Lijst met EU-voorstellen: Lijst met nieuwe EU-voorstellen tot 14 januari 2021 - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Lijst met nieuwe EU-voorstellen tot 14 januari 2021 |
---|---|
Documentdatum | 14-01-2021 |
Publicatiedatum | 14-01-2021 |
Commissie(s) | Justitie en Veiligheid (J&V) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Vaste commissie voor Justitie en Veiligheid Overzicht nieuw gepubliceerde EU-voorstellen
Datum: 14-01-2021
Voorstellen verschenen in de periode t/m 14 januari 2021
Naar aanleiding van het vastgestelde rapport 'Voorop in Europa' (Kamerstuk 33936, nr. 2) wordt standaard op de procedurevergadering een overzicht geagendeerd van nieuwe ontwerp-EU-verordeningen en richtlijnen, Groen- en Witboeken, mededelingen en openbare raadplegingen op het terrein van J&V die sinds de vorige procedurevergadering zijn verschenen. Dit geldt ook voor voorstellen voor (Raads)besluiten en verslagen die niet uitsluitend technisch van aard zijn. Naar aanleiding van dit overzicht kan de commissie besluiten een of meer vermelde EU-voorstellen die van belang worden geacht in behandeling te nemen. Daartoe worden in de kolom 'Opmerking' behandelvoorstellen gedaan. Los hiervan wordt u door de regering geïnformeerd via BNC-fiches, geannoteerde agenda's en de voortgang in EU-dossiers zoals vastgelegd in informatieafspraken met de Kamer (Kamerstuk 22112, nr. 1985).
Onderaan deze lijst (bijlage) treft u een overzicht aan van vaak voorkomende EU-instrumenten en een (niet uitputtend) overzicht van momenten waarop u als commissie of als fractie invloed kunt uitoefenen op de vorming van EU beleid: hetzij via het kabinet; hetzij zelf in Brussel.
Nummer |
Publicatiedatum |
Soort |
Titel |
COM-nummer |
Deadline Sub.toets |
Opmerking |
Ond |
erwerpen op het terrein van Justitie & Veiligheid |
|||||
1. |
22 december 2020 |
Mededeling |
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL Defining the position of the Commission following the European Parliament resolution of 22 October 2020 on obligations of the Commission in the field of visa reciprocity and reporting on the state of play |
Voorstel: voor kennisgeving aannemen Noot: deze mededeling gaat over een langlopende kwestie rondom visumvrijstelling voor Roemenië, Bulgarije, Kroatië en Cyprus voor (korte) reizen naar de Verenigde Staten. Het EP heeft in oktober 2020 een resolutie aangenomen waarin het de Europese Commissie oproept om de visumvrijstelling van Amerikaanse burgers voor de EU op te schorten, zolang de VS niet voor alle EU-lidstaten visumvrijstelling verlenen. De EC geeft in deze mededeling aan in voortdurend gesprek te zijn met de VS over dit onderwerp, maar gelet op de bredere EU-VS betrekkingen visum vrijstelling voor Amerikanen niet te willen opschorten. |
1
2. |
16 december 2020 |
Mededeling |
GEZAMENLIJKE MEDEDELING AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD De EU-strategie inzake cyberbeveiliging voor het digitale tijdperk |
Voorstel: BNC-fiche afwachten en tzt agenderen voor een algemeen overleg over de JBZ-Raad Noot: De mededeling zet in detail de "EU-strategie inzake cyberbeveiliging voor het digitale tijdperk" voor de komende periode uiteen. Onder dit initiatief vallen onder meer de twee hieronder genoemde wetgevende voorstellen voor een herziene netwerk- en informatieveiligheid richtlijn en een herziene richtlijn weerbaarheid kritieke infrastructuur. |
||
3. |
16 december 2020 |
Richtlijn |
Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on measures for a high common level of cybersecurity across the Union, repealing Directive 2016/1148 i |
Voorstel: BNC-fiche afwachten en tzt agenderen voor een algemeen overleg over de JBZ-Raad Noot: het betreft een voorstel voor de herziening van de netwerk- en informatieveiligheid richtlijn ("NIB-richtlijn") uit 2016. Het voorstel maakt deel uit van de nieuwe EU cybersecurity strategie die de Commissie op 18 december jl. gepresenteerd heeft. Het voorstel beoogt hoofdzakelijk de bestaande NIB richtlijn aan te passen aan de huidige (snel voortschrijdende) stand van de digitale techniek en wil bijdragen tot meer en betere samenwerking inzake cybercrisisbeheer op nationaal en EU-niveau. |
