Brief regering; Toezegging gedaan tijdens het debat over de Voorjaarsnota 2021, over een (uitgaven) overzicht voor klimaat en stikstof - Kabinetsaanpak Klimaatbeleid - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 842 toegevoegd aan dossier 32813 - Kabinetsaanpak Klimaatbeleid en dossier 35334 - Problematiek rondom stikstof en PFAS.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Kabinetsaanpak Klimaatbeleid; Brief regering; Toezegging gedaan tijdens het debat over de Voorjaarsnota 2021, over een (uitgaven) overzicht voor klimaat en stikstof |
---|---|
Documentdatum | 15-09-2021 |
Publicatiedatum | 16-09-2021 |
Nummer | KST32813842 |
Kenmerk | 32813; 35334, nr. 842 |
Commissie(s) | Financiën (FIN) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2021
Vergaderjaar 2020-
32 813 35 334
Nr. 842
Kabinetsaanpak Klimaatbeleid Problematiek rondom stikstof en PFAS
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 15 september 2021
Middels deze brief voldoe ik aan de toezegging aan lid Van der Plas (BBB) tijdens het debat over de Voorjaarsnota, om voorafgaand aan publicatie van de Miljoenennota 2022 een (uitgaven)overzicht aan te bieden voor klimaat en stikstof (Handelingen II 2020/21, nr. 97, Debat over de Voorjaarsnota 2021).
De uitgavenoverzichten voor klimaat en stikstof zijn opgenomen in de bijlage van deze brief en betreffen de stand Voorjaarsnota 2021. Dit omdat de brief voorafgaand aan de Miljoenennota wordt verzonden, waar voor het eerst de actuele standen sinds de Voorjaarsnota worden getoond.
In het overzicht is per maatregel het budgettair beslag weergegeven, waarbij ook is aangegeven op welke departementale begroting de middelen worden verantwoord. Een deel van de middelen staat nog gereserveerd op de Aanvullende Post. Het uitgavenoverzicht voor stikstof is tot en met 2030 opgenomen. Dit is gelijk aan de looptijd van het vastgestelde stikstofpakket. De klimaatmiddelen zijn conform reguliere systematiek tot en met 2025 weergegeven, omdat dit een combinatie is van reguliere middelen voor klimaatbeleid, maatregelpakketten voor uitvoering van het Urgenda-vonnis en maatregelen uit het Klimaatak-koord.
In april 2020 heeft het kabinet in het kader van een structurele aanpak stikstof een pakket maatregelen aangekondigd van ruim 5 miljard euro en reserveerde daarnaast bij Miljoenennota 2021 1 miljard euro extra voor de partiele bouwvrijstelling (Kamerstuk 35 334, nr. 82). Eerder zijn er bij Najaarsnota 2019 ook middelen (600 miljoen euro) gereserveerd in de begrotingsreserve stikstof ten behoeve van maatregel Gerichte Opkoop, de natuurbank en natuurimpuls. Het totaalpakket moet in de periode van 2020 tot en met 2030 bijdragen aan natuurbehoud en natuurherstel, en zorgen voor reductie van stikstofuitstoot. De aanpak beoogt daarmee een kst-32813-842 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
gunstige of - waar dat nog niet mogelijk is - een verbeterde landelijke staat van instandhouding van stikstofgevoelige soorten en habitats onder de Vogel- en Habitatrichtlijn te realiseren en daarmee ruimte te creëren voor belangrijke maatschappelijke opgaven, zoals woningbouw, mobiliteit en energietransitie.
Sinds de aanvang van de huidige kabinetsperiode zijn op meerdere momenten middelen gereserveerd voor klimaatbeleid; bij Regeerakkoord, bij maatregelpakketten voor uitvoering van het Urgenda-vonnis en bij het Klimaatakkoord. Met de maatregelen die hierbij zijn aangekondigd, wordt beoogd het wettelijke doel van 49% CO2-reductie in 2030 te realiseren. Het merendeel van deze middelen staat op de begrotingen van EZK, BZK, LNV en IenW. Slechts een beperkt deel van de middelen staat nog gereserveerd op de Aanvullende Post.
