Eindrapport Ontwikkeling van Nederland op het gebied van eOverheid

1.

Kerngegevens

Officiële titel Eindrapport Ontwikkeling van Nederland op het gebied van eOverheid
Document­datum 04-12-2020
Publicatie­datum 04-12-2020
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

s

a menvatting

De Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken heeft PBLQ gevraagd onderzoek te doen naar de positie van Nederland als het gaat om het niveau van digitale dienstverlening van de overheid. In twee internationale benchmarks (van de EU en de VN) lijkt IMederland de afgelopen jaren achteruitte zijn gegaan ten opzichte van andere landen. In dit onderzoek hebben we uit de EU Benchmark op verzoek van de Kamercommissie drie onderwerpen waar Nederland relatief slecht op scoort verder verdiept. Dat leidt tot de volgende beelden,

Tran s para n ti e

In de EU benchmark is transparantie een breed onderwerp. In ons onderzoek hebben we ervoor gekozen het te verdelen in transparantie over de overheid en haar werking, en transparantie over het gebruik van persoonlijke data,

Ten aanzien van de transparantie over de overheid zelf valt op dat de landen die goed scoren op deze onderdelen ons leren dat transparantie en uitgebreide toelichting met betrekking tot diensten, verwachtingen, processen en prestaties de sleutel zijn. Uverigens zijn er ook in NL goede voorbeelden te vinden, zoals bij de Belastingdienst (omzetbelasting) en bij het CBS, Ook met betrekking tot transparantie over het gebruik van persoonlijke data kunnen we leren van andere landen. Zo stelt een groot aantal landen een overzicht van gegevens die door de overheid worden gebruikt ter beschikking, en worden in sommige gevallen proactieve meldingen verstuurd als nieuwe gegevens worden toegevoegd. Dergel ij k inzicht in het gebruik van gegevens is in Nederland nog zeer beperkt beschikbaar, al lopen er verscheidene initiatieven (W et Digitale overheid, Programma Regie op gegevens, etc.) om hier verbetering in aan te brengen,

e~ld entiteit (online identificatie)

Ten aanzien van e_ld entiteit worden de lage scores in de benchmark voorna mei ij k door twee onderwerpen bepaald,

Het gebrek aan mogelijkheden om in te loggen met verschillende private middelen ten behoeve van authenticatie bij overheden. In de Wet Digitale Overheid, waarvan de eerste tranche momenteel bij de Eerste Kamer voorligt, wordtin het stelsel voor identificatie/authenticatie ruimte geboden voor aan alternatieve private middelen,

Het feit dat burgers bij verschillende instanties en processen meerdere keren moeten inloggen om aan te tonen wie zij zijn. Hoewel er ook binnen Nederland opties zijn om dit mogelijk te maken, wordt daar nog beperkt gebruik van gemaakt,

eDocu m enten

IVIet diensten die eUocumenten gebruiken, kunnen gebruikers "documenten met een wettelijke status"

op een veilige manier uploaden en downloaden. Opvallend daarbij is dat in veel van de in de benchmark genoemde voorbeelden dit soort documenten weliswaar niet beschikbaar zijn online, maar tegelijkertijd ook vaak helemaal niet vereist zijn in de nationale context. Binnen die nationale context

wordt veel informatie 'onder de motorkap' aangeleverd en uitgewisseld. Daardoor ,s het niet nodig om

met dit soort documenten van loket naar loket te lopen . Daar hoortwel de kanttekening bij dat dit weliswaar geldt voor de nationale context, maar dat dit niet geldt in een internationale context, Internationaal gezien kan het wel degel ij k handig zijn om dit soort documenten eenvoudig beschikbaar te hebben,

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

Digitalisering en Rechtspraak

Opmerkelijk in de benchmark zijn de slechte scores met betrekking tot de life~events^ binnen de Rechtspraak. Op de verschillende hierboven behandelde onderwerpen (met uitzondering van transparantie van de organisaties) scoort Nederland slecht. De voorbije jaren is een aantal grote projecten voor modernisering van de Rechtspraak ges tr and. De huidige ambities op dit gebied zijn daarna sterk teruggebracht. Daarmee is het niet onze verwachting dat de Rechtspraak als domein hier de komendejaren veel beter op zal scoren in vergel ij kbare benchmarks. Ons advies is om dit samen metde Kamercommissie voorJustitie en Veiligheid te bespreken,

Conclusie en aandachtspunten

Uit het onderzoek blijkt dat een aantal landen het inderdaad beter doet op een aantal punten. Binnen Nederland loopt momenteel een aantal trajecten en zal Nederland daarmee naar verwachting de bestaande achterstand deels inlopen. Dat geldt niet voor alle onderwerpen. Op het gebied van transparantie, over de werking van de overheid en het gebruik van persoonlijke data, is nog veel te winnen. Daarnaast valt op dat er verschillen zijn tussen de domeinen, en dat met name het domein van de Rechtspraak achterblijft, zowel ten opzichte van andere domeinen, als internationaal. Dit onderzoek doet verschillende suggesties om verbeteringen op voormelde terreinen te realiseren door ze te adresseren via Kamervragen,

Tot slot: de EU benchmark benadert overheidsdienstverlening sterk vanuit het perspectief van de burger door uitte gaan van life~events en custom erjourneys. Nederlandse dienstverlening is (mede vanuit het verleden) nog weinig vanuit dat perspectief georganiseerd. Het lijkt vaak alsof onze dienstverlening vooral vanuit het proces en de indeling van de overheid is georganiseerd. Dat vertaalt zich terug in het achterblijven van de scores ten opzichte van landen die wellicht later zijn gestart met de digitalisering van hun dienstverlening maar dat wel meer vanuit de blik van burger en bedrijf doen,

snsgebeu rte r :> u d e n . Denk

sbben op de

PBLQ

verbinders in de informatiesamen leving

inhoudsopgave

 

1.

Inleiding

4

1.1

Aanleiding

A

1.2

0 p d ra c h tf o r m ulering

A

1.3

Werkwij ze

4

1.4

Lees wij zer

5

2.

Duiding benchmarks van de EU en de VN

6

2.1

W erkin g van de benchmarks

6

2.2

Hoe scoort Nederland?

7

2.2.1

De disclaimer

7

2.2.2

Het algemene beeld dat volgt uit EU benchmark

/

2.2.3

Op welke onderwerpen blijven we achte r :

9

3.

Tra n s para ntie

10

3.1

Transparantie van de overheid

10

3.1.1

Grote verschillen tussen organisaties

10

3.1.2

Hoe doen andere landen het?

11

3.1.3

Aa n bevelingen

11

3.2

Transparantie over gebruik van persoonlijke data

12

3.2.1

Ned erla nd se initiatieven

12

3.2.2

Hoe doen andere landen het?