||
4. |
16 december 2020 |
Richtlijn |
Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the resilience of critical entities |
Voorstel: BNC-fiche afwachten en tzt agenderen voor een algemeen overleg over de JBZ-Raad Noot: het voorstel betreft een herziening van de richtlijn weerbaarheid kritieke infrastructuur uit 2008 die gericht is op identificatie van Europese kritieke infrastructuren en het geven van een beoordelingskader voor de urgentie van extra bescherming ervan. De nadruk ligt op zowel door |
2
mens als natuur veroorzaakte risico's. Het voorstel verbreedt de scope van de sectoren energie en vervoer naar nu ook bankwezen, financiële marktinfrastructuur, gezondheidszorg, drinkwater, afvalwater, digitale infrastructuur, openbaar bestuur en ruimtevaart. |
||||||
5. |
15 december 2020 |
Verslag |
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de effectiviteit van de invoering van het uniforme Europese alarmnummer "112" |
Voorstel: voor kennisgeving aannemen Noot: Het betreft een verslag over de effectiviteit van de invoering van EU-alarmnummer "112". De Commissie velt in het verslag niet echt een oordeel over de effectiviteit van de invoering van het alarmnummer. Wel wordt gesteld dat door onder meer modernisering van de gebruikte IT-systemen de effectiviteit nog belangrijk kan toenemen. |
||
6. |
14 december 2020 |
Mededeling |
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD, DE RAAD, HET HOF VAN JUSTITIE VAN DE EUROPESE UNIE, DE EUROPESE CENTRALE BANK en DE REKENKAMER over de beoordeling van de Europese Unie in het kader van het beoordelingsmechanisme voor de tenuitvoerlegging van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen corruptie (UNCAC) |
Voorstel: voor kennisgeving aannemen Noot: de EU en alle lidstaten zijn partij bij het Verdrag van de Verenigde Naties tegen corruptie ("UNCAC"). Dit Verdrag is een veelomvattend internationaal instrument voor corruptiebestrijding. In het kader van het Verdrag worden de 187 deelnemende landen en statelijke verbanden periodiek beoordeeld op hun anti-corruptiebeleid. Deze mededeling zet modaliteiten uiteen voor de aankomende beoordeling van de EU zelf. |
||
7. |
9 december 2020 |
Besluit |
Voorstel voor een besluit van de Raad betreffende de sluiting van de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Republiek Kaapverdië tot wijziging van de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Republiek Kaapverdië inzake de versoepeling van |
Voorstel: Voor kennisgeving aannemen Noot: dit voorstel versoepelt de voorwaarden voor afgifte van visa voor kort verblijf in de EU voor burgers van Kaapverdië. |
de afgifte van visa voor kort verblijf aan de burgers van de Republiek Kaapverdië en van de Europese Unie |
||||||
8. |
9 december 2020 |
Mededeling |
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL First Progress Report on the EU Security Union Strategy Implementation Roadmap |
Voorstel: voor kennisgeving aannemen Noot: de Veiligheidsunie is de brede EU-agenda voor (nieuwe) initiatieven op het vlak van interne veiligheid. In juni 2020 is een nieuwe agenda voor de EU Veiligheidsunie gelanceerd voor de periode 2020-2025. Onderdeel van de Veiligheidsunie is dat er zeer regelmatig gerapporteerd wordt over de initiatieven die gaande zijn. Dit rapport is het eerste voortgangsverslag binnen de nieuwe cyclus 2020-2025. |
||
9. |
9 december 2020 |
Mededeling |
COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS A Counter-Terrorism Agenda for the EU: Anticipate, Prevent, Protect, Respond |
