkingen worden naar verwachting geen projecten in voorbereiding in 2021 meer gerealiseerd. Dit budget wordt doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft onder andere het project Duurzame Mobiliteit Defensie Grootmaterieel (€ -5,6 miljoen).
Verwerving: realisatie
Het realisatiebudget voor Defensiebreed materieel is met ongeveer € 333 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de herfasering bij het project BKI conventionele munitie (€ 43 miljoen), doordat de levering van 81mm mortier munitie is verschoven naar 2022 vanwege keuringsproblemen bij de fabrikant. Daarnaast heeft een herfasering plaatsgevonden bij veel verschillende projecten waaronder Defensie Operationeel Kleding Systeem (- € 18,4 miljoen), verwerving HV-brillen (- € 16,4 miljoen) en Milsatcom (- € 11,3 miljoen).
Instandhouding Materieel
Het instandhoudingsbudget is met € 60,8 miljoen naar beneden bijgesteld. Recent heeft het Kabinet extra middelen beschikbaar gesteld voor munitie voor oefenen & trainen (structureel € 60 miljoen vanaf 2021). Daardoor kon de eerdere noodzakelijke interne herschikking die in 2020 voor 2021 is uitgevoerd vanuit de begrotingsatikelen van de Defensieonderdelen van in totaal € 40 miljoen worden teruggedraaid. Daarnaast is de raming van het KPU-bedrijf met € 47 miljoen verlaagd als gevolg van vertraging bij de leveringen van NFP regenjassen, de offertes voor combat shirts die niet voldoen aan de eisen en verschuiving van een af te sluiten raamovereenkomst. Daarnaast schuift munitiebudget a € 30 miljoen als gevolg knelpunten bij de levering, onder andere door een incident bij een leverancier, door naar volgend jaar. Samen met een aantal andere kleinere verschuivingen daalt de raming voor het instandhouding van Defensiebreed materieel daarmee met circa € 60 miljoen.
De actualisaties van de ramingen van de projecten in voorbereiding en in onderzoek, maar ook van de projecten in realisatie, leiden tot een cumulatieve verlaging van het projectenbudget in 2021. Omdat met deze actualisaties de budgetten zijn aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten, is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt zodoende volledig afgeboekt.
Beleidsartikel 2 Maritiem Materieel
Artikel 2 Maritiem Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
4.242.634 |
4.255.298 |
|
|
465.293 |
Uitgaven |
631.224 |
589.001 |
|
|
560.328 |
Verwerving |
|||||
Opdrachten |
740.426 |
580.512 |
|
|
371.504 |
Verwerving: voorbereidingsfase |
64.510 |
41.793 |
|
|
0 |
Verwerving: onderzoeksfase |
224.134 |
11.949 |
11.497 |
|
0 |
Verwerving: realisatie |
451.782 |
526.770 |
|
|
371.504 |
Instandhouding |
|||||
Opdrachten |
148.995 |
147.033 |
25.704 |
16.087 |
188.824 |
Instandhouding Materieel |
148.995 |
147.033 |
25.704 |
16.087 |
188.824 |
Over-/ onderprogrammering |
|
|
|
138.558 |
0 |
Ontvangsten |
9.600 |
9.600 |
10.000 |
6.500 |
26.100 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De raming voor de verplichtingen voor Maritiem materieel is voor 2021 met € 3.790 miljoen verlaagd. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan, waarin de ramingen van de verplichtingen voor onder meer de Vervanging van de onderzeeboten, de midlife update van Zr.Ms. Johan de Witt, de Evolved Sea Sparrow Missile en de Torpedo's MK48 zijn doorgeschoven naar 2022. Over de voortgang van de Vervanging van de onderzeeboten is de Tweede Kamer op 27 oktober 2021 met de brief X-34 225 nr. 34 geïnformeerd
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget voor de projecten in de voorbereidingsfase wordt met € 41,8 dit jaar volledig afgeboekt. Dit komt allereerst door een aantal herschikkingen tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Dit betreft onder andere een herschikking van het project Upgrade SM-II (€ -18,5 miljoen) en het project Aanpassing Instandhoudingsconcept Geleide Wapens (€ -7,3) miljoen.