12

3.2.3

Aa nbevelingen

12

4.

e ~ I d entiteit

14

4.1

Authenticatie met private middelen

1A

4.1.1

iDIN en Idensys

1A

4.1.2

Hoe doen andere landen het?

■\A

4.1.3

De Wet Digitale Overheid

15

4.2

Eenmalig inloggen (single sign_on)

15

4.2.1

Eenmalig inloggen in Nederland

15

4.2.2

DigiD en SSO

15

4.2.3

Hoe doen andere landen het?

16

4.2.4

SSO is niet de heilige graal van dienstverlening

16

4.2.5

Aa n bevelingen

16

5.

eDocu m enten

17

5.1.1

Het belang van eDocu m enten

17

5.1.2

Hoe doen andere landen het?

1 /

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

5.1.3 A anbevelingen 17

Rechtspraak 19

6.1.1 Hoe do en andere landen het? 19

6.1.2 A anbevelingen 20

Conclusieen aandachtspunten 21

ij I a g e A Geraadpleegde pers o n e n 23

ij,age B Bes tudeerde documentatie 23

MlageC Al g e m ene beelden VN en EU 24

Rapport Verenigde Naties 24

2 EU benchmark 27

ijlageD Voorbeelden Nederland 29

1 Bel astingdienst 29

2 CBS 30

3 Ce ntra a I J u stiti eel Incassobureau 31

4 M inisterie van Justitie en Veiligheid 32

ij I a g e

E Voorbeeldenanderelanden 34

1 Tr ansparantie Uuitse rechtspraak 34

2 Tr ansparantie Ierland 34

3 Alte rnatieve inlogmethoden 35

4 Hongaarsvoorbeeldrechtspraak — eDocumenten 37

UlageF S uggesties voor Ixamervragen 38

1 Tr ansparantie over de overheid 38

2 Tr ansparantie over persoonlijke data 38

3 eDo cu m enten 38

ij I a g e

G B etrokken onderzoekers 39

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Inleiding

1.1 Aan

leiding

Nederland wordt regelmatig langs de "eOverhe,d meetlat' gelegd, door zowel de EU als door de

Verenigde Naties. Zo meet de EU het niveau van de digitale voorzieningen in de lidstaten. Binnen dit onderzoek worden digitale diensten gemeten aan de hand van vier zogenaamde top~level

benchmarks, namelijk gebruikersgerichtheid, transparantie, 'key enablers' en grensoverschrijdende

mobiliteit. Onder key enablers vallen onder meer e~ldentiteit en eDocumenten,

Het is de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken opgevallen dat Nederland in de recente versies van zowel de EU als de VN benchmark niet langer tot de kopgroep behoort. Naar aanleiding hiervan heeft de com missie PBLQ gevraagd uitte zoeken waarom IMed erla nd achterloopt,

1.2 0

pdrachtform ulering

De K amercom missie wil graag meer inzicht in de redenen voor de achterstand en wat eraan te doen is. Daarbij spelen vragen als. Hoe verhoudt de kwaliteit van de elektronische dienstverlening van de Nederlandse overheid zich tot die in andere (EU")l a nd en? Op welke aspecten scoort Nederland goed en op welke aspecten doen andere landen het beter;

Van belang is dat het onderzoek niet enkel ingaat op de wijze waarop de benchmarks worden samengesteld, maar ook enjuist op de inhoudelijke aspecten die ervoor kunnen zorgen dat Nederland beter gaat presteren op het terrein van eOverheid. Ook is voor de leden van de Tweede

Kamercommissie Binnenlandse Zaken van belang dat uit het onderzoek niet alleen helder wordt wat Nederland minder goed doet, maar ook wat andere landen beter zijn gaan doen,

overkoepelende onderzoeksvraag voor het onderzoek luidt dan ook,

\A/9t is de reden dat Nederland in de meest recente interna tionale benchmarks van de Europese Commissie en van de Verenigde Naties op het gebied van eOverheid ten opzichte van de best presterende landen achterloopt, in het b ij zonder op het gebied van transparantie, e~ld entiteit en

eDocumenten, en wat kan er gedaan worden om deze achterstand in te lopen?"

1.3 W

erkwij ze

Voor dit onderzoek hebben we de volgende stappen doorlopen,

  • We hebben een uitgebreide analyse van alle bench m arkdocumenten en een actualiseringsslag gemaakt. Bij dit laatste is gekeken of de resultaten van de benchmark nog actueel zijn. Dat is gebeurd door met name enkele opvallend negatieve uitslagen van enkele digitale dienstverleners

nog eens kort na te lopen, "Is de situatie nog steeds zo?"

Naast analyse van de benchmarkdocumenten zijn er ook mensen van Capgemini geraadpleegd die de EU monitoring hebben vormgegeven. Bovendien is met een ambtenaar van het M i n i st e r i e van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gesproken die ambtelijk contactpersoon is bij de

d a gi n e

4/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

EU. n beide gesprekken zijn vragen gesteld ter verheldering van de werking van de EU bench m ark,

Op basis van de d o m e i n e x p e rti s e s aanwezig bij verschillende adviseurs by PBLQ en op basis van

de documentanalyse en actualiseringsslag is een eerste verdieping van de thema's opgesteld.

Deze eerste slag is tussen tij ds besproken met vertegenwoordigers van de opdrachtgever. Tijdens die bijeenkomstis afgesproken om de voorgelegde onderwerpen verder uitte werken en deze nadrukkelijk vanuit het oogpunt van de leden van de Kamercommissie te voorzien van concrete adviezen, wat zouden de Kamercommissieleden kunnen doen vanuit hun rol als

volksvertegenwoordige r? Deze adviezen hebben we geformuleerd in de vorm van Kamervragen die aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gesteld zouden kunnen worden,

1.4 L.

.eeswijzer

Hoofd stuk twee gaat in op de werking van de benchmark en de scores van Nederland ten opzicht van de overige landen. Daarbij is voor de verschillende onderwerpen gekeken naar de punten die een relatief lagere score beïnvloeden. In hoofdstuk drie tot en met vijf verdiepen we achtereenvolgens de onderwerpen Transpara ntie, e~ld entiteit en eDocum enten. In hoofdstuk zes besteden we aandacht aan het domein Rechtspraak. Ondanks dat dit onderwerp niet tot de onderwerpen behoort die in de opdracht meegegeven waren, zijn we van mening dat de scores op alle onderwerpen binnen dit domein extra aandacht, en daarmee een eigen hoofdstuk verdienen. In hoofdstuk zeven vatten we het geheel kort samen en formuleren we een aantal aandachtspunten. De adviezen in de vorm van Kamervragen zijn verwerkt in de hoofdstukken drie tot en met zes. In b ij lage F zijn alle voorgestelde Kamervragen nog eens op een rij gezet,

d a gi n e

5/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

  • 2. 
    Duiding benchmarks van de EU en de VN

In dit hoofdstuk gaan we kort in op de werking van beide benchmarks. Daarnaast verklaren we waarom Nederland slechter is gaan scoren in de onderzoeken. De onderwerpen verdiepen we vervolgens in de volgende hoofdstukken,

