Brief regering; Onderzoek veiligheid en privacy van fysiologische wearables - Justitiële Inrichtingen

Deze brief is onder nr. 799 toegevoegd aan dossier 24587 - Justitiële Inrichtingen, dossier 29270 - Reclasseringsbeleid en dossier 32761 - Verwerking en bescherming persoonsgegevens.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Justitiële Inrichtingen; Brief regering; Onderzoek veiligheid en privacy van fysiologische wearables
Document­datum 11-03-2021
Publicatie­datum 15-03-2021
Nummer KST24587799
Kenmerk 24587; 29270; 32761, nr. 799
Commissie(s) Justitie en Veiligheid (JV)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

2021

Vergaderjaar 2020-

24 587 29 270 32 761

Nr. 799

Justitiële Inrichtingen Reclasseringsbeleid

Verwerking en bescherming persoonsgegevens

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 11 maart 2021

Hierbij bied ik u het WODC-rapport «Dataveiligheid en privacy bij het gebruik van fysiologische wearables in de justitiële context» aan1. Dit is een vervolg op het rapport «De zelfmetende justitiabele, Een verkennend onderzoek naar de technologische zelfmeetmethoden binnen de justitiële context» (2017). Dit onderzoek liet zien dat technologische zelfmeetmethoden de potentie hebben om behandeling te personaliseren, veiligheid in detentie te verbeteren, reclasseringstoezicht te verrijken en de zelfredzaamheid van justitiabelen te vergroten. Een voorbeeld van zon zelfmeetmethode is een polsband die locatie, alcoholgebruik, fysieke activiteit of stress kan meten. Dit is van belang voor een effectieve, efficiënte en toekomstgerichte sanctietoepassing voor justitiabelen. De rol van technologische mogelijkheden op dit terrein zal immers de komende jaren alleen nog maar groter worden.

Het onderzoek uit 2017 liet ook zien dat er serieuze aandachtspunten en risico's verbonden zijn aan het gebruik van technologische zelfmeetmethoden. Daarom heeft het WODC als vervolg hierop een studie naar de dataveiligheid en privacy van fysiologische wearables uitgevoerd. Het WODC doet in het bijgaande rapport enkele aanbevelingen voor het veilig gebruik van fysiologische wearables, zoals het hanteren van de principes van Privacy by Design, het uitvoeren een Data Protection Impact Assessment (DPIA) en het gebruik van veilige software.

Het onderhavig onderzoek van het WODC maakt duidelijk dat het van groot belang is om bij de inzet van nieuwe technologische ontwikkelingen aandacht te besteden aan privacy en en veilige opslag van data. De aanbevelingen van het onderzoek sluiten aan bij de door JenV gehanteerde stapsgewijze aanpak voor de inzet van nieuwe technologie (het

1 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

kst-24587-799 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

«technologie-adaptatie proces»).1 Daarbij worden nadrukkelijk de risicos in kaart gebracht om vast te kunnen stellen wat er nodig is om de technologie veilig te kunnen inzetten. De noodzakelijkheid en veiligheid van de inzet van nieuwe technologische mogelijkheden moeten aan de hand van verschillende richtlijnen worden getoetst. Het gaat dan om de principes van Privacy by Design, de Baseline Informatie Beveiliging Overheid (BIO) en het Data Protection Impact Assessment (DPIA) op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Een dergelijke stapsgewijze aanpak bij de introductie van een technologische zelfmeetmethode is toegepast bij de enkelband met alcoholmeter voor de controle op het alcoholverbod. Daarbij zijn er eerst pilots uitgevoerd en geëvalueerd, voordat is besloten tot landelijke invoering. Met betrekking tot de datatransmissie is goed gekeken naar technische, organisatorische, juridische en privacy aspecten.2 De hiervoor benodigde wetswijziging is op dit moment in consulatie.

De ontwikkelingen staan niet stil. Een polsband biedt steeds meer mogelijkheden voor inzet in justitieel kader. Op dit moment loopt er een kleinschalige, meerjarige onderzoekspilot gericht op het geven van feedback over fysiologische informatie (zoals hartslag en huidgeleiding) gemeten door een polsband in het kader van een agressieregulatie-training voor jeugdigen.3 In deze pilot worden de gegevens opgeslagen op de polsband zelf en vervolgens door de onderzoeker op een beveiligde server van de universiteit geplaatst. De pilot voldoet daarmee aan de aanbevelingen van het WODC-rapport. Verder overweeg ik binnen het project Veiligheidsbeneming op Maat (VOM-jeugd) en binnen de Tbs de mogelijkheden te verkennen voor de inzet van een polsband voor een betere monitoring van de justitiabelen buiten de instelling. Het betreft hier een verkenning op beperkte schaal aan de hand van een pilot. Daarbij zal de opzet getoetst worden aan de genoemde richtlijnen. Over de uitkomsten daarvan zal ik u op de hoogte houden.

De Minister voor Rechtsbescherming,

  • S. 
    Dekker

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021,24 587, nr. 799 2

1

   Structureel aansluiten op technologische ontwikkelingen: white paper «focus op technologie» • TechFocus.nl (pleio.nl)

2

   Kamerstukken 27 565 en 29 394, nr. 175.

3

   Kamerstukken 28 741 en 24 587, nr. 32.


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.