Naast deze herschikkingen worden naar verwachting geen projecten in voorbereiding in 2021 meer gerealiseerd. Dit budget wordt doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft onder andere het project Beach Armoured Recovery Vehicle (€ -10,8 miljoen).
Verwerving: onderzoeksfase
Het budget voor projecten in de voorbereidingsfase wordt met € 11,9 dit jaar volledig afgeboekt. Dit komt onder andere door een aantal kleine herschikkingen tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Het budget dat na deze herschikkingen nog resteert zal naar verwachting niet meer in 2021 tot realisatie komen. Dit budget wordt doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft onder andere het project Vervanging Onderzeeboten (€ -12,2 miljoen).
Verwerving: realisatiefase
De raming van de projecten in realisatiefase wordt ten opzichte van de 1e suppletoire begroting met ruim € 155 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit is voornamelijk aan de volgende projecten toe te rekenen: MLU Zr. Ms. Johan de Witt, doordat het uitvoeringscontract later wordt aangegaan dan gepland, wordt € 15 miljoen verschoven naar kasjaar 2022. Daarnaast wordt er op het project ESSM BLOCK 2 Verwerving en integratie, minder missiles aangekocht in 2021 dan begroot, hierdoor vindt een verschuiving plaats van € 11,7 miljoen naar 2022.
Instandhouding materieel
Het budget voor instandhouding materieel is ten opzicht van de 1e suppletoire begroting met € 42 miljoen toegenomen. Dit komt met name doordat het vrijkomen van brandstofbudget van DMO wat voor een gedeelte (€20 miljoen) aan het instandhoudingsbudget wordt toegevoegd. Ook raamt de Marine hogere ontvangsten dit jaar, door de extra nadruk op de inning. Hierdoor maakt de Marine nu een inhaalslag uit eerdere jaren. (bijvoorbeeld ontvangsten in verband met onderhoud aan Portugese schepen). Deze extra ontvangsten worden aangewend voor de instandhouding van Maritiem Materieel.
De actualisaties van de ramingen van de projecten in voorbereiding en in onderzoek, maar ook van de projecten in realisatie, leiden tot een cumulatieve verlaging van het projectenbudget in 2021. Omdat met deze actualisaties de budgetten zijn aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten, is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt zodoende volledig afgeboekt.
Beleidsartikel 3 Land Materieel
Artikel 3 Land Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
1.149.905 |
1.222.925 |
|
476.596 |
1.662.829 |
Uitgaven |
605.553 |
634.094 |
|
29.015 |
646.417 |
Verwerving |
|||||
Opdrachten |
529.403 |
554.730 |
|
|
332.811 |
Verwerving: voorbereidingsfase |
14.887 |
11.142 |
|
|
0 |
Verwerving: onderzoeksfase |
5.358 |
4.210 |
|
|
0 |
Verwerving: realisatie |
509.158 |
539.378 |
|
|
332.811 |
Instandhouding |
|||||
Opdrachten |
241.834 |
247.061 |
21.597 |
44.948 |
313.606 |
Instandhouding Materieel |
241.834 |
247.061 |
21.597 |
44.948 |
313.606 |
Over-/ onderprogrammering |
|
|
47.145 |
120.552 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
2.500 |
0 |
0 |
2500 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor Land materieel zijn met € 427,2 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is onder andere het gevolg van het bijstellen van de verplichtingen voor operationele dienstvoertuigen. De actualisaties van de verplichtingen zijn verwerkt in het Defensie Lifecycle Plan. Hiermee zijn de financiële reeksen van de projecten in het juiste kasritme gezet.
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget voor projecten in de voorbereidingsfase is met € 11,1 volledig afgeboekt. Dit komt allereerst door een aantal kleine herschikkingen tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Het budget dat na deze herschikkingen nog resteert zal naar verwachting niet meer in 2021 tot realisatie komen. Dit budget wordt doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft onder andere het project Vervanging transportmiddelen bedrijfsvoering (€ -8,4 miljoen).