2.1 Werk ing van de benchmarks

Nederland wordt regelmatig langs de "eOverhe,d meetlat' gelegd. De EU meet haar lidstaten jaarlijks

op een aantal indicatoren om het niveau van de digitale voorzieningen in kaartte brengen,

De benchmark van de EU wordt uitgevoerd aan de hand van acht life events. Ueze life events verwijzen naar een aantal digitale diensten die de gemiddelde burger of het gemiddelde bedrijf hoogs t w aarschijnlijk op een bepaald moment dient te gebruiken. In evenjaren wordt er gemeten op

de life events 'opstarten van een bedrijf, 'een baan verliezen en vinden', 'studeren' en 'familie'. In oneven jaren vinden de metingen plaats op de life events 'gewone bedrijfsactiviteiten', 'een procedure starten voor geringe vorderingen', 'bezitten en gebruiken van een auto' en 'verhuizen'. H et rapport in

2020 pres enteert de bevindingen over de verzamelde data uit 2018 en 2019. Tnd ens het onderzoek zijn de verschillende life events onderverdeeld in Transport, Economisch, Rechtspraak en Verhuizen,

De bovengenoemde activiteiten staan in het onderzoek onder'diensten' die onder het life event vallen.

Het uitgangspunt van de benchmark is dat het gemeten wordt zonder bias. De data om de life events te evalueren wordt daarom verzameld door M ystery Shoppers. De M ystery Shoppers zijn burgers van de lidstaten die worden meegenomen in de benchmark. Voorafgaand aan het verzamelen van de data worden de M ystery Shoppers getraind en voorgelicht over waar zij op moeten letten en hoe zij e ~ Govern m enfdiensten consequent moeten beoordelen,

Binnen de benchmark worden digitale diensten gemeten aan de hand van vier toplevel benchmarks,

namelijk gebruikersgerichtheid, transparantie, 'key enablers' en grensoverschrijdende mobiliteit.

De drie indicatoren waar dit onderzoek zich op f o cust zijn Transparantie, e~ld entiteit en eDocum enten, Transparantie is tijdens dit onderzoek gemeten als één van de vier toplevel benchmarks, terwijl e ~

Identiteit en eUocumenten onderdeel zijn van de top level benchmark 'key enablers'. De gemiddelde

scores op deze toplevel benchmarks en de ontwikkeling op het gebied van eOverheid op verschillende life events binnen Nederland zijn terug te vinden in b ij lage C.2,

Naast de jaarlijkse EU benchmark voeren ook de Verenigde Naties om hetjaar een onderzoek uit onder de leden, riet meest recente onderzoek is injuli 2020 vers chenen onder de titel 'United Nations

e~government survey 2020. Digital government in the decade of action for sustainable development'2

In de benchmark wordt een totaalscore op de e~Government Development Index (EGDI) berekend, Deze score is opgebouwd uit drie dimensies, die elk voor een derde meetellen, na m el ij k T

De 0 nline Service Index (OSI) is gebaseerd op data verzameld met behulp van een onafhankelijk vragenlijstonderzoek over het niveau van de online service van overheidsdiensten met 140 vrag e n

  • ? 
    httpsi/Zpublicad ministration, u n . orq/eq ovk b/Portals/eqovkb/Doc u m e nts/u n/2Q2Q-S urve y/2020%20U N%20 E~ Govern m e n t% 20S u rv e y % 20 ( F u 11 % 2 0 R e port), pdf

United Nations e~government survey 2020, Digital government in the decade of action for sustainable development, p 234

d a gi n a

5/39

3 december 2020

DBLC

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

uitgevoerd door de United Nations Department of Economie and Social Af fa irs. Deze vragen zijn

door onafhankelijke onderzoekers gescoord. In een "Member State Questionnaire" zijn de

lidstaten gevraagd informatie aan te leveren m.b.t. de relevante overheidswebsites (ministeries en

nationale po rt alen Y en "information on efforts in support of e gove rnment development, open

government data, e_p a rtici p atio n and the designated authority in charge ofe~government policies

was also requested."

  • De H uman Capital Index (HCI) is gebaseerd op data aangeleverd door de United Nations

Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Deze bestaat uit 4 com pon enten! (i) geletterdheid onder volwassen, (ii) het percentage mensen in de schoolgaande leeftijd dat daadwerkelijk staat ingeschreven bij een school voor primair, secundair of hoger onderw ij s, (iii) het aantaljaren scholing dat een kind naar verwachting voor zich heeft liggen, en (i v) het gemiddelde aantaljaren scholing dat volwassenen hebben genoten,

De Teiec ommunication Infrastructure Index (TTI) is g ebaseerd op data aangeleverd door de International Telecommunications Union en bestaat uit 4 indicatoren, (i) wiskundige schatting van het gemiddeld aantal internetgebruikers per 100 inwoners (ii) aantal mensen met een mobiel abonnement per 100 inwoners, (iii) het aantal actieve mobiele breedbandabonnementen, en (i v) het aantal abonnementen voor vast internet per 100 inwoners,

In b ij I a g e C.1 zijn de scores van Nederland en de positie ten opzichte van andere landen terug te vinden. De specifieke vragenlijst en de resultaten van dit onderzoek worden echter geheimgehouden

door de VN om lidstaten aan te moedigen "to look at outcomes for their context, rather than trying to

game the rankings". Dat maakt het lastig om precies te zien waar concrete verbeterpunten zitten. De

EU benchmark is veel transparanter. Verbeterpunten zijn daardoor makkei ij kerte vinden, wm die reden is met de kenniscoördinator van de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken afgesproken om in dit onderzoek voortte borduren op EU benchmark en slechts in mindere mate op de VN bench m ark,

2.2 Hoe scoort Nederland?

2,2,1 D

e disclaimer

Het is lastig om op basis van deze benchmarks algemene conclusies te trekken. De benchmark is beperkt in de domeinen en de processen die binnen deze domeinen zijn getoetst. Hetbetrefttoch vaak steekproeven die niet alt ij d representatief zijn voor de gehele situatie in een land. Desondanks valt er wat te leren uit de onderzoeken als de bevindingen in hun context geplaatst worden. Daarvoor doen wij in deze rapportage een eerste maar zeker niet volledige aanzet,