Voorstel: BNC-fiche afwachten en tzt agenderen voor een algemeen overleg over de JBZ-Raad Noot: het betreft de nieuwe EU-contraterrorisme agenda voor de komende jaren. De agenda beoogt de lidstaten te ondersteunen bij het beter anticiperen op, voorkomen van en reageren op terroristische dreigingen. |
||
10. |
9 december 2020 |
Verordening |
Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) 2018/1862 on the establishment, operation and use of the Schengen Information System (SIS) in the field of police cooperation and judicial cooperation in criminal matters as regards the entry of alerts by Europol |
Voorstel: BNC-fiche afwachten en tzt agenderen voor een algemeen overleg over de JBZ-Raad Noot: het betreft een voorstel om Europol in staat te stellen om speciale waarschuwingen over verdachte personen in het Schengen Informatie Systeem (SIS) op te nemen die rechtstreeks toegankelijk zijn voor grenswachten en politieagenten, onder meer over buitenlandse strijders (foreign terrorist fighters). |
11. |
2 december 2020 |
Verordening |
Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on a computerised system for communication in cross-border civil and criminal proceedings (e-CODEX system), and amending Regulation (EU) 2018/1726 |
Voorstel: BNC-fiche afwachten en tzt agenderen voor een algemeen overleg over de JBZ-Raad Noot: het digitale systeem e-Codex faciliteert de elektronische communicatie tussen burgers en rechtbanken en tussen instanties van de lidstaten in bepaalde grensoverschrijdende civiel- en strafrechtelijke procedures. Met dit voorstel beoogt de Commissie het in een samenwerkingsverband van Commissie en een aantal lidstaten opgestarte e-Codex definitief op E U-niveau in te voeren en het operationele beheer toe te vertrouwen aan EU-LISA (het EU Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht). |
||
12. |
12-jan-21 |
Besluit |
Proposal for a Council Decision on the position to be taken on behalf of the European Union in the International Civil Aviation Organization as regards Amendment 28 to Annex 9 Section D to the Convention on International Civil Aviation |
Behandelvoorstel: voor kennisgeving aannemen Noot: Het betreft een besluit betreffende het (conform het toepasselijke EU-rechtskader inzake gegevensbescherming en PNR-gegevens) door de EU-lidstaten namens de Unie in te nemen standpunt in de onderhandelingen binnen de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ("ICAO") vervat in het "Verdrag van Chicago" met betrekking tot de verdere vaststelling van wereldwijde normen en aanbevolen praktijken met betrekking tot PNR-gegevens ("Passenger Name Record"). De nieuwe bepalingen zijn gedetailleerder dan het bestaande kader en omvatten onder meer aspecten die verband houden met doelbinding, toezicht, rechten van betrokkenen, de transmissiemethode, gegevensbewaring en de verwerking van privacy gevoelige gegevens. |
||
13. |
12-jan-21 |
Verslag |
REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL on the joint evaluation of the Agreement between the United States |
Behandelvoorstel: voor kennisgeving aannemen |
of America and the European Union on the use and transfer of passenger name records to the United States Department of Homeland Security |
Noot: Het betreft twee verslagen over het gebruik van PNR-gegevens bij luchtvaartverkeer tussen de EU en respectievelijk de VS en Canada. |
|||||
14. |
12-jan-21 |
Verslag |
REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL on the joint evaluation of Agreement between the European Union and Australia on the processing and transfer of Passenger Name Record (PNR) data by air carriers to the Australian Customs and Border Protection Service |
Bijlage: behandelmogelijkheden EU-voorstellen
Hieronder treft u een overzicht aan van vaak voorkomende EU-instrumenten en een (niet uitputtend) overzicht van momenten waarop u als commissie of als fractie invloed kunt uitoefenen op de vorming van EU beleid: hetzij via het kabinet; hetzij zeifin Brussel.