Verwerving: realisatiefase
Het verwervingsbudget voor de realisatiefase is met ongeveer € 207 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt voornamelijk door het project MLU CV-90: de betaling van enkele mijlpalen zal de jaargrens overschrijden, ten opzichte van de 1e suppletoire begroting is de begroting voor 2021 daarom met € 32 miljoen gereduceerd. Tevens is bij het project Groot pantserwiel-voertuig Boxer (productie) sprake van een neerwaartse bijstelling van € 14 miljoen, doordat de verplichting van de deelbehoefte «aanschaf 3 extra Boxer-Ambulances» is vertraagd. Daarnaast zijn op de volgende projecten herfaseringen opgetreden: CBRN (€ 11 miljoen), inzet voorraad GILL (€ 11 miljoen), EODD Robots (€ 8 miljoen) en andere kleine projecten.
Instandhouding Materieel
Per saldo wordt het instandhoudingsbudget van de Landmacht verhoogd met ongeveer € 66,5 miljoen. Dit is voornamelijk te verklaren door de doorwerking van het extra Defensiebudget voor munitie opleiding en training (€ 60 miljoen).
De actualisaties van de ramingen van de projecten in voorbereiding en in onderzoek, maar ook van de projecten in realisatie, leiden tot een cumulatieve verlaging van het projectenbudget in 2021. Omdat met deze actualisaties de budgetten zijn aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten, is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt zodoende volledig afgeboekt.
Beleidsartikel 4 Lucht Materieel
Artikel 4 Lucht Materieel (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
1.063.617 |
721.950 |
|
14.663 |
663.688 |
Uitgaven |
1.420.232 |
1.394.055 |
|
49.279 |
1.370.409 |
Verwerving |
|||||
Opdrachten |
1.715.005 |
1.353.173 |
65.361 |
|
1.065.890 |
Verwerving: voorbereidingsfase |
11.386 |
4.950 |
|
|
0 |
Verwerving: realisatie |
1.703.619 |
1.348.223 |
69.978 |
|
1.065.890 |
Instandhouding |
|||||
Opdrachten |
243.102 |
249.113 |
17.874 |
37.532 |
304.519 |
Instandhouding Materieel |
243.102 |
249.113 |
17.874 |
37.532 |
304.519 |
Over-/ onderprogrammering |
|
|
|
364.391 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
5.527 |
5.527 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor Lucht materieel zijn met € 58,3 miljoen naar beneden bijgesteld. Hiermee geeft de raming van de verplichtingen het meest actuele beeld van de verwachte realisatie. Onderliggend aan de verlaging van verplichtingen liggen verschillende afzonderlijke bijstellingen. De actuali-saties van de verplichtingen zijn verwerkt in het Defensie Lifecycle Plan. Hiermee zijn de financiële reeksen van de projecten in het juiste kasritme gezet.
Verwerving: Realisatiefase
Per saldo is het realisatiebudget neerwaarts bijgesteld met ongeveer € 282,3 miljoen. Dit is voornamelijk te verklaren door herfasering in het programma Verwerving F-35 (-/- € 106 miljoen) en van de levcering en betaling van 4 Chinook toestellen dit jaar vanwege de COVID-19 situatie (-/€ 33 miljoen. Daarnaast vindt een herfasering plaats op het project Vervanging Gulfstream (-/- € 39 miljoen).
Instandhouding materieel
Per saldo wordt het instandhoudingsbudget van de Luchtmacht verhoogd met ongeveer € 55,4 miljoen. Dit is voornamelijk te verklaren door de doorwerking van het extra Defensiebudget voor munitie opleiding en training (€ 60 miljoen).
De actualisaties van de ramingen van de projecten in voorbereiding en in onderzoek, maar ook van de projecten in realisatie, leiden tot een cumulatieve verlaging van het projectenbudget in 2021. Omdat met deze actualisaties de budgetten zijn aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten, is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt zodoende volledig afgeboekt.