2,2,2 H et algemene beeld dat volgt uit EU bench m ark

De benchmark van de EU maakt gebruik van vier top'level benchmarks, namelijk 'user centricity',

tra nsparency, 'key enablers' en 'cross border mobility'. De benchmark laat, zoals onderstaande

afbeelding (evJovernment Denchmark 2020, p. 6) a antoont, zien dat alle landen vooruit zijn gegaan op basis van deze vier top'level benchmarks,

4 Voor Nede

,/Re

e n https,// d at a ,ov ,/Country-URLs)

_nl (ore

d a gi n e

7/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

Het verschil zit in de schaal van verbetering en daarin variëren de prestaties substantieel. Nederland scoortop de vier toplevel benchmarks en hun subcategorieën bovengemiddeld. Nederland heefteen kleine gemiddelde vooruitgang geboekt, Wat e chter opvalt is dat de landen die binnen dezelfde categorie als Nederland vallen op basis van algehele eOverheid prestaties een grotere vooruitgang hebben geboekt. Ditgeldttevens voorlanden die over het geheel beter presteren of iets minder presteren. Dit zorgt ervoor dat Nederland in de ranglijst met betrekking tot eOverheid wegzakt,

Figure 3.1 Overall country performance (2019 biennial average + growth compared to

Ondanks dat de scores van de VN niet op dezelfde manier te achterhalen zijn als bij de EU-benchmark, kan hier wel dezelfde conclusie uit getrokken worden. Nederland scoort bovengemiddeld goed en boekt vooruitgang, echter niet zo veel vooruitgang als andere landen,

d a gi n e

S/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

2.2.3 Op welke onderwerpen blijven we achter:

Al s we dieper in de rapportage en de cijfers achter de rapportage duiken, constateren we dat er een aantal concrete onderwerpen naar boven komen die een sterk negatieve invloed hebben op de behaalde scores,

Tran s para n ti e

Transparantie gaat over of overheidsdiensten duidelijk en openlijk gecommuniceerde inform a tie verstrekken over hoe hun diensten worden geleverd. Daarnaast is er gekeken of deze

overheidsdiensten transparant zijn over hun verantwoordelijkheden en prestaties van hun publieke organisatie en over de manier waarop de persoonlijke gegevens van mensen worden verwerkt, Binnen hetonderzoek van de EU wordt specifiek gekeken naar drie indicatoren,

  • • 
    De transparantie van levering van diensten. Op dit onderdeel scoort Nederland slecht. In bijna de hel ft van de gevallen die onderzocht zijn in de benchmark, moeten gebruikers informatie missen over hoe diensten werken, wat er wordt verwacht van hen en wat zij kunnen verwachten van de betreffend e overh eid sorga nisaties,
  • • 
    De transparantie van publieke o rg a n i s ati e s . Op dit onderdeel scoort Nederland redelijk. W el z ij n er drie specifieke subonderwerpen waarop Nederlandse overheidswebsites niet goed scoren,

O Hetgeven van in f o rmatie over de mogelijkheid voor de gebruiker om te participeren in het

beleid svorm ingsproces, O Hetgeven van in f o rmatie over gebruikerstevredenheid met de desbetreffende publieke

dienst

O Hetgeven van in f o rmatie over geschillen tussen publieke organisaties en bedrijven,

  • • 
    De transparantie van persoonlijke data. Het gaat hier om de mate van online toegankelijkheid voor burgers/bedrijven tot hun eigen data, de mogelijkheid voor burgers en bedrijven om de overheid onlinete notificeren indien hun data incorrectofincompleetis, de mogelijkheid voor

burgers/bedrijven om online data aan te passen en de mogelijkheid om te monitoren door wie en

met welk doel 'jouw' data is ingezien, wok op dit onderwerp blijft IMederland achter bij de

koplopers, e ~ I d e n ti te i t

De lage scores in de benchmark op het gebied van online identificatie worden voorna mei ij k door twee zaken bepaald,

  • • 
    Het gebrek aan mogelijkheden om in te loggen met verschillende en private middelen ten behoeve van authenticatie bij overheden,
  • • 
    Het feit dat burgers bij verschillende instanties en processen meerdere keren moet inloggen om aan te tonen wie zij zijn,

eDocu m enten

Net als e~ld entiteit is ook eDocu m enten in het onderzoek meegenomen als onderdeel van de topleve

benchmark 'key enablers'. eDocument en zijn documenten die geauthenticeerd zijn door de uitgever

met behulp van een middel dat wordt erkend onder de nationale wetgeving, met name door het gebruik van elektronische handtekeningen, riet gaat dus niet om reguliere PDF "bestanden, W ord -documenten of andere soortgelijke documenten waaronderopen document form at documenten. M et

diensten die eDocumenten gebruiken, kunnen gebruikers "documenten met een wettelijke status" op

een veilige manier uploaden en downloaden. De resultaten van de vragenlijsten laten zien dat Nederland hier vaak negatief op scoort,

d a gi n e

9/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

Rechtspraak

Binnen de benchmarks is naar verschillende domeinen gekeken. Bij de meeste domeinen geldt dat ze redelijk in lijn zijn met het algemene beeld op bovenstaande onderwerpen. Het domein van de Rechtspraak is daar een opvallende uitzondering op. Op alle onderwerpen scoren de getoetste life events binnen dit domein negatief. Daarmee trekt dit domein de totaalscore op de benchmark naar beneden,

3 Transparantie

In dit hoofdstuk gaan we verder in op het onderwerp transparantie. Daarbij nemen we transparantie

van dienstverlening en transparantie van publieke organisaties samen en bespreken we deze thema's

n 3.1 . In 3.2 ga an we in op transparantie over het gebruik van persoonlijke data,

De thema s bij transparantie vragen ieder om een aparte aanpak. Ze mogen echter niet los van elkaar worden gezien. Verbeteringen moeten bij voorkeur over de volle breedte worden aangepakt. Neem de op dit moment actuele a ff aire rond de Kinderopvangtoeslag. Daar lag de bewijslast dat er geen fraude was gepleegd bij de ge tr off en burgers. Voor deze burgers was het echter zowel onduidelijk wat er in deze precies van ze werd verwacht (tr ansparantie van dienstverlening en van de publieke organisatie zelf), als hoe Toeslagen op basis van welke gegevens tot een beslissing kwam (transparantie van

data). Hier hapert het dus op alle drie transparantiethema's en is het evident dat verbetering van slechts een of twee van de thema's geen soelaas biedt aan de getroffenen. Dat de thema's niet los

van elkaar mogen worden gezien, geldt wat ons betreft overigens niet alleen voor digitale overheidsdienstverlening, maar voor de gehele overheidsdienstverlening,