Indien de Europese Commissie een als prioritair aangemerkt EU-voorstel publiceert, wordt dit met een behandelvoorstel op de agenda van een procedurevergadering geagendeerd. In EU-notities en EU-signaleringen, bijvoorbeeld ter voorbereiding op bijeenkomsten van Europese Raden, wordt ook ingegaan op parlementaire beïnvloedingsmomenten in het EU-proces.
Soort Instrument |
Toelichting |
Mogelijke beïnvloedingsmomenten |
Wetgevende, bindende rechtshandelingen1 |
||
Verordening |
Een verordening heeft een algemene strekking, is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. Dit betekent dat een verordening algemene regels stelt die voor een ieder gelden, direct van toepassing zijn in de nationale rechtsorde en voorrang hebben op (eventueel strijdig) nationaal recht. Soms is aanvullende wetgeving nodig om de verordening volledig te operationaliseren (bijvoorbeeld bij het aanwijzen van een nationale toezichthouder). Een door de EU wetgever (Raad en/of Europees Parlement) aangenomen verordening komt niet terug in de Kamer voor behandeling. |
ambtenaren of Commissaris Europese Commissie (de 'auteurs') uitnodigen voor briefing/gesprek, evt. via videoconferentie. subsidiariteitstoets overwegen: let op termijn (zie hieronder), behandelvoorbehoud overwegen: let op termijn (zie hieronder). ad-hoc rapporteur(s) binnen de commissie(s) benoemen. |
Richtlijn |
Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat - aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen. Lidstaten dienen richtlijnen om te zetten in nationaal recht - pas dan treden de regels in werking. Een richtlijn laat zo ruimte aan lidstaten om zelf invulling te geven aan het verwezenlijken van een gemeenschappelijk vastgesteld doel. In de praktijk kunnen richtlijnen zeer gedetailleerde bepalingen bevatten. Daarnaast bieden richtlijnen geen soms geen enkele ruimte om andere regels te stellen. Een aangenomen richtlijn komt terug in de Kamer indien er implementatiewetgeving wordt voorgesteld. |
tijdens overleg met kabinet NL onderhandelingsinzet aan de orde stellen, evt. aan de hand van het "BNC-fiche".2 EP-rapporteur uitnodigen, evt. via videoconferentie. NB: Pas na afronding van het onderhandelingstraject: nationale wetgevingstraject monitoren (i.h.k.v. omzetting naar nationale wetgeving). |
(Besluit) |
Een besluit is verbindend in al zijn onderdelen. Indien de adressanten worden vermeld, is zij alleen voor hen verbindend. Met besluiten kunnen algemeen verbindende voorschriften worden toegepast op een concreet geval. Daarnaast kunnen besluiten ook algemeen |
Wetgevingshandelingen moeten zijn vastgesteld volgens een zogeheten wetgevingsprocedure, zoals omschreven in de Europese verdragen. Het kan gaan om de gewone wetgevingsprocedure op grond van art. 294 EU-Werkingsverdrag (VWEU) of een bijzondere wetgevingsprocedure. In het verdragsartikel waarin de bevoegdheid om wetgeving op een bepaald terrein te maken moet letterlijk het woord 'wetgevingsprocedure' staan.
2 Krachtens de standaard EU-informatieafspraken (Parlis 22112-19851 ontvangt de Kamer over alle nieuwe wetgevende en niet-wetgevende EU voorstellen een kabinetsappreciatie in de vorm van een zgn. "BNC fiche" ('Beoordeling nieuwe commissievoorstellen), met daarin onder andere rechtsbasis, subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel, alsook het krachtenveld in Europa. De Kamer ontvangt elk fiche binnen zes weken, of binnen drie weken als in de prioriteitenlijst reeds een subsidiariteitstoets of behandelvoorbehoud is voorzien.