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
645.976 |
718.457 |
21.670 |
|
733.660 |
Uitgaven |
684.927 |
760.208 |
21.670 |
|
774.874 |
Verwerving |
|||||
Opdrachten |
465.071 |
436.479 |
|
|
348.658 |
Verwerving: voorbereidingsfase |
133.148 |
105.205 |
3.136 |
|
0 |
Verwerving: realisatie |
331.923 |
331.274 |
|
52.863 |
348.658 |
Instandhouding |
|||||
Opdrachten |
396.860 |
395.833 |
24.336 |
6.047 |
426.216 |
Instandhouding Infrastructuur |
396.860 |
395.833 |
24.336 |
6.047 |
426.216 |
Over-/ onderprogrammering |
|
|
29.677 |
42.427 |
0 |
Ontvangsten |
26.629 |
25.199 |
0 |
|
21.370 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget in de voorbereidingsfase is per saldo met € 105,2 miljoen gedaald. Dit komt onder andere door een aantal herschikkingen in het Defensie Lifecycle Plan tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Hieronder vallen onder andere het project voor de legering van € 71,8 miljoen en het eerste deel van de renovatie van de hoofdbaan op Gilze-Rijen van € 6,5 miljoen. Daarnaast is € 23,6 miljoen aan projecten naar 2022 verschoven, waaronder € 10,2 miljoen voor projecten op het gebied van stikstof, € 3,3 miljoen voor projecten op het gebied van duurzame mobiliteit, € 1,4 miljoen voor de revitalisering van de Johannes Postkazerne en € 1,0 miljoen voor de herinrichting van Kamp Nieuw-Milligen.
Verwerving: realisatie
Het budget in realisatie is per saldo met € 17,4 miljoen gestegen. Dit komt met name door projecten die van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase zijn overgegaan. Zie de bovenstaande projecten. Dit betreft in totaal € 84,7 miljoen. Ook is er € 11,4 miljoen toegevoegd voor de herhuisvesting van de AIVD en MIVD op de Frederikkazerne (AMF). Daarnaast zijn projecten naar 2022 doorgeschoven. Dit verklaart zo'n € 42,3 miljoen. Voorbeelden die hieronder vallen zijn: vastgoed dat aangepast moet worden door gewijzigde wet- en regelgeving (in totaal € 19,5 miljoen); € 10,0 miljoen voor de renovatie en nieuwbouw voor het NATO Communications and Information Agency (NCIA) en € 5,0 miljoen voor bouwtechnische verbeteringen voor de brandveiligheid. Tot slot hebben er voor € 46,3 miljoen aan herschikkingen plaatsgevonden in het Defensie Lifecycle Plan (DLP) tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Voor € 20,0 miljoen heeft dat wederom te maken met vastgoedprojecten als gevolg van gewijzigde weten regelgeving en € 3,7 miljoen voor het project zon op daken.
Het instandhoudingsbudget is per saldo met € 30,4 miljoen gestegen. Dit komt onder andere door de overheveling vanuit artikel 8 Defensie Onder-steuningscommando op de Defensiebegroting van € 22,4 miljoen voor het verminderen van achterstallig onderhoud. Daarnaast is vanuit de Landmacht € 5,9 miljoen en vanuit de Luchtmacht € 1,0 miljoen overgeheveld aan de commandantenvoorziening om werkzaamheden aan vastgoed mee uit te voeren.
Met bovenstaande actualisaties zijn de budgetten aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt volledig afgeboekt.
Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
599.169 |
824.350 |
37 |
|
518.415 |
Uitgaven |
599.169 |
824.350 |
37 |
|
650.838 |
Verwerving |
|||||
Opdrachten |
529.838 |
704.209 |
|
|
337.664 |
Verwerving: voorbereidingsfase |
249.983 |
285.080 |
|
|
0 |
Verwerving: realisatie |
279.855 |
419.129 |
18.141 |
|
337.664 |
Instandhouding |
|||||
Opdrachten |
243.373 |
306.411 |
2.042 |
4.721 |
313.174 |
Instandhouding IT |
243.373 |
306.411 |
2.042 |
4.721 |
313.174 |
Over-/ onderprogrammering |
|
|
38.940 |
147.330 |
0 |
Ontvangsten |
6.669 |
14.424 |
757 |
|
10.526 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor IT zijn met € 305,9 miljoen naar beneden bijgesteld. Deze verlaging komt alleerst voort uit de bijstellingen in de uitgavenramingen. Daarnaast is de verplichtingenprognose van de IT projecten verwerkt. Hierdoor verschuift verplichtingenbudget naar latere jaren, omdat deze verplichtingen dit jaar niet meer worden aangegaan.