3.1 Tr ansparan

tie van de overheid

3.1.1 G rote verschillen tussen organisaties

Transparantie van de overheid gaat over openheid over de geleverde diensten, de werking van de overheid en haar processen en openheid over publieke organisaties. Binnen de benchmark is tr ansparantie van levering van diensten de subindicator met de laagste gemiddelde score. In bijna de hel ft van de gevallen missen gebruikers in f o rmatie over hoe diensten werken, wat er wordt verwacht van gebruikers en wat gebruikers kunnen verwachten van organisaties. Hierbij is onder andere gekeken naar hoe om te gaan met verkeersboetes, het verkrijgen van een parkeervergunning en het betalen van motorrijtuigenbelasting. In vrijwel alle onderzochte gevallen ontbreekt in f o rmatie over verwachtingen gedurende een proces binnen een dienst, in f o rmatie over een t ij d slim iet waarin de organisatie moet leveren en inform a tie betreffende prestaties van dienst,

Het algemene beeld uit de benchmark is herkenbaar, maar het geldt niet voor alle organisaties en processen. Een goed binnenlands voorbeeld is de transparantie van de het proces van omzetbelasting bij de Belastingdienst (b ij lage D.1). Zoais te z, en is in b ij lage D.1, g e eft d e Belas tingdienst daar veel in f o rmatie over. Zo is onder andere de t ij dl ij n duidelijk, krijgen gebruikers online een notificatie bij het succesvol afronden van de processtap en wordt de aangifte opgeslagen als concept en zijn er wijzigingen mogelijk,

d a gi n e

10/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Een ander Nederlands voorbeeld, te zien in b ij lage D.2, is het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Tud ens de benchmark is er onder andere gekeken naar het indienen van bedrijfsdata voor landelijke statistieken. Het CBS biedt transparantie over de levering van diensten op haar website,

3.1.2 H oe doen andere landen het:

Er zijn verschillende voorbeelden van andere lidstaten die openheid geven over publieke organisaties en processen,

Duitsland is een voorbeeld van een lidstaat die openheid gee ft, b ij voorbeeld over lokalejustitiële organisaties. Duitse burgers zien hun vragen met betrekking tot de procedure, eventuele aanpassingen en notificaties allemaal online beantwoord worden. B ij lage E.1 bevat een voorbeeld van de Berlijnse rechtbank,

Een ander relevant voorbeeld is de transparantie over de levering van diensten met betrekking tot vennootschapsbelasting in Ierland, te zien in b ij lage E.2. 0 nline is er veel informatie beschikbaar met betrekking tot het proces omtrent vennootschapsbelasting. Er wordt goed ingespeeld op de verwachtingen omtrent het proces, en tegel ij ke rtij d is er openheid over de prestaties van dienst,

3.1.3 A an bevelingen

Beter ui tl eggen watje als organisatie doet en wat mensen van een organisatie kunnen verwachten, zoals bij de Belastingdienst, zorgt voor een betere transparantie binnen de publieke sector en versterkt de dienstbaarheid naar burgers en bedrijven toe. De landen die goed scoren op deze onderdelen leren ons dat een uitgebreide toelichting met betrekking tot diensten, verwachtingen en processen de sleutel is tot een goede score op dit thema,

Dit zou een vrij eenvoudig te implementeren onderdeel voor veel overheidsorganisaties moeten zijn, Het gaat namelijk over de essen tie van de publieke dienst, wie zijn we, wat doen we, waarom doen we dit, watkanje als burger van ons verwachten en hoe lang hebje met ons te maken;

Er kunnen in het verlengde hiervan drie vragen worden gesteld aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

  • Welke ove rheidsorganisaties kunnen naar het oordeel van de staatssecretaris gezien worden als

een goed voorbeeld qua transparantie van levering van diensten (processen) en qua transparantie van de organisatie zelf, en bij welke overheidsorganisaties zijn verbeteringen mogelijk; Zijn er algemene kaders ofrichtlijnen vastte stellen die overheidsorganisaties kunnen helpen bij hettransparantzijn over hun werking;

Tot slot, later in de tijd. in hoeverre zijn de verbeteringen doorgevoerd? Daarbij gaat het er niet alleen om dat overheden daar zelf over oordelen. Ook burgers en bedrijven zouden daar een oordeel over moeten kunnen vellen. De Kamercommissie kan om een dergel ij k onderzoek onder burgers en bedrijven vragen, en kan regelmatig vragen om van de voortgang op de hoogte te worden gehouden,

d a gi n e

11/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

3.2 Tra n s p

arantie over gebruik van persoonlijke data

Uit de benchmark blijkt dat Nederland relatief slecht scoort op transparantie met betrekking tot het gebruik van persoonlijke data. Het is meestal niet eenvoudig er (online) achter te komen welke gegevens een Nederlandse overheidsorganisaties gebruikt, verwerkt en verstrekt aan derden

3.2.1 Ned

erlandse initiatieven

Binnen Nederland is dat al langere tijd een punt van aandacht, onder meer naar aanleiding van een eerdere initiatiefnota van de Kamerleden M iddendorp en Verhoeven uitjuli 2018: 0 nline identiteit en

regie op persoonsgegevens (doel van deze nota is "iedere Nederlander online een identiteit en meer

regie over zijn of haar persoonsgegevens te geven").5 H et onderwerp komt tegenwoordig prominent

terug onder de noemer Regie op Gegevens in de Agenda Digitale Overheid NL DIGIbeter 2020 e n ook binnen de Wet Digitale Overheid is er ruimte om dit onderwerp verder uitte werken. Tegel ij k e rtij d zijn er al een aantal concrete initiatieven, zoals,

  • • 
    Via MiJnOve rheid zijn steeds meer persoonlijke gegevens van verschillende organisaties in te zien, Wijzig en is niet mogelijk, daarvoor wordt verwezen naar de verschillende organisaties zelf,
  • • 
    Op de site van de Rij ksoverheid is een pagina terug te vinden met algemene in f o rmatie over verstrekking vanuit de Basisregistratie rersonen (BRP)6. De i n f o rmatie is zeer algemeen en verwijst door naar overzichten van onder meer autorisatiebesluiten van verscheidene departe m enten, Wnzig en is niet mogelijk,
  • • 
    De transparantie van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJ I B) s pringt tevens in het oog bij het bestuderen van het gegevens van de benchmark en kan fungeren als een goed voorbeeld voor verbeteringen op het gebied van transparantie van persoonlijke data bij publieke organisaties. Het Digitaal Loket van het CJIB biedt een overzicht (b ij lage D.3) v an welke persoonsgegevens verwerkt worden en wat er mee gedaan wordt,