verbindende voorschriften bevatten. In dat laatste geval is sprake van een wetgevende handeling, in dat eerste geval niet. Voor wetgevende besluiten kan gekozen worden als richtlijnen en verordeningen niet geschikt zijn als instrument. Niet-wetgevende besluiten kunnen gericht zijn tot individuele of alle lidstaten (bv. maatregelen tegen onrechtmatige staatssteun) of individuen (natuurlijke personen en rechtspersonen) (bv in mededingingszaken). Verder is er nog een aantal bijzondere besluiten, zoals direct op de Verdragen gebaseerde uitvoeringsbepalingen; besluiten van de Europese Raad (bv het meerjarenplan op JBZ-gebied); en besluiten op het terrein van het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid en besluiten tot het sluiten van internationale verdragen. Deze zijn in de regel niet wetgevend. Indien een besluit alleen door de Commissie wordt genomen, is het een niet-wetgevend besluit. Besluiten op voorstel van de Europese Commissie, genomen door de Raad en het Parlement zullen in de regel wetgevend zijn. Dit zal van geval tot geval moeten worden beoordeeld. |
||
Niet-wetgevende bindende rechtshandelingen |
||
Gedelegeerde handeling |
In een wetgevingshandeling (richtlijn, verordening) kan aan de Europese Commissie de bevoegdheid worden overgedragen om niet-wetgevingshandelingen van algemene strekking vast te stellen ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-essentiële onderdelen van de wetgevingshandeling. Essentiële onderdelen van een gebied worden uitsluitend bij een wetgevingshandeling geregeld en kunnen derhalve niet het voorwerp zijn van bevoegdheidsdelegatie. Experts, o.a. uit nationale lidstaten geven in een expertgroep advies over een voorstel tot gedelegeerde handeling. De Commissie stelt de handeling vast. Raad en Europees Parlement kunnen bezwaar maken of de bevoegdheid van de Commissie om de gedelegeerde handeling vast te stellen intrekken. |
kabinet per brief of tijdens overleg bevragen over stand van zaken en appreciatie EU onderhandelingen en NL inzet, inclusief het voornemen van NL of andere lidstaten om binnen de Raad een bezwaarprocedure te initiëren of een procedure tot intrekking van de delegatie. |
Uitvoerings-handeling |
Indien de implementatie van Unierecht volgens uniforme standaarden van procedurele aard moeten plaatsvinden, kan de Europese Commissie de bevoegdheid worden overgedragen om uitvoeringshandelingen vastte stellen. Uitvoeringshandelingen gaan vaak om een nadere praktische of technische uitwerking van regels die al bestaan, zoals templates, procedures, deadlines, etc. Er wordt over onderhandeld door comités van nationale ambtenaren, voorgezeten door de Europese Commissie. De Commissie stelt de uitvoeringshandeling vast. |
kabinet per brief of tijdens algemeen overleg/debat bevragen over stand van zaken en appreciatie EU onderhandelingen en NL inzet. op basis van de (gewijzigde) motie Van Gent dient het kabinet de Kamer afschriften te sturen van zijn correspondentie met de Europese Commissie over de uitvoering van Europese regelgeving. |
Handelingen vastgesteld volgens de regelgevingsprocedure met toetsing |
Deze procedure komt nog voor in Europese wetgeving van voor 2009. Bij deze procedure wordt de Europese Commissie geadviseerd door een zogeheten regelgevend comité met toetsing met vertegenwoordigers van lidstaten. Dit comité spreekt zich met gekwalificeerde meerderheid van stemmen uit over het voorstel. EP en Raad kunnen bezwaar maken. |
kabinet per brief of tijdens overleg bevragen over stand van zaken en appreciatie EU onderhandelingen en NL inzet, inclusief het voornemen van NL of andere lidstaten om binnen de Raad een bezwaarprocedure te initiëren. |
Bijzondere rechtshandelingen |