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget voor projecten in de voorbereidingsfase is met € 285,1 miljoen volledig afgeboekt. Dit komt allereerst door een aantal herschikkingen tussen de verschillende fases en over de jaren heen. Dit betreft onder andere een herschikking van het programma Grensverleggende IT (-76,6 miljoen) en het project «FOXTROT» (€ -9,7 miljoen) .
Naast deze herschikkingen worden naar verwachting geen projecten in voorbereiding in 2021 meer gerealiseerd. Dit budget wordt doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft onder andere delen van het project Grensverleggende IT (€ -131,2 miljoen).
Verwerving: realisatie
Het verwervingbudget voor IT realisatiefase is per saldo met ongeveer € 81,5 miljoen naar beneden bijgesteld. De IT-projecten ondervinden hinder als gevolg van de COVID-19 situatie, hierdoor is er een verminderde beschikbaarheid van onderdelen, zoals computerchips.
Instandhouding
Het uitgavenbudget instandhouding IT is per saldo € 6,8 miljoen gestegen. Dit wordt veroorzaakt door de hoge containerprijzen en de schaarste aan papier en karton.
Met bovenstaande actualisaties zijn de budgetten aangepast aan de verwachte realisaties van de projecten. Zodoende is van overprogrammering geen sprake meer. De overprogrammering wordt volledig afgeboekt.
Omschrijving Vastgestelde Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Stand 2e
begroting (1) suppletoire Mutaties Miljoe- Overige mutaties suppletoire
begroting (2) nennota 2esuppletoire begroting
begroting (4)=(2+3)
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
4.511.343 |
4.829.387 |
108.212 |
99.885 |
5.037.484 |
Ontvangsten |
|||||
Ontvangsten |
4.511.343 |
4.829.387 |
108.212 |
99.885 |
5.037.484 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Dit begrotingsartikel is technisch van aard. Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die vanuit de reguliere Defensiebegroting (Hoofdstuk X) overgeheveld worden naar het DMF.
In de verdiepingsbijlage is per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
152.369 |
152.369 |
|
|
|
69.327 |
69.327 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
98.075 |
8.460 |
|||||
i |
||||||||||||||||||||
159.448 |
159.448 |
5.929 |
C\l co CM |
- |
|
69.327 |
69.327 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
84.192 |
8.460 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
CM CO CM |
CM CO CM |
5.984 |
CM CM O |
- |
|
69.327 |
69.327 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
|
8.460 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
24.661 |
24.661 |
15.135 |
19.375 |
- |
|
61.832 |
61.832 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
|
8.460 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
26.348 |
26.348 |
1.357 |
4.825 |
- |
|
61.832 |
61.832 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
|
8.460 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