3.2.2 H oe doen andere landen het:

Ten aanzien van dit onderwerp gaat M alta aan kop, gevolgd door IJsland en Litouwen. Driekwart van de landen bieden burgers een online overzicht van persoonlijke data die de overheid bewaart. Tien van deze landen sturen proactieve meldingen wanneer er nieuwe persoonlijke data worden toegevoegd aan het online basisregister. De overige tien landen geven enkel inzicht in het gebruik van persoonlijke data via o f f I ine kanalen of geven hier geen inzicht in,

3.2.3 A a n b

e v e I i n g e n

Er lopen binnen Nederland verschillende initiatieven om te werken aan het meertransparant beschikbaar maken van het gebruik van persoonlijke data. Tegel ij k e rtij d hebben we in het kader van dit beperkte onderzoek geen heel concrete visie kunnen vinden op de vraag hoe dit op term ij n bewerkstelligd wordt. In de verschillende plannen wordt vooral het belang van transparantie en regie op gegevens besproken, maar ontbreekt het vaak aan de beoogde concrete stappen. De leden zouden de volgende vragen kunnen stellen,

5 https://www.tweedeka m er.nl/downloads/docu m ent?id=cda 6091 7~7 1 e1-4b3b-a2a3~d36d47 b 3 00 31 &titl e = l nitiatiefnota pdf ^ https,//www,rijksoverh eid, nl / on de rw erpe n / privacy~e n~persoonsqeqeve ns/vraa q~en~a n tw oord/wie~krijqe n~rn ij n~ persoonsqeqeve n s~u it~brp

d a gi n a

12/39

3 december 2020

DBLG

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

Moe krijgen burgers op termijn inzicht in het gebruik van hun persoonlijke gegevens door overheden? Gaat dat via één portaal en zoja, is verdere uitbreiding van M ijnOverheid daartoe de beoogde route;

Wat is de beoogde roadmap om eenduidig inzicht voor de burger te creëren en welke planning is daaraan verbonden;

d a gi n e

13/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

  • 4. 
    e-ldentiteit

De lagen scores in de benchmark op het gebied van online identificatie worden voorna m elijk door tw ee onderwerpen bepaald,

Het gebrek aan mogelijkheden om in te loggen met verschillende en private middelen ten behoe

van authenticatie bij overheden,

Het feit dat burgers bij verschillende instanties en processen meerdere keren moet inloggen om aan te tonen wie zij zijn,

ide onderwerpen lichten we hieronder kort tof

4.1 Au

thenticatie met private middelen

Inloggen kan in Nederland bij de meeste overheden op een aantal verschillende manieren, Inloggen via DigiD Hoog , waarmee burgers zich kunnen authenticeren, Inloggen via elDAS, waarmee burgers kunnen inloggen met een erkend Europees herkenningsmiddel

Inloggen meteHerkenning, waarmee ondernemers zich kunnen identificeren,

4.1 ,1 i DIN en Idensys

Binnen Nederland is er geen service waar gebruik gemaakt kan worden van een ander (privé) elD om in te loggen. Ue afgelopen jaren is daar — onder meer in het elD-programma - wel aan gewerkt. Zo heeftde Belastingdienst een tweejarige pilot uitgevoerd meti DIN, het systeem van de Nederlandse banken waarmee burgers konden inloggen met de middelen die zij van banken hadden. Deze pilot is i n 2018 g estopt en de resultaten zijn destijds aan de Tweede Kamer gerapporteerd,

Daarnaast was Idensys onderdeel van het stelsel. Onder de Idensys noemer boden verschillende p a rtij en private middelen aan waarmee het mogelijk moest worden om als burger in te loggen bij de o v e r h e i d ,

IVIomenteel is het dus niet mogelijk in te loggen met andere middelen dan DigiD, elDAS en eHerkenning,

4.1.2 H oe doen andere landen het:

Bij landen die op dit onderwerp beter scoren is het wel mogelijk om met alternatieve private middelen in te loggen,

Zo kan een inwoner van België kiezen om zich aan te melden met een elD"kaartlezer, via de toepassing ltsme (een samenwerking van banken entelecombedrijven, meteen commercieel certificaat (Isabel, GlobalSign of Quovadis) of met een Europees erkend inlogmiddel (el DAS) Ook in Frankrijk beschikt de burgerover meerdere opties,

In b ij lage E.3 hebben we een aantal voorbeelden wat meer uitvoerig beschreven,

d a gi n e

14/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

4.1.3 De Wet Digitale 0 verheid

Momenteel ligt de eerste tranche van de Wet Digitale Overheid bij de Eerste Kamer. In deze eerste tranche wordt onder meer de toegang tot digitale dienstverlening van de overheid middels elektronische identificatie/authenticatie geregeld. Daarbij wordt een stelsel van inlogvoorzieningen vormgegeven waarbinnen expliciet plaats is voor alternatieve private middelen. Tevens worden op hoofdlijnen de randvoorwaarden geschetst waarbinnen deze middelen toegang tot overheidsvoorzieningen kunnen bieden,

Na inwerkingtreding van de wet zal het in principe mogelijk worden voor aanbieders van private middelen om toe te treden tot het stelsel, Welke a anbieders dat zullen doen en wat de precieze randvoorwaarden zijn waaronder zij dat doen is momenteel nog niet duidelijk. Daarmee is momenteel ook nog niet duidelijk of en wanneer de burger met alternatieve private middelen in zal kunnen loggen,

4.2 Eenmalig inloggen (single sign~on)

Uit de benchmark blijkt dat veel gemeentes en publieke organisaties negatief scoren met betrekking tot re~authenticatie. In het onderzoek is vooral gekeken naar de vraag of het mogelijk is ~ na online authenticatie bij een dienst ~ toegang te krijgen tot een andere dienst binnen hetzelfde life event zonder dat de burger zich daarbij opnieuw moet authenticeren,

4.2.1 Qenmalig inloggen in Nederland

Eenmalig inloggen is in Nederland inderdaad beperkt beschikbaar. Dat geldt al voor het gebruik van diensten binnen een en dezelfde organisatie. Een voorbeeld is de Belastingdienst. Na inloggen op

'mijn belastingdienst' is een hernieuwde authenticatie nodig voor het inloggen op 'mijn toeslagen'.