Het klimaatbeleid bestaat uit gerichte incidentele maatregelen en verschillende reguliere beleidsinstrumenten die direct bijdragen aan de doelstellingen van het Energieakkoord (duurzame energieproductie) en het Klimaatakkoord (CO2-reductie).
De Staatssecretaris van Economische Zaken - Klimaat en Energie heeft uw Kamer op 25 juni jl. (Kamerstukken 32 813 en 35 668, nr. 810) geïnformeerd dat het kabinet maatregelen zal uitwerken die op korte termijn CO2-reductie realiseren om ten minste een emissiereductie van 49% in 2030 in het vizier te houden. Ook is uw Kamer geïnformeerd dat zal worden bezien hoe dit proces kan worden ingepast in de augustusbesluit-vorming over de begroting voor 2022. Middels de Miljoennota 2022 wordt uw Kamer geïnformeerd over de budgettaire ontwikkelingen die na publicatie van de Voorjaarsnota hebben plaatsgevonden.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
|Tabel XX Uitgavenoverzicht stikstof (x 1.000) - Stand bij VJN
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
||
Totaal beschikbare middelen stikstof' |
68.950 |
875.580 |
1.047.050 |
978.600 |
750.320 |
571.900 |
671.900 |
467.900 |
464.900 |
464.900 |
462.900 |
|
Totale reeks op departementale begrotingen |
68.950 |
638.680 |
664.350 |
410.100 |
351.820 |
314.400 |
311.900 |
307.900 |
305.900 |
305.900 |
303.900 |
|
Totale reeks reservering Aanvullende |
0 |
236.900 |
382.700 |
568.500 |
398.500 |
257.500 |
360.000 |
160.000 |
159.000 |
159.000 |
159.000 |
|
Maatregelen volledig overgeboekt naar |
42.700 |
591.630 |
644.350 |
390.100 |
340.020 |
310.500 |
309.000 |
305.000 |
303.000 |
303.000 |
301.000 |
|
Programma Natuur (LNV art 22) |
LNV |
200 000 |
250 000 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
300 000 |
|
Subsidieregeling sanering varkenshoudemen (srv. sbkstofdeel) (LNV |
LNV |
230.000 |
45000 |
|||||||||
Verdunnen mest (LNV art 21/23) |
LNV |
13800 |
45600 |
45 600 |
||||||||
Vegroten aantal uren weidegang (totaal) (LNV art 211 |
LNV |
500 |
1 000 |
1000 |
500 |
|||||||
Mestverwerking (stikstofdeel) (LNV art 21) |
LNV |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
5 000 |
1000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
|||
PAS-melders (financiering uit reservering handhaving) (LNV art 22) |
LNV |
4800 |
||||||||||
Gerichte opkoop (uit begrotingsreserve) (LNV art 21/22) |
LNV |
95 600 |
249 300 |
800 |
600 |
200 |
||||||
Natuunmpuls (uit begrotingsreserve) (LNV art 22) |
LNV |
38400 |
15 230 |
23450 |
23 200 |
21420 |
3 300 |
|||||
Retrofit binnenvaart (lenW art 18) |
lenW |
16 000 |
14000 |
16 000 |
16 000 |
5 000 |
4 000 |
4000 |
2000 |
2000 |
||
Walstroom zeevaart (lenW art 26) |
lenW |
4000 |
6000 |
2 000 |
||||||||
Middelen deels overgeboekt naar |
26.250 |
176.950 |
153.500 |
93.500 |
26.300 |
18.400 |
14.900 |
14.900 |
14.900 |
14.900 |
14.900 • |
|
w.v. op begroting departementen |
26.250 |
47.050 |
20.000 |
20.000 |
11.800 |
3.900 |
2.900 |
2.900 |
2.900 |
2.900 |
2.900 |
|
w.v. resterend op AP of reserve |
0 |