|
|
33.489 |
4.419 |
- |
29.069 |
61.832 |
61.832 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
|
12.300 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
|
|
2.125 |
4.922 |
- |
|
61.832 |
61.832 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
|
15.780 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
63.473 |
63.473 |
79.076 |
29.789 |
2.154 |
47133 |
61.832 |
61.832 |
o |
537 |
o |
o |
|
o |
o |
|
15.780 |
||||
201.747 |
201.747 |
162.718 |
|
2.154 |
179.996 |
64.487 |
0D '«t 'St co |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
|
15.780 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
258.039 |
258.039 |
163.551 |
co cö Lfj i |
|
193.223 |
63.986 |
63.986 |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
30.502 |
15.780 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
238.700 |
238.700 |
|
co co i |
o co o i |
15.332 |
64.446 |
co 'St 'St 'St co |
o |
537 |
o |
o |
537 |
o |
o |
266.000 |
25.780 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
381.208 |
381.208 |
|
54.378 |
|
co co CM CO 0D i |
101.566 |
101.566 |
75 |
537 |
75 |
o |
537 |
o |
o |
348.432 |
15.780 |
||||
i |
||||||||||||||||||||
97.989 |
97.989 |
|
|
o |
590 |
61.568 |
61.568 |
225 |
537 |
225 |
o |
|
o |
o |
165.898 |
11.940 |
||||
Verplichtingen |
Uitgaven |
Verwerving |
Opdrachten |
Verwerving: voorbereidingsfase |
Verwerving: onderzoeksfase |
Verwerving: realisatie |
Instandhouding |
Opdrachten |
Instandhouding Materieel |
Kennis en Innovatie |
Bekostiging |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten |
Technologieontwikkeling |
Kennisgebruik |
Kort Cyclische Innovatie |
Reserve |
valutaschommelingen |
Onzekerheidsreservering |
Over-/ onderprogrammering |
Ontvangsten |
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
|
|
|
660'8 |
173 |
co CM C\i i |
o o o N i |
O o o r< i |
|
o |
||
|
|
20.906 |
14.025 |
co |
00 o cd |
o o o N l |
o o o r< i |
|
o |
||
200.895 |
200.895 |
223.942 |
869'6 |
224.349 |
|
o o o N 1 |
o o o r< i |
|
o |
||
CM CM cd co CM |
CM CM cd co CM |
2.390 |
5.188 |
co co r< |
cö co ai i |
o o o N 1 |
o o o r< i |
242.852 |
o |
||
194.200 |
194.200 |
CM co co i |
'sf |
28.635 |
co o 00 CM co i |
o o o N 1 |
o o o r< i |
CM 00 o <d o CM |
o |
||
i |
|||||||||||
160.614 |
160.614 |
118.586 |
CM IO 'St i |
102.513 |
17.525 |
O O o N 1 |
o o o r< i |
CO CM O CT> |
o |
||
70.849 |
70.849 |
76.495 |
IO CO LO i |
57.513 |
24.333 |
O O O N 1 |
o o o r< i |
1.354 |
o |
||
|
|
363.798 |
4.035 |
326.761 |
CM o o cd co |
O O O N 1 |
o o o r< i |
|
o |
||
|
|
374.755 |
|
337809 |
45.960 |
O O CM N 1 |
o o CM r< i |
|
o |
||
|
|
|
o co co cd |
|
48.178 |
O O LO N 1 |
o o LO r< i |
|
o |
||
|
|
|
2.927 |
|
LO CM |
O O LO N 1 |
o o LO r< i |
|
o |
||
|
|
|
O O 00 i |
|
26.928 |
O O LO N 1 |
o o LO r< i |
14.670 |
o |
||
|
|
|
|
|
|
O O LO N 1 |
o o LO r< i |
|
o |
||
Verplichtingen |
Uitgaven |
Verwerving |