Binnen de Belastingdienst betreft hettwee wezenlijk andere processen ~ met daaraan gekoppeld zeer verschillende systemen — en zonder een gedeelde authenticatielaag. Dat geldt niet alleen voor de Belastingdienst. Bij verscheidene Nederlandse overheden is het noodzakelijk om meerdere malen in te loggen als men meerdere diensten afwil nemen. Uitzonderingen zijn onder meer een aantal gemeenten, zoals de gemeente Al mere en gemeente Eindhoven, waarbij dit wel mogelijk is,

Bij de benchmark is men echter verdergegaan. Daar is gekeken naar bepaalde life events en is het

uitgangpunt dat de verschillende diensten die bij zo'n event horen ook te g ebruiken zijn na eenmalig

inloggen. Ongeacht of de verschillende diensten door verschillende organisaties geleverd worden. De Commissie redenee rt daarmee expliciet vanuit de burger en niet vanuit de indeling van overheidsdiensten. In Nederland komt het nauwelijks voor dat life events waarbij meerdere organisaties en diensten betrokken zijn na eenmalig inloggen beschikbaar zijn,

4.2.2 DigiDenSSO

Via DigiD is het technisch mogelijkte kiezen voor eenmalig inloggen. Een dienstaanbieder die dat wil kan kiezen voor de dienst Eenmalig Inloggen (El) van DigiD. Deze d, enstaanbieder neemt dan deel aan een zogenaamd t rd o m ei n waarin meerdere dienstaanbieders zijn opgenomen, W anneer bij DigiD bekend is dat een eindgebruiker zich recent al heeft geauthentiseerd heeft binnen het domein, dan hoe ft niet nog een keer ingelogd te worden,

d a gi n e

15/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

4.2.3 H oe doen andere landen het:

Het beeld in andere landen is wisselend. Deels hebben dit soort onderwerpen sterk te maken met de keuzes die gemaakt zijn bij de inrichting van de overheid. In sommige lidstaten is b ij voorbeeld één agentschap verantwoordelijk voor verschillende diensten, terwijl in Nederland deze diensten over verschillende agentschappen verdeeld zijn. Af stem ming tussen diensten binnen één agentschap is gemakkei ij ker en dit kan ook verklaren waarom re~authenticatie niet nodig is wanneer er geschakeld wordt naar een andere dienst,

Een buitenlands voorbeeld is de strategie in Denemarken rondom digitale infrastructuur. Eind 2017 is er door de Deense overheid een meerjarenplan uitgebracht met een beschrijving van de wederopbouw van de Ueense digitale infrastructuur , NemLo g_in speelt een een tr ale rol binnen de digitale infrastructuur van Uenem arken, NemLo g_in fungeert als primaire inlogpunt bij gebruik van online publieke diensten in Uenem arken. Uaarnaast biedt NemLo g_in de functionaliteit Single Sign On (SSO). G ebruikers kunnen ingelogd blijven wanneer zij van de ene naar de andere dienst

4.2.4 SSO is n

et de heilige graal van dienstverlening

Bij dit verhaal past wel een belangrijke kanttekening. De vooraf ingevulde belastingaangifte is een voorbeeld van hoe in Nederland via verregaande koppelingen van systemen de burger ontzorgd wordt. Ook hier worden gegevens uit verschillende (basis)registraties samengevoegd, denk aan het

invullen van de woz "waarde en bancaire gegevens. Uit gebeurt grotendeels 'onder de motorkap' en

gaat verder dan het voorkomen dat de burger meerdere keren moet inloggen. Ook voor sommige life events geldt dat de burger slechts bij een loket zaken hoe ft te doen, denk b ij voorbeeld aan de geboorte van een kind,

4.2.5 A an bevelingen

De aanbevelingen ten aanzien van re_a uth enticatie hangen nauw samen met eerdere aanbevelingen,

Het denken ,n de 'reis van de klant' en het inrichten van dienstverlening langs die lijn zou moeten

leiden toe een vereenvoudiging van de burger. Doel moet zijn om zo veel mogelijk bij één loket zaken te kunnen doen. De noodzaak van re_a uth enticatie is wat dat betreft meer een symptoom van het denken van de overheidsindeling in plaats van het denken vanuit burger en bedrijf als we de visie achter de benchmark volgen,

Dat vergt echter een stevige inspanning. Tot die tijd is het aan te bevelen de mogelijkheden van eenmalig inloggen verderte verkennen en een toekomstvisie op te stellen voor de invoering ervan, Deze visie zou een goed overzicht van de huidige situatie, een definitie van het toekomstbeeld,

verschillende scenario's en een roadmap moeten bevatten.

The future infrastructure for digital identities in Denmark, 2017 https ,// m iqrerinq, ne m loq~in,dk/o m~ne m loq~in/hvad~ei— ne m loq~in/

d a gi n a

16/39 3 december 2020 PBLQ

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

5 eDocumenten

Met diensten die eDocumenten gebruiken, kunnen gebruikers documenten meteen wettelijke status op een veilige manier uploaden en downloaden. De resultaten van de benchmark laten zien waar voor Nederland de negatieve scores zich bevinden. Wat opv alt is dat vooral binnen de Belastingdienst en adreswijzigingen bij gemeentes negatief scoren. Bij de Belastingdienst is onder meer gekeken naar de diensten met betrekking tot vennootschapsbelasting, standaardprocedure voor btwaangifte, sociale b ij dragen, btwteruggave en bezwaar- en beroepsmogelijkheden tegen teruggave van b t w ~ beschikking,

5.1.1 H et belang van eL/ocum enten

Een overweging hierbij zou kunnen zijn dat eDocumenten een achterhaald begrip is in Nederlands perspectief, maar het is internationaal wellicht nog wel relevant. Voor veel diensten binnen Nederland is het namelijk vaak geen vereiste is om dattype documenten te overleggen om toegang te krijgen tot een dienst of voorziening om van een dienst gebruik te maken. In veel gevallen wordt de vereiste i n f o rmatie onder de motorkap door organisaties met elkaar uitgewisseld. Dat geldt ook voor de in de benchmark getoetste processen,

Dat geldt niet in alle gevallen. In Nederland zijn er wel degel ij k processen die gewaarmerkte documenten vereisen. Het is in het kader van dit onderzoek te verreikend om die processen te identificeren, maar gedacht kan worden aan stukken die in het notarieel domein en het domein van de rechtspraak noodzakelijk zijn. Nog anders wordt het als het gaat om grensoverschrijdend verkeer, dan kan het zijn dat burgers en bedrijven die documenten nodig hebben om de procedures en formaliteiten te voltooien die nodig zijn om een processtap online vastte stellen of uitte voeren. Denk aan een certificaat, diploma ofbewijs van inschrijving,

5.1.2 H oe doen and

ere landen het

7

Hongarije heeft als lidstaat, ten opzichte van de vorige metingen, een inhaalslag gemaakt en is Nederland inmiddels voorbijgestreefd op de indicator eDocumenten,

In Hongarije is, bij vrijwel allejuridische services, documentatie nodig om van de service gebruik te maken, en is het tevens mogelijk om gevraagde documenten online in te dienen en om gebruikte maken van het online document wanneer de service is afgerond,

Bij verschillendejuridische geschillen kunnen Hongaarse burgers online f o rmulieren downloaden en vervolgens indienen. Deze worden tevens online beoordeeld. B ij lage E . 4 laat de Hongaarse situatie