Er bestaan nog andere typen niet-wetgevende rechtshandelingen waarvan op voorhand niet te zeggen zijn of zij bindend zijn of niet. Bijvoorbeeld meerjarige kaderprogramma's of actieprogramma's. Deze programma's worden vastgesteld volgens dezelfde |
kabinetsappreciatie ('BNC-fiche') vragen, bespreken, ambtenaren of Commissaris van Europese Commissie (de 'auteurs') uitnodigen voor briefing/gesprek, evt. via videoconferentie |
wetgevingsprocedures als richtlijnen en verordeningen. Het is zaak goed in de teksten te bezien wat de voorgestelde rechtskracht is. |
indien het Europees Parlement een rapporteur heeft aangesteld kan deze desgewenst worden uitgenodigd voor een gesprek. uw commissie kan op dit onderwerp een ad-hoc rapporteur benoemen nationale wetgevingstraject (i.h.k.v. omzetting van richtlijn naar nationale wetgeving). |
|
Niet-bindende handelingen (soft-law) |
||
Advies, aanbeveling, mededeling |
De EU kent een grote hoeveelheid uiteenlopende typen beleid ('soft law') zonder bindende rechtskracht, maar soms met juridische effecten, zoals aanbevelingen en adviezen, resoluties, verklaringen, notificaties, mededelingen, handboeken, gedragscodes, etc. Zij kunnen op verschillende manieren toch effect hebben: zo is bijvoorbeeld de Europese Commissie (en soms ook de lidstaten) gebonden aan het eigen beleid. Daarnaast moet bij de toepassing van het 'harde' Unierecht gekeken worden naar soft-law. |
kabinet om appreciatie in de vorm van BNC-fiche verzoeken aangezien over deze categorie niet standaard een fiche wordt gemaakt. |
Overige handelingen en instrumenten |
||
Routekaart, actieplannen, strategie, agenda |
Via routekaarten, actieplannen, strategieën en agenda's informeert de Europese Commissie belanghebbenden en burgers over nieuwe initiatieven, evaluaties en geschiktheidscontroles. In deze documenten voor nieuwe initiatieven wordt uitgelegd wat het probleem is, wat de Commissie wil bereiken, waarom juist de EU maatregelen moet nemen, wat de toegevoegde waarde is en welke alternatieven er zijn. In deze documenten voor evaluaties en geschiktheidscontroles wordt bepaald wat er geëvalueerd moet worden en welke aspecten moeten worden onderzocht. |
kabinet om appreciatie in de vorm van BNC-fiche verzoeken aangezien over deze categorie niet standaard een fiche wordt gemaakt en/of kabinet vragen om NL inzet (per commissiebrief of tijdens algemeen overleg/debat). |
Groen- en witboek |
Groenboek: een discussiestuk, waarmee de Europese Commissie de stand van zaken inventariseert omtrent een onderwerp. Ook doet ze aanbevelingen voor nieuw beleid. Witboek: hierin zet de Europese Commissie uiteen hoe zij bepaalde doelen wil bereiken. Vaak worden in een witboek al concrete voorstellen uitgewerkt en toegelicht. De Europese Commissie nodigt overheden, nationale parlementen en andere organisaties uit om binnen een bepaalde termijn op een Groen- of Witboek te reageren. |
desgewenst ambtenaren EC of Europees Commissaris uitnodigen voor een toelichting. in commissieverband (via schriftelijke inbreng in de vorm van een politieke dialoog) of als lid, burger of via fracties een reactie sturen aan de Europese Commissie, kabinet stuurt de Kamer het concept van haar reactie op Groen- en Witboeken tenminste dertig dagen voor het verstrijken van de reactietermijn bij de Europese Commissie. Ook de definitieve reactie wordt in afschrift aan de Kamer gezonden. Deze reactie kan in behandeling worden genomen, bv. door te agenderen voor een algemeen overleg/debat. |
Openbare raadpleging (consultatie) |