Opdrachten |
Verwerving: voorbereidingsfase |
Verwerving: onderzoeksfase |
Verwerving: realisatie |
Instandhouding |
Opdrachten |
Instandhouding Materieel |
Over-/ onderprogrammering |
Ontvangsten |
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
31.098 |
31.098 |
|
11.755 |
225 |
|
o |
o |
57.027 |
o |
||
|
|
00 co CM i |
986'6 |
47 |
C\l cd 00 i |
o |
o |
CD 00 CM 6 |
o |
||
|
|
|
|
47 |
|
o |
o |
|
o |
||
|
|
|
7.697 |
47 |
|
o |
o |
|
o |
||
|
|
|
25.677 |
47 |
|
o |
o |
|
o |
||
|
|
|
25.709 |
47 |
|
o |
o |
|
o |
||
|
|
972 |
98 |
47 |
921 |
o |
o |
|
o |
||
i |
i |
||||||||||
|
|
89.655 |
8.053 |
'St O cd |
74.898 |
o |
o |
|
o |
||
4.767 |
4.767 |
1.038 |
401 |
C\l CD CD |
o c\i |
o |
o |
3.729 |
o |
||
l |
i |
i |
i |
1 |
|||||||
73.890 |
73.890 |
25.152 |
|
|
113.173 |
o |
o |
48.738 |
o |
||
27.905 |
27.905 |
|
|
|
39.511 |
o |
o |
40.099 |
o |
||
|
|
|
|
o '«t "sT i |
79.069 |
o |
o |
|
o |
||
38.310 |
38.310 |
CM cd |
|
|
48.645 |
339 |
339 |
29.859 |
o |
||
Verplichtingen |
Uitgaven |
Verwerving |
Opdrachten |
Verwerving: voorbereidingsfase |
Verwerving: onderzoeksfase |
Verwerving: realisatie |
Instandhouding |
Opdrachten |
Instandhouding Materieel |
Over-/ onderprogrammering |
Ontvangsten |
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
CO o CM O) CM |
co o CM o> CM |
|
'St o oo |
co C\l 'C o 00 1 |
r> co r> cd CM |
co od CM |
r> co |
o |
||
i |
||||||||||
CO CD 6 CM |
00 CO 6 CM |
co 00 00 1 |
co co oo i |
LO o LO C\l 1 |
r> co r*. cd CM |
co od CM |
r> CM CM cd CM |
o |
||
00 co 00 N o- 1 |
00 00 00 N 1 |
CM co LO ai CM 1 |
co cö i |
co CM ai CM l |
r> co r> cd CM |
co od CM |
CO CO LO CD 't 1 |
o |
||
CM «O CM «O 1 |
CM CO CM CO 1 |
r> co ó 00 1 |
co CM |
o LO LO d 00 l |
r> co r*. cd CM |
co od CM |
CM CO LO 6 co 1 |
o |
||
i |
||||||||||
CD r> LO l |
co r> N LO 1 |
CM CO 00 6 00 1 |
oo 'sf |
oo LO 00 o 00 1 |
r> co r> cd CM |
co od CM |
co LO LO LO 1 |
o |
||
112.431 |
oo CM |
co co 00 cd 00 |
00 co |
00 oo LO r< 00 |
r> co r*. cd CM |
co od CM |
CM CM r> d LO 1 |
o |
||
113.818 |
co co 00 |
CT> O a> o- CM |
o CM CO LO i |
o 00 00 |
r> co r> cd CM |
co od CM |
CM O CO |
o |
||
149.141 |
CT> |
LO 6 r> |
00 co oo i |
co oo cd |
r> co r*. cd CM |
co od CM |
a> LO CM 6 LO |
o |
||
22.944 |
a> CM CM |
LO LO 00 LO CM |
O) co o O) |
co 00 CM cd |
r> co r> cd CM |
co od CM |
CO r> co 1 |
o |
||
164.211 |
CM CO |
CM co co |
oo co 00 LO |
LO o o od o |
r> co r*. cd CM |
co od CM |
co a> cd CM 1 |
o |
||
|
O) 00 o cd CM 1 |
CT> co 00 6 co |
co co |
oo o co od '«t |
co CT> 't |
co oo 'St |
CM a> cd co 1 |
o |
||
|
CT> o> r> LO 00 CM 1 |
't co co c\i 00 1 |
co co co i |
00 oo 00 00 1 |
CO CT> 't |
co O) 'St |
O) co LO cd LO |
o |
||
co co 00 1 |
CO co 00 1 |
CT> ai o> 1 |
O) oo |
00 00 o o CM 1 |
CO CT> 't |
co O) 'St |
r> o d |
o |
||
Verplichtingen |
c CD > (0 o> +2 5 |
O) c ¦fc © 1 |
c © +¦> .c o cc ¦G CL o |
CD CA cc c/5 O) .. c c © ll ê o © o > > |
