Brief van de commissie voor de Rijksuitgaven over de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2022 in de commissies - Verbetering verantwoording en begroting - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. ? toegevoegd aan dossier 31865 - Verbetering verantwoording en begroting.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Brief van de commissie voor de Rijksuitgaven over de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2022 in de commissies |
---|---|
Documentdatum | 09-08-2021 |
Publicatiedatum | 09-08-2021 |
Kenmerk | 31865, nr. ? |
Commissie(s) | de Rijksuitgaven (RU) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
v
Tweede Kamer
DER STATEN-GENERAAL
Commissie voor de Rijksuitgaven
Aan de vaste Kamercommissies
Plaats en datum: Den Haag, 29 juli 2021
Betreft: Behandeling ontwerpbegrotingen 2022
Ons kenmerk: 2021Z14053/2021D29927
Geachte commissievoorzitters,
In deze brief adviseert de commissie voor de Rijksuitgaven u over de behandeling van de rijksbegroting 2022. De Kamer heeft het schema voor de behandeling van de verschillende begrotingshoofdstukken vastgesteld op donderdag 8 juli jl. Dit schema treft u aan in de bijlage van deze brief.
Begrotingsbehandeling in de commissies
De commissie voor de Rijksuitgaven adviseert de vaste commissies besluiten te nemen over:
-
1.inbrengtermijnen voor feitelijke vragen;
-
2.het houden van een wetgevingsoverleg;
-
3.het aanwijzen van één of meer rapporteurs;
-
4.expliciete aandacht voor de Strategische Evaluatieagenda (SEA).
Aanbeveling 1: Inbrengtermijnen voor feitelijke vragen
De commissie voor de Rijksuitgaven adviseert de vaste commissies om feitelijke vragen te stellen over de afzonderlijke begrotingsstukken en de inbrengtermijnen zo vast te stellen dat de antwoorden beschikbaar zijn voor een eventueel wetgevingsoverleg.
Aanbeveling 2: Wetgevingsoverleg
De commissie voor de Rijksuitgaven doet de aanbeveling om een wetgevingsoverleg te houden.
Daarvoor zijn twee vormen te onderscheiden:
Wetgevingsoverleg in de vorm van een begrotingsonderzoek, waarbij de commissie gericht aandacht besteedt aan de opzet en kwaliteit van de begroting in termen van adequate doelen, prestatiegegevens, indicatoren en financiële instrumenten. Het is gebruik dat commissies daarnaast ook enkele specifieke thema's die in de begroting aan de orde komen, agenderen voor het begrotingsonderzoek.
Wetgevingsoverleg over een deel van de begroting. Ervaring leert dat het voor veel commissies wenselijk is om al dan niet in aanvulling op een begrotingsonderzoek een deel van de begroting of van het beleidsterrein in een afzonderlijk wetgevingsoverleg te behandelen. Deze variant wordt soms ook gekozen met het oog op verdeling van beleidsterreinen tussen bewindslieden.
Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag
-
T.070-3182211
Aanbeveling 3: Inzet van rapporteurs
De commissie voor de Rijksuitgaven doet de aanbeveling om één of meer rapporteurs te benoemen die namens de commissie de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen beoordelen. Steeds meer commissies kiezen ervoor om zowel bij de begroting als het jaarverslag een (duo van) rapporteur(s) aan te wijzen, die namens de commissie de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen beoordelen (bijvoorbeeld op informatiegehalte, inzichtelijkheid, concreetheid, de Strategische Evaluatieagenda, afrekenbaarheid). In het algemeen bestaat een duo rapporteurs uit één lid van een coalitiepartij en één lid van een oppositiepartij. De inzet van rapporteurs blijkt in de praktijk te leiden tot concretere toezeggingen over het verbeteren van de kwaliteit van de begroting. Rapporteurs kunnen een beroep doen op ondersteuning van de commissiestaf en gebruikmaken van de Handreiking controle begroting en verantwoording.
Ter voorbereiding op het rapporteurschap is de commissie voor de Rijksuitgaven voornemens om in de week na de Algemene Politieke Beschouwingen een inspiratie- en intervisiebijeenkomst te organiseren voor rapporteurs. Tijdens deze bijeenkomst zal tevens het Grote Begrotingsboek voor Kamerleden worden gepresenteerd: een naslagwerk over begrotingstechnische vraagstukken vanuit parlementair perspectief. Meer informatie over deze bijeenkomst volgt in september.
Aanbeveling 4: expliciete aandacht voor Strategische Evaluatieagenda In de begrotingsstukken die de Kamer vorig jaar op Prinsjesdag ontving is een eerste kwaliteitsslaggemaakt met betrekking tot de departementale Strategische Evaluatieagenda's (SEA's). Het doel daarvan is te komen tot betere en meer bruikbare inzichten in de maatschappelijke waarde van beleid op belangrijke thema's. De SEA zou meer aandacht moeten schenken aan leren, ex ante- en ex durante-evaluaties, en het opdoen van relevante en tijdige inzichten voor het verbeteren van beleid dan de traditionele cyclus van beleidsdoorlichtingen.
"Met de SEA komt meer nadruk op het aan de voorkant bepalen van de inzichtbehoefte van beleidsmakers en de Tweede Kamer dan in de huidige situatie. Ook beschrijft de SEA hoe wordt gerapporteerd over het inzicht in (voorwaarden voor) doeltreffendheid en doelmatigheid van de belangrijke beleidsthema's. Wat betreft de vorm zal er met de SEA meer flexibiliteit komen dan met de huidige beleidsdoorlichting."
