Brief van de staatssecretaris van Financiën - Toeslagen en Douane over de budgettaire aspecten van het kwijtschelden van de publieke schulden van toeslagengedupeerden - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2021 (Incidentele suppletoire begroting inzake Herstel Toeslagen)

Deze brief is onder nr. F toegevoegd aan wetsvoorstel 35468 - Wet hardheidsaanpassing Awir (verzachting hardheden die zich bij de toepassing van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen voordoen) i en wetsvoorstel 35704 - Incidentele suppletoire begroting Financiën 2021 (Herstel Toeslagen) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2021 (Incidentele suppletoire begroting inzake Herstel Toeslagen); Brief van de staatssecretaris van Financiën - Toeslagen en Douane over de budgettaire aspecten van het kwijtschelden van de publieke schulden van toeslagengedupeerden
Document­datum 14-04-2021
Publicatie­datum 14-04-2021
Nummer KST977233
Kenmerk 35704; 35468, nr. F
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020 - 2021

35 704    Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB)

voor het jaar 2021 (Incidentele suppletoire begroting inzake Herstel Toeslagen)

35 468    Wijziging van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen in verband met uitbreiding van de hardheidsclausule en invoering van een hardheidsregeling, een vangnetbepaling, een grondslag voor een compensatieregeling alsmede een O/GS-tegemoetkomingsregeling (Wet hardheidsaanpassing Awir)

F1    BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN - TOESLAGEN

EN DOUANE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 april 2021

De uitbetaling van het forfaitaire bedrag van 30.000 euro in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag is voor veel gedupeerde ouders een belangrijke stap naar herstel. Een deel van deze gedupeerde ouders heeft of had echter problematische schulden, die mede zijn veroorzaakt of verergerd door de problemen rond de kinderopvangtoeslag. Om ervoor te zorgen dat gedupeerde ouders na de herstelbetaling een nieuwe start kunnen maken, heb ik diverse maatregelen aangekondigd, waaronder kwijtschelding van belastingschulden en toeslagschulden.2 Op basis van dit kabinetsbesluit hebben inmiddels publieke schuldeisers, en ook gemeenten en waterschappen (onder voorwaarden) toegezegd bij hen openstaande schulden kwijt te schelden3.

De afgelopen periode is in samenwerking met de publieke schuldeisers en de verantwoordelijke departementen het kwijtschelden van publieke schulden verder uitgewerkt. Voor een nieuwe start is ook een oplossing voor private schulden nodig. Het door de leden van de Tweede Kamer, Lodders en Van Weyenberg ingediende amendement, dat ziet op het inrichten van een moratorium voor de ouders die 30.000 euro ontvangen, is inmiddels in werking getreden waardoor de invordering van publieke en private schulden wordt gepauzeerd en zo rust en ruimte komt om te zoeken naar een oplossing voor de ouders en de schuldeisers. De gesprekken met private schuldeisers over het oplossen van schulden lopen nog. Gezamenlijk wordt daarbij gezocht naar een oplossing voor de totale schuldenproblematiek. Zodra hier meer over bekend is, informeer ik uw Kamer hierover.

Van gedupeerde ouders die recht hebben op het forfaitaire bedrag van 30.000 euro worden publieke schulden kwijtgescholden. Gedupeerde ouders kunnen echter pas écht een nieuwe start maken als hun partner, die mogelijk ook kampt met (problematische) schulden, niet met deze schulden blijft zitten. Daarom is ervoor gekozen ook de schulden van de partner kwijt te schelden. Als partner wordt aangemerkt degene die op 31 december 2020 de toeslagpartner van de ouder was.

Vandaag ontvangt uw Kamer ook de zesde voortgangsrapportage kinderopvangtoeslag (VGR), waarin u over de beleidsmatige aspecten rondom kwijtschelding verder wordt geïnformeerd.

Budgettaire consequenties

De uitgaven en de derving van inkomsten relevant voor het uitgavenplafond door kwijtschelding door publieke schuldeisers en mede-overheden worden generaal verwerkt op basis van nacalculatie (werkelijke kosten). Met deze brief ontvangt u ook de incidentele suppletoire begrotingen waarin de budgettaire consequenties van het kwijtschelden van de publieke schulden zijn opgenomen per departement.

Hiernaast resulteert het kwijtschelden van de relevante belastingschulden van toeslagengedupeerden in een inkomstenderving op de begroting van Financiën van cumulatief € 83,5 mln. In 2021 wordt daarom een kadercorrectie binnen het inkomstenkader toegepast. Hier wordt ook de zorgtoeslagderving van € 6,5 mln. in opgenomen. De inkomstenderving loopt in eerste instantie in het EMU-saldo waarbij tijdens de formatie of in augustus nog kan worden besloten om het bedrag te dekken.

Doordat de kosten afhangen van het uiteindelijke aantal ouders dat recht heeft op de herstelregelingen en er geen volledig overzicht is van de publieke schulden van gedupeerde ouders en hun partners, zijn deze kosten nog onzeker. Een overzicht van de verwachte budgettaire consequenties is opgenomen in tabel 1.

Tabel 1. Overzicht verwachte kosten kwijtschelding per (uitvoerings-) organisatie of toeslag (programma en apparaatskosten)

 

Departement

(Uitvoerings-)organisatie / toeslag

Cum. 2021-2024

In miljoenen euro's

Uitgaven

Inkomsten

Financiën

Belastingschulden

25

83

SZW

Kinderopvangtoeslag

81

 

SZW

Kindgebonden budget

15

 

VWS

Zorgtoeslag

 

7

BZK

Huurtoeslag

25

 

BZK

Gemeenten en waterschappen

230

 

OCW

DUO

253

 

JenV

CJIB

17

 

JenV

LBIO

2

 

SZW

UWV/SVB

3

 

VWS

CAK en SVB

17

 
 

Subtotaal

668

90

 

Reeds gereserveerd

-58

 
 

Totaal

610

90

Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Omdat het kabinet, als onderdeel van de Toeslagenherstelactie, de publieke schulden van de gedupeerden zo snel mogelijk wil kwijtschelden zodat gedupeerden met een schone lei verder kunnen, acht de regering het wenselijk en in het belang van het Rijk om - vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers - uitvoering te geven aan het besluit tot kwijtschelding en de incidentele suppletoire begrotingen. Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.

Mede namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de minister voor Rechtsbescherming, de minister van Justitie en Veiligheid, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de minister van Financiën en de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst de staatssecretaris van Financiën - Toeslagen en Douane

Alexandra C. van Huffelen

3

1

   Letter F heeft alleen betrekking op wetsvoorstel 35 704.

2

   Brief van de Staatssecretaris van Financiën van 18 januari 2021, Kamerstukken II 2020/21, 31066, nr. 773.

3

   Schulden die voortvloeien uit ernstig misbruik, nalatigheid of strafbare feiten worden niet kwijtgescholden.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.