#© © co "cc © d c £ © 1 |
O) c ij o o .c TJ c © co c |
c © +¦> .c o cc ¦G CL O |
"© © © © O) c ij o O _C TJ C © to c |
O) c © £ £ © O) o Q. © ¦G C O © > O |
c © +¦> CA O) c © > +¦> c o |
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
4.637 |
4.637 |
|
702 |
|
3.405 |
3.405 |
3.780 |
o |
||
4.642 |
4.642 |
|
1.131 |
|
3.405 |
3.405 |
3.356 |
o |
||
4.642 |
4.642 |
|
702 |
|
3.405 |
3.405 |
3.785 |
o |
||
4.642 |
4.642 |
|
702 |
|
3.405 |
3.405 |
3.785 |
o |
||
4.642 |
4.642 |
12.476 |
702 |
11.774 |
3.405 |
3.405 |
|
o |
||
2.861 |
2.861 |
113.454 |
co co cd OD |
27.321 |
3.405 |
3.405 |
|
o |
||
3.827 |
3.827 |
131.081 |
L6I/06 |
40.890 |
4.372 |
CM co 'sf |
|
o |
||
18.660 |
18.660 |
55.108 |
60.241 |
|
4.372 |
CM co 'sf-’ |
o CM CO 6 l |
o |
||
28.306 |
28.306 |
|
'sf o oö i |
CM 'sl- CM |
4.372 |
CM co 'sf' |
31.766 |
o |
||
28.306 |
28.306 |
16.013 |
41.164 |
|
4.372 |
CM co 'sf’ |
7.921 |
o |
||
28.306 |
28.306 |
|
|
2.924 |
4.372 |
CM co 'sf |
35.864 |
o |
||
202.306 |
202.306 |
13.468 |
C\l CM OÖ |
|
144.372 |
CM co 'sf- |
44.466 |
o |
||
iQ CM CM LD CM |
iQ CM CM LD' CM |
111.172 |
76.841 |
34.331 |
144.375 |
144.375 |
|
o |
||
Verplichtingen |
Uitgaven |
Verwerving |
Opdrachten |
Verwerving: voorbereidingsfase |
Verwerving: realisatie |
Instandhouding |
Opdrachten |
Instandhouding Infrastructuur |
Over-/ onderprogrammering |
Ontvangsten |
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
13.155 |
13.155 |
|
o CM '«t '«t i |
|
1.825 |
1.825 |
15.894 |
o o 6 |
||
13.603 |
13.603 |
LO r> tb |
O co 00 cd |
LO CO i |
LO CM CO |
LO CM ra |
00 to o LO |
o o 6 |
||
6.366 |
tO tO CO tb |
CT> CO r> tb |
o co 00 cd |
i |
LO CM CO |
LO CM ra |
CO CT> CM 1 |
o o 6 |
||
5.860 |
o to co LO |
't co r> tb |
o co 00 cd |
co o 1 |
LO CM CO |
LO CM 00 |
o> s CM 1 |
o o 6 |
||
1.693 |
00 CT> to |
23.359 |
23.409 |
o LO i |
LO CM CO |
LO CM co |
|
o o 6 |
||
6.878 |
CO r> 00 tb |
LO o> O tb |
co LO cd |
oo co 1 |
LO CM CO |
LO CM 00 |
CM O 1 |
o o 6 |
||
650 |
o IO to |
co CM c\i 1 |
co o 00 CM i |
IO co |
LO CM CO |
LO CM ra |
CO to o |
o o 6 |
||
1.659 |
CT> iO to |
co to |
CM co i |
o 'St LO |
LO CM 00 |
LO CM CO |
o> r> r> l |
o o 6 |
||
16.584 |
16.584 |
co to CT> |
co CM 00 r< |
'St 00 |
13.868 |
00 co 00 cd |
r> o> co tb 1 |
o o 6 |
||
18.852 |
18.852 |
23.054 |
12.575 |
10.479 |
15.920 |
15.920 |
CM CM 6 CM 1 |
o o 6 |
||
00 6 CM |
co 6 CM |
27.896 |
10.739 |
LO r< |
14.209 |
14.209 |
|
o o 6 |
||
75.528 |
75.528 |
65.884 |
ra '«t |
oo o LO |
65.874 |
65.874 |
|
o o 6 |
||
71.681 |
71.831 |
38.560 |
oo o CM i |
58.697 |
56.296 |
56.296 |
|
o o 6 |
||
Verplichtingen |
Uitgaven |
Verwerving |
Opdrachten |
Verwerving: voorbereidingsfase |
Verwerving: realisatie |
Instandhouding |
Opdrachten |
Instandhouding IT |
Over-/ onderprogrammering |
Ontvangsten |
Omschrijving Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 975 K, nr. 2 26