Als de Europese Commissie nieuw beleid ontwikkelt of bestaande wetgeving herziet, organiseert ze meestal een openbare raadpleging of consultatie. Particulieren, bedrijven en organisaties met belangen of expertise op het betrokken gebied kunnen de Commissie helpen om invulling te geven aan haar voorstellen, voordat ze die ter bespreking en goedkeuring naar de Raad en het Europees Parlement stuurt. Bekiik alle openbare raadplegingen op "Uw stem in Europa" . |
als burger, lid, fractie of in commissieverband (via schriftelijke inbreng in de vorm van een politieke dialoog), meedoen aan de openbare raadpleging. kabinet verzoeken om de concept-kabinetsreactie naar de Kamer te sturen voordat de definitieve versie naar de Europese Commissie wordt gestuurd, teneinde desgewenst hierover met de bewindspersoon in gesprek te treden, de Kamer ontvangt krachtens de standaard-informatieafspraken de definitieve kabinetsreactie op alle consultaties van de Europese Commissie waarop het kabinet reageert. |
Uitgelicht: twee specifieke parlementaire instrumenten bij nieuw gepubliceerde EU-voorstellen |
||
Subsidiariteitstoets (richting EU) |
Bij een subsidiariteitstoets toetst een nationale (Kamer van een) Parlement of de EU bevoegd is om hier actie op te nemen, of dat beleid/wetgeving beter op lokaal, regionaal of nationaal niveau kan worden gemaakt. Bij een negatief oordeel wordt een brief met daarin de subsidiariteitsbezwaren (een zogenaamd 'gemotiveerd advies') aan de Europese Commissie verzonden. De nationale parlementen kunnen binnen acht weken bezwaar maken uit een oogpunt van subsidiariteit. Een zgn. "gele kaart" is voor de Commissie geldig als 1/3 van de nationale parlementen een voorstel in strijd acht met het subsidiariteitsbeginsel. De Europese Commissie moet dan haar voorstel heroverwegen. In totaal zijn er 28 Parlementen met 41 Kamers in de EU. Elk parlement krijgt 2 stemmen, maar bij een bicameraal stelsel, zoals in Nederland, krijgt elke kamer 1 stem. Om een gele kaart te trekken moeten er 19 stemmen worden gehaald. |
bij wetgevende EU-voorstellen kan een Kamercommissie besluiten tot het uitvoeren van een subsidiariteitstoets. Let op: dit moet binnen acht weken na het uitkomen van alle taalversies van het voorstel. kabinetsappreciatie ('BNC-fiche') komt voor aangekondigde subsidiariteitstoetsen binnen drie weken t.b.v. een snelle behandeling. met andere parlementen in overleg treden t.b.v. behalen meerderheid voor'gele kaart' (1/3 stemmen) via parlementaire vertegenwoordiging en/of fractielijnen. |
Behandel-voorbehoud (richting regering) |
Zodra de Europese Commissie een wetgevend voorstel heeft gepresenteerd, kan de Kamer binnen 8 weken besluiten dat zij het voorstel van dusdanig politiek belang acht, dat de Kamer door de regering op bijzondere wijze geïnformeerd wil blijven worden over de EU onderhandelingen. De Kamer stelt het kabinet hiervan schriftelijk op de hoogte. Binnen vier weken na dit besluit vindt er een overleg plaats met het kabinet - tot aan dit overleg wordt het kabinet geacht op de onderhandelingen inzake dit dossier in de EU geen onomkeerbare beslissingen te nemen. Tijdens dit overleg worden afspraken gemaakt over de informatieverstrekking door het kabinet aan de Kamer, over het verloop van de onderhandelingen en overeen eventueel vervolgoverleg. Deze afspraken worden in een brief aan het kabinet vastgelegd. Zodra het nadere overleg heeft plaatsgevonden, wordt het behandelvoorbehoud opgeheven. |
bij wetgevende EU-voorstellen kan een commissie besluiten tot het uitvoeren van een zgn. 'behandelvoorbehoud'. Over deze brief moet plenair gestemd worden (let op de termijnen). tijdens een speciaal overleg kan de commissie afspraken maken over informatieverstrekking (bv. in kwartaalrapportages) zolang het desbetreffende dossier in onderhandeling is. kabinetsappreciatie ('BNC-fiche') komt voor aangekondigde behandelvoorbehouden binnen drie weken t.b.v. een snelle behandeling. |