Nota van wijziging - Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het opnemen van regels voor ouderparticipatiecrèches

Deze nota van wijziging is onder nr. 7 toegevoegd aan wetsvoorstel 35610 - Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het opnemen van regels voor ouderparticipatiecrèches i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het opnemen van regels voor ouderparticipatiecrèches; Nota van wijziging; Nota van wijziging
Document­datum 14-01-2021
Publicatie­datum 14-01-2021
Nummer KST356107
Kenmerk 35610, nr. 7
Commissie(s) Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020-

2021

35 610

Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het opnemen van regels voor ouderparticipatiecrèches

Nr. 7

NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 13 januari 2021

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

In artikel I, onderdeel H, wordt in het voorgestelde artikel 1.60b, eerste lid, eerste volzin, «2 jaar» vervangen door: «1 jaar en 3 maanden».

Toelichting

In het voorstel van wet tot wijziging van de Wet kinderopvang in verband met het opnemen van regels voor ouderparticipatiecrèches was een aanloopperiode van twee jaar opgenomen. In die periode moet een nieuwe ouderparticipatiecrèche (opc) aantonen kwaliteit en continuïteit te kunnen waarborgen en hebben de ouders geen recht op kinderopvang-toeslag. De twee jaar is afgeleid van de huidige handelwijze van de toezichthouder. Na de start van een kindercentrum wordt drie maanden na registratie een onderzoek uitgevoerd. De praktijk leert dat een nieuw kindercentrum dan nog niet op volle toeren draait. In het daaropvolgende kalenderjaar wordt het vervolgonderzoek gedaan. Op dat moment kan verwacht worden dat een nieuw kindercentrum op volle kracht draait en kan de toezichthouder zich een reëel beeld vormen van de opvanglocatie. Het onderzoek biedt tevens handvatten voor toekomstige onderzoeken en de te controleren inspectieonderdelen voor die locatie. Met deze huidige handelwijze is daar een periode van om en nabij de twee jaar gemoeid.

Bezien is of voor ouders die hun kind onderbrengen bij nieuwe opc's eerder recht op kinderopvangtoeslag kan ontstaan, door verkorting van de aanloopperiode. Daarbij is van belang dat verkorting niet ten koste zou gaan van de geboden opvangkwaliteit en de oordeelsvorming daarop. De uitkomst is dat een aanloopperiode van een jaar en drie maanden minimaal nodig is om een reëel beeld te krijgen van de praktijk van een startende opc, mede op basis van het onderzoek na registratie en het vervolgonderzoek die de toezichthouder in deze periode uitvoert. Dit zal aanpassing in de planning van de toezichthouder vergen, omdat het een kortere periode behelst dan in de huidige toezichtpraktijk, maar is wel haalbaar. Dit betekent dat na het onderzoek na registratie, de nieuwe opc

kst-35610-7 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

een jaar heeft om te laten zien dat het kwalitatief goede en bestendige opvang kan bieden. Het vervolgonderzoek na registratie vindt namelijk plaats in het daaropvolgend kalenderjaar.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

  • B. 
    van 't Wout

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 610, nr. 7 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.