129.900 |
133.500 |
73.500 |
14.500 |
14.500 |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
|
Verlagen ruw eiwitgehalte veevoer (LNV art 21/231 |
LNV |
2000 |
22 000 |
22 000 |
22 000 |
5000 |
||||||
w.v op begroting LNV |
2000 |
19000 |
13.000 |
13000 |
5000 |
|||||||
w v resterend op AP (art 55) |
3000 |
9000 |
9000 |
|||||||||
Omschakelprogramma (LNV art 21) |
LNV |
15 000 |
110 000 |
50 000 |
||||||||
w.v resterend m reserve |
10000 |
|||||||||||
|
5000 |
110000 |
50000 |
|||||||||
Programmakosten DGS (LNV art 22/50) |
LNV |
17 700 |
21 500 |
21 500 |
21 500 |
21 300 |
18 400 |
14900 |
14900 |
14900 |
14900 |
14900 |
wv op begroting LNV |
17 700 |
21 500 |
7000 |
7000 |
6800 |
3900 |
2900 |
2900 |
2900 |
2900 |
2900 |
|
w v resterend op AP (art 55) |
14 500 |
14 500 |
14500 |
14500 |
12000 |
12000 |
12000 |
12000 |
12000 |
|||
Natuurbank (uit begrotingsreserve) (LNV art 22) w v op begroting LNV |
LNV |
6550 6550 |
118450 6 550 |
|||||||||
w.v resterend in reserve |
111900 |
|||||||||||
Reservering voor maatregelen op AP |
0 |
107.000 |
249.200 |
495.000 |
384.000 |
243.000 |
348.000 |
148.000 |
147.000 |
147.000 |
147.000 |
|
Landelijke beeindigingsregeling (Ibv) |
LNV |
100 000 |
345 000 |
230 000 |
95 000 |
200 000 |
||||||
Reservenng pilot grondfonds (financienng |
LNV |
30 000 |
||||||||||
Stalmaatregelen |
LNV |
35 000 |
35000 |
35 000 |
35 000 |
35 000 |
35 000 |
35 000 |
35 000 |
|||
Elektrisch taxiën |
lenW |
7 000 |
1000 |
1 000 |
1 000 |
|||||||
Genchte handhaving Adblue |
lenW |
2000 |
2000 |
2 000 |
2 000 |
2000 |
2000 |
2000 |
2 000 |
2 000 |
2000 |
|
Piekbelasters industrie |
EZK |
5000 |
10000 |
5 000 |
||||||||
Reservering maatregelen bouwsector en hnrmnn stnirtureel nakket |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
||
Handhaving |
7200 |
8000 |
10000 |
10000 |
10000 |
10000 |
10 000 |
10000 |
10000 |
-
*dit bedrag bestaat uit 24 apnl brief (5.2 mld). reservering bouw (1 mld ). reserve (600 mln )
lllitgavenoverzicht Klimaat (x 1.000) I |
|||||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
||
Totaal uitgavenkant |
4.092.599 |
4.499.399 |
4.513.340 |
4.786.893 |
4.852.944 |
4.648.852 |
|
ELEKTRICITEIT |
3.278.681 |
3.361.466 |
3.635.432 |
4.179.202 |
4.235.261 |
4.086.966 |
|
MEP |
EZK |
429 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SDE |
EZK |
587 388 |
663831 |
687 400 |
648 200 |
559 800 |
515.500 |
SDE+(+) incl flankerend beleid en Net op Zee |
EZK |
1.192 654 |
2272087 |
2 503 508 |
3132 956 |
3288976 |
3215219 |
Subsidieregeling Coöperatieve Enerqieopwekkinq |
EZK |
0 |
7.365 |
9928 |
12.481 |
14743 |
16 758 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie |
EZK |
1 253 716 |
66.333 |
66.333 |
66 333 |
66.333 |
66 333 |
Investeringssubsidie Duurzame Energie |
EZK |
101 383 |
154 000 |
130 000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) |
EZK |
40 675 |
55 487 |
60135 |
58 524 |
54.015 |
48735 |
Demonstratieregeling Klimaat en Energie-mnovatie (DEI+) |
EZK |
33 605 |
79.315 |