(Vierde voortgangsrapportage Inzicht in Kwaliteit, Kamerstuk 31865, nr. 184, p.4)
Bij de SEA voor 2022 ligt de nadruk op het verbinden van de strategische agendering met de inzichtbehoefte en verwachte besluitvormingsmomenten. De commissie voor de Rijksuitgaven adviseert de vaste commissies hierover het gesprek aan te gaan met de verantwoordelijke bewindslieden en zich hierover desgewenst nader te laten informeren in een technische briefing.
Begrotingsbrieven Algemene Rekenkamer
Net als voorgaande jaren informeert de Algemene Rekenkamer de Kamer via brieven over aandachtspunten bij de verschillende begrotingshoofdstukken. Deze brieven worden gepubliceerd voor de betreffende begrotingsbehandeling. Het streven van de Algemene Rekenkamer is om deze brieven zodanig te schrijven dat zij desgewenst direct bruikbaar zijn voor Kamerleden.
De commissie voor de Rijksuitgaven adviseert de commissies om de ontvangst van deze brieven af te wachten en na ontvangst, eventueel in overleg met de Algemene Rekenkamer, af te wegen of er behoefte is aan een technische briefing hierover.
Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag
-
T.070-3182211
Plenaire begrotingsbehandeling
De plenaire behandeling van iedere begroting vindt plaats in een debat. Veelal wordt dit gehouden in twee termijnen die bewust over twee vergaderdagen worden gespreid. De totale spreektijd die de fracties krijgen voor alle plenaire begrotingsbehandelingen is centraal via een verdeelsleutel vastgesteld (zie bijlage). De fracties kunnen vervolgens de hun toebemeten spreektijd naar eigen inzicht verdelen over de verschillende begrotingsbehandelingen. De integrale plenaire afronding door stemmingen over alle begrotingen wordt voorzien op dinsdag 7 december 2021.
Praktijkworkshops begrotingsbehandeling, inclusief amenderen rijksbegroting
De week voor Prinsjesdag kunnen Kamerleden en fractiemedewerkers deelnemen aan praktijkworkshops begrotingsbehandeling, inclusief amenderen rijksbegroting. Deze workshops worden verzorgd door medewerkers van de Dienst Analyse en Onderzoek (DAO) en de staf van de commissie voor de Rijksuitgaven. Voor dit jaar worden de volgende bijenkomsten voorzien:
Begrotingen onder de loep: hoe lees je een begroting? Deelname mogelijk op maandag 13
september (15:00-17:00) en vrijdag 17 september (13:00-15:00)
Workshop Amenderen: introductie in amenderen en zelf amendementen maken. Deelname is mogelijk op vrijdag 24 september (13:00-15:00) en maandag 27 september (15:00-17:00)
Vernieuwd www.rijksfinanciën.nl
Op Prinsjesdag 2020 is de vernieuwde versie van rijksbegroting.nl (wetsteksten en documenten met betrekking tot begrotingen, inclusief open data) en rijksfinanciën.nl (visualisaties begrotingsinformatie door middel van open data, inclusief verrijkingen) gelanceerd. De twee websites zijn sindsdien geïntegreerd in één portaal, dat nog steeds de wetsteksten aanbiedt, maar dan verrijkt met aanvullende gegevens, zoals cijfermateriaal, evaluaties, dashboards en externe websites. Zo kan een completer beeld gegeven worden van alle informatie die de begroting en verantwoording omgeeft. Meer informatie vindt u op www.riiksfinancien.nl.
Voor praktische vragen over de begrotingsbehandeling kunt u terecht bij de kenniscoördinator van uw commissie of de Dienst Analyse en Onderzoek.
Hoogachtend,
de fungerend voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven, J.C. Sneller
de griffier van de commissie voor de Rijksuitgaven, M. Schukkink
Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag
-
T.070-3182211
Bijlage: Schema behandeling riiksbeqrotinqshoofdstukken najaar 2021
De Kamer ontvangt de rijksbegroting 2022 op dinsdag 21 september 2021. Op donderdag 8 juli 2021 heeft de Kamer besloten tot het volgende schema voor de behandeling:
-
•de week van 5 oktober: de Algemene Financiële Beschouwingen;
-
•de week van 12 oktober: Algemene Zaken, de Koning en Koninkrijksrelaties;
-
•de week van 26 oktober: Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
-
•de week van 2 november: Economische Zaken en Klimaat en Infrastructuur en Waterstaat;
-
•de week van 9 november: Defensie;
-
•de week van 16 november: Buitenlandse Zaken, Onderwijs Cultuur en Wetenschap;
-
•de week van 23 november: Justitie en Veiligheid en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;
-
•de week van 30 november: Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
-
•7 december: Stemmingen over alle begrotingen.
Daarbij gelden de volgende spreektijden voor de fracties:
WD |
minuten |
|
D66 |
minuten |
|
PW |
minuten |
|
CDA |
minuten |
|
SP |
minuten |
|
PvdA |
minuten |
|
Groen Links |
minuten |
|
Partij voor de Dieren |
minuten |
|
Christenunie |
minuten |
|
FVD |
minuten |
|
Volt |
minuten |
|
JA21 |
minuten |
|
SGP |
minuten |
|
DENK |
minuten |
|
Fractie Den Haan |
88 minuten |
|
BBB |
88 minuten |
|
BUI |
88 minuten |
|
Groep Van Haga |
44 minuten |
Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag
-
T.070-3182211