109 363 |
88 543 |
82769 |
72256 |
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) |
EZK |
38427 |
33 980 |
42.140 |
45.540 |
42000 |
25 540 |
Maatregelen CO*-redudie |
EZK |
303 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Retourpremie koel- en vrieskasten |
lenW |
0 |
1 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl uitvoeringslasten MEP/SDE/SDE+/SDE++/1SDE/HER+ |
EZK |
30101 |
28 068 |
26 625 |
26625 |
26625 |
26 625 |
INDUSTRIE |
153.927 |
325.558 |
251.279 |
102.324 |
136.709 |
121.905 |
|
Compensatie indirecte kosten ETS |
EZK |
110 083 |
179.542 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verduurzaming industrie |
EZK |
4844 |
12 288 |
23 936 |
50.744 |
65429 |
77 725 |
Urgendamaatregelen industrie |
EZK |
9982 |
86 500 |
35 300 |
18400 |
11 600 |
10 200 |
Infrastructuur Duurzame Industne |
EZK |
0 |
11645 |
13500 |
13 500 |
13 500 |
13.500 |
Stimulertng van C02-reducerende maatregelen Circulaire Economie en Recycling en biobase kunsstoffen en textiel |
lenW |
17 733 |
7523 |
10763 |
0 |
0 |
0 |
Chemische recycling |
lenW |
0 |
2700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Circulaire maatregelen in de Grond, Weg en Waterbouw |
lenW |
0 |
7500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Maatregelen in de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) |
lenW |
1 000 |
2000 |
2000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
Ketenaanpak |
lenW |
3.000 |
3000 |
3000 |
5 000 |
5 000 |
5000 |
Klimaatneutraal en circulair inkopen en aanbesteden |
lenW |
1 000 |
2000 |
2000 |
3.000 |
3.000 |
3000 |
Kunststof- en textielrecyding |
lenW |
0 |
3000 |
3000 |
4000 |
4000 |
4000 |
Ophoging budget subsidieregeling circulaire ketenprojeden |
lenW |
0 |
3000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CCS, leningdeel |
EZK |
0 |
0 |
53 400 |
0 |
0 |
0 |
CCS, subsidiedeel |
EZK |
6285 |
4860 |
4080 |
4 680 |
6480 |
5480 |
Reservering Noodfonds Bednjven |
AP |
0 |
0 |
100 300 |
0 |
24700 |
0 |
GEBOUWDE OMGEVING |
430.278 |
357.984 |
330.696 |
231.708 |
177.409 |
165.533 |
|
Aardwarmte (SCAN-programma EBN) |
EZK |
15 000 |
15 000 |
17 500 |
17 500 |
25000 |
0 |
Expertisecentrum Warmte |
EZK |
4012 |
2.101 |
0 |
0 |
0 |
0 |
WarmtelinQ, subsidiedeel |
EZK |
0 |
35 000 |
50 000 |
0 |
0 |
0 |
WarmtelinQ, leningdeel |
EZK |
0 |
0 |
0 |
37.500 |
0 |
0 |
Storting in begrotingsreserve aardwarmte |
EZK |
0 |
774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garantieregeling Aardwarmte |
EZK |
4475 |
600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
BZK |
6336 |
3982 |
5.012 |
682 |
523 |
523 |
Energiebesparing huursector STEP |
BZK |
101 506 |
35 800 |
18.951 |
0 |
0 |
0 |
Energietransitie en duurzaamheid (Subsidies en opdrachten) |
BZK |
15.701 |
13415 |
10598 |
8275 |
8152 |
2700 |
Energiebesparing Koopsector SEEH |
BZK |
2490 |
15 500 |
4500 |
300 |
3400 |
800 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken Innovatieproqamma COi |
BZK |
0 |
38 |
9.135 |
11.201 |
13 584 |
13 760 |
GF aardgasvrije wijken (PAW) |
BZK |
0 |
0 |
55 000 |
0 |
0 |
0 |
Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoninqen (SAH) |
BZK |
28796 |
21 000 |
26 000 |
32 500 |
20 000 |
28 000 |
Renovatieversneller klimaatakkoord |
BZK |
0 |
0 |
9 000 |
18 750 |
29750 |
39750 |
Verduurzaming en ontzorging maatschappelijk vastgoed |
BZK |
8000 |
15 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH+) en Programma reductie energieverbruik (PRE) |
BZK |
146 898 |
77 400 |
7800 |
4600 |
0 |
0 |
Programma reductie energieverbruik (PRE) (koop en huur) |
BZK |
30 064 |
94974 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Warmtefonds |
BZK |
67000 |
27.400 |
114 200 |
97.400 |
74.000 |
77 000 |
Klimaatakkoord gebouwde omgeving |
BZK |
0 |
0 |
3000 |
3000 |
3000 |
3000 |
MOBILITEIT |
86.513 |
127.891 |
121.775 |
183.316 |
209.526 |
164.596 |
|
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw |
EZK |
2834 |
6466 |
6075 |
4296 |
1 696 |
1 696 |
Demonstratieregeling Klimaattechnologie -Klimaatenveloppe 2019 |
lenW |
13 700 |
8 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Laadinfrastructuur - Klimaatenveloppe 2019 |
lenW |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzame energiedragers zero-emissiebussen |
lenW |
2.146 |
2.900 |
11 700 |
14.200 |
14.700 |
12 200 |
Duurzame energiedragers tankinfra |
lenW |
1 140 |
3.500 |
5000 |
6 500 |
8700 |
5000 |
Duurzame logistiek |
lenW |
4885 |
13 000 |
15 000 |
20.000 |
20 000 |
15 000 |
Verduurzaming personenmobiliteit |
lenW |
7800 |
10.000 |
10000 |
11 000 |
11 500 |
10 000 |
Klimaatakkoord: Elektrisch Vervoer |
lenW |
3.699 |
6.000 |
6.000 |
6 000 |
6.940 |
6820 |
Klimaatakkoord: nieuwe elektrische auto’s |
lenW |
7261 |
18.250 |
9 000 |
24870 |
41 750 |
46750 |
Klimaatakkoord: 2. hands elektrische auto's |
lenW |
6168 |
15.000 |
9 000 |
32750 |
37 750 |
2750 |
Klimaatakkoord: Bestel en Vracht |
lenW |
120 |
17 300 |
25.000 |
38 700 |
41 490 |
44 380 |
Aavulling klimaatakkoord: Fietsparkeren |
lenW |
0 |
25.000 |
25 000 |
25.000 |
0 |
0 |
Maatregelen in de Grond-Weg- en Waterbouw |
lenW |
16.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Campagne veilige, zuinige, stille banden op spanning |
lenW |
514 |
775 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Campagne het nieuwe rijden |
lenW |
200 |
1.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Versterken overige gedragsmaatregelen, monitorinq en evaluatie |
lenW |
2046 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RWS |
lenW |
2 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Reservenng duurzame logistiek |
AP |
0 |
0 |
0 |
0 |
25.000 |
20.000 |
LANDBOUW EN LANDGEBRUIK |
135.369 |
332.007 |
180.465 |
98.357 |
99.755 |
129.308 |
|
Innovatieagenda Energie |
LNV |
5.761 |
13510 |
9666 |
12016 |
11.916 |
11 916 |
Marktintroductie energie innovaties (MEI) |
LNV |
3.764 |
6039 |
5889 |
5.789 |
5539 |
5539 |
Energie-effïdency glastuinbouw (EG) |
LNV |
9 367 |
34.818 |
14856 |
14 856 |
14856 |
23 354 |
Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (klimaatdeel) |
LNV |
25.137 |
154 696 |
4465 |
0 |
0 |
0 |
Subsidieregeling brongerichte verduurzaming stal- en manaqementmaatregelen |
LNV |
2049 |
13.748 |
15.853 |
19 820 |
18.518 |
51.637 |
Geïntegreerde aanpak methaan en ammoniak via voer- en dierspoor pilots en demo's en randvoorwaarden voor |
LNV |
178 |
9.718 |
10.603 |
9459 |
8.609 |
8.805 |
verdienmodel klimaatvnendelijke producten*
Bodem (bodemkoolstof) en klimaatadaptatie |
LNV |
1 378 |
6.845 |
4910 |
3.110 |
1 960 |
2 060 |
Kunstmestvervanging (klimaatdeel) |
LNV |
0 |
500 |
3000 |
4.000 |
4000 |
3.500 |
Advisering ondernemers ikv kringlooplandbouw en tegengaan voedselverspi lli nq" |
LNV |
5.235 |
4 109 |
4227 |
4227 |
4227 |
4227 |
Versterken bomen, bos, natuur |
LNV |
6000 |
6000 |
6.000 |
6000 |
6 000 |
3 500 |
Aanpak veenweideproblematiek en impuls veenweidegebieden |
LNV |
76 500 |
62024 |
10 496 |
8 580 |
7630 |
3770 |
Gerichte Opkoop |
LNV |
0 |
20 000 |
80 000 |
0 |
0 |
0 |
Reservering veenweidegebieden |
AP |
0 |
0 |
10 500 |
10.500 |
16.500 |
11 000 |
Sectoroverstijgende en overige maatregelen |
7.831 |
4.232 |
2.368 |
2.368 |
2.368 |
2.368 |
|
MJA3 / MEE / Uitvoeringsprogramma Enerqiebesparinq |
EZK |
2249 |
1 860 |
2.368 |
2 368 |
2 368 |
2 368 |
MKB-vouchers |
EZK |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringkosten voor RVO.nl voor de ophoqinq van de MIA en de VAMIL |
lenW |
300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verbetering en optimalisatie industriële wasproces van plastic verpakkinqen |
lenW |
0 |
1.872 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidieregeling Energiebesparing en duurzame enerqie sportaccommodaties |
EZK |
32 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan RVO.nl uitvoeringslasten Enerqieakkoord/Klimaatakkoord |
EZK |
5250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
'De enveloppegelden voor Integrale aanpak methaan en ammoniak, brongenchte maatregelen pilots en demo's en randvoorwaarden voor verdienmodellen klimaatvriendelijke producten zijn samengevoegd binnen één begrotingsinstrument De budgetten voor 2021 en verder voor klimaat op dit instrument - gecorrigeerd voor stikstofmiddelen voor extra uren weidegang - zijn weergegeven op stand julibrief 2021; 2020 betreft hoofdzakelijk realisatie middels overboekingen naar andere (kennis- en innovatie-jinstrumenten Ook voor 2021 en 2022 zijn overboekingen verwerkt in het kader van de uitvoering van bestedingenplannen, waardoor het budget lager is Bij de realisatie zullen telkens de gerealiseerde overboekingen worden weergegeven naast de belasting van het begrotingsinstrument om een goed beeld te geven van de uitgaven.
"Reguliere LNV-middelen, die bijvoorbeeld ook al voor het Voedingscentrum waren bestemd, zijn ook in de reeks opgenomen Dit omdat bij het desbetreffende begrotingsinstrument ook met reguliere uitgaven onder andere verspilling wordt tegengegaan
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 32 813, nr. 842 7