5.1.3 A a n b

e v e I i n g e n

Binnen eDocumenten is het de vraag of de slechte scores daadwerkelijk een achterstand van Nederland weergeven binnen deze indicator of slechts de situatie niet goed weergeven. Indienje als Nederland weg wilt blijven van enige vorm van zogenaamd bench markcentrisme (zie ook hoofdstuk 7) is eDo cum enten niet de indicator waar winst te behalen valt, aangezien de huidige situatie met geautomatiseerde processen gemakkelijkervoorde burger is dan een situatie waarin gewaarmerkte documenten aangeleverd zouden moeten worden,

d a gi n e

17/39 3 december 2020 PBLQ

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

De negatieve scores met betrekking tot eDocum enten zijn voornam el ij k terug te vinden bij de Belastingdienst en adreswijzigingen. Binnen Nederland zijn deze processen grotendeels geautomatiseerd en is het niet nodig om als burger gewaarmerkte documenten aan te leveren, We, k an men zich afvragen in hoeverre dit in overige en vooral ook internationale processen beperkend is. Deze vraag zou bij de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties neergelegd kunnen worden. Rechtspraak is een b ij zonder aandachtspunt binnen eDocumenten. Hier wordt in hoofdstuk zes verder aandacht aan besteed,

d a gi n e

18/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

6 Rechtspraak

Bij het bestuderen van de indicatoren Transparantie, eDocumenten en e~ld entiteit viel al snel op dat er veel lage scores zijn uitgedeeld aangaande het life event Kechtspraak Waar Ned erland op het life event Economisch of Verhuizen vaak redelijk tot goed scoort, zorgt Rechtspraak ervoor dat het gemiddelde sterk omlaag gaat,

In de benchmark is onder meer getoetst of er online een procedure gestart kon worden voor geringe vorderingen en of er online in beroep kon worden gegaan tegen een rechterlijke beslissing, De slechte scores binnen de rechtspraak bevinden zich vooral op het gebied van Transparantie van levering van diensten, Transparantie van persoonlijke data, e~ldentiteit en eDocumenten. Op het gebied van Transparantie van publieke organisaties scoort de Rechtspraak op een enkele uitzondering na wel goed,

Wat binnen het life event Kechtspraak mist is transparantie over vrijwel het gehele proces en hoe persoonlijke data wordt gebruikt. Het starten van een gerechtelijke procedure is op dit moment online niet mogelijk waardoor gebruikers geen bericht krijgen van een succesvolle voltooiing van een processtap, de voortgang niet wordt b ij gehouden en tijdens het gebruik verricht werk niet als concept opgeslagen kan worden. Ook is hierdoor niet mogelijk om je als gebruiker online te authenticeren, Daarnaast ontbreekt het in de rechtspraak aan transparantie over maximale termijnen,

serviceprestaties, eigen gegevens en monitoring van gebruik door derden van eigen gegevens. Dit is bij zowel rechtspraak.nl als het ministerie van Justitie en Veiligheid, zie b ij lage D.4, het geval,

De afgelopen jaren zijn verschillende grote programma's die het domein van de Rechtspraak moesten

moderniseren door inzet van digitalisering beëindigd omdat ze onvoldoende succesvol waren. Zo zijn in het programma Kwaliteiten Innovatie (KEI 2014-2018) in alle rechtsgebieden digitale stappen gezet. Een onafhankelijke com missie adviseerde echter zich vooral te richten op digitale toegankelijkheid waarbij de focus vooral ligt op het de digitale uitwisseling tussen de rechtspraak en

juridische professionals. Eerder ditjaar heeft Bureau ICT To ets i n g (BIT) ook over dit progra m m a zijn

c

zorgen uitgesproken ,

6,1,1 H oe doen andere landen het:

Andere Europese landen, zoals Oostenrijk en Frankrijk, scoren goed op transparantie binnen de rechtspraak omdat zij gebruikers overzicht geven over het gehele gerechtelijke online proces, Daarnaast is het b ij voorbeeld in Frankrijk mogelijk om online persoonlijkejuridische data aan te passen of aan te geven dat data incorrect is,

Oostenrijkse burgers hebben meerdere mogelijkheden om zich online te identificeren, wanneer ze procedure voor geringe vorderingen willen starten. Zo is er de mogelijkheid om met een Europese loginjete identificeren, maar ook via een lokale kaarten metje mobiele telefoon,

9 https://www.twe ed eka rn er, n l/k a m e r s t u k k e n / b n e v e n_r e g e rm g/d e t a , I d = 2 02 0Z 1 99 3 6&d , d = 20 20 D 4 2 868 d a gi n a

19/39 3 december 2020 PBLQ

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

6.1.2 A an bevelingen

Al s het gaat om de Rechtspraak, dan is een eerste aanbeveling aan de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken om in overleg te gaan metde Kamercommissie voorJustitie en Veiligheid. In dat overleg kan worden gekeken naar of het mogelijk en wenselijk is om tot vragen te komen over,

De ambitie op het gebied van eOverheid dienstverlening ten opzichte van andere landen,

specifiek op het gebied van rechtspraak,

Weike pl annen er zijn om die ambitie te verwezenlijken,

In hoeverre deze plannen de verschillende punten adresseren waar de Nederlandse rechtspraak achterloopt ten opzichte van andere landen,

d a gi n e

20/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

7 Conclusie en aandachtspunten

Uit de benchmarks blijkt dat Nederland de afgelopen jaren op een aantal specifieke onderwerpen minder vooruitgang heeft geboekt dan andere landen,

Bij het onderwerp e~ld entiteit bl ij ven we vooral achter wat betreft het inloggen met private middelen en de mogelijkheden om eenmalig in te loggen. Voor wat betreft de private middelen wordt daarin al voorzien door de Wet Digitale Overheid waarvan de eerste tranche nu voorligt aan de Eerste Kamer, Daarop zou de Kamercommissie van Binnenlandse Zaken naar onze mening dan ook nu geen aparte actie hoeven te ondernemen of aandacht voor te hoeven vragen. I\la inwerkingtreding van de Wdo zal duidelijk moeten worden of aanbieders van private middelen inderdaad zullen toetreden tot het stelsel,

Anders wordt het als het gaat over de onderdelen transparantie over levering van diensten, transparantie inzake de organisatie zelf, eenmalig inloggen en eDocumenten. Daarnaast valt op dat het domein van de rechtspraak sterk achterblijft, zowel ten opzichte van overige domeinen als interna tionaal gezien. Op deze vier onderdelen ligt een aanjagende rol weggelegd voor leden van de Kamercommissie door het stellen van Kamervragen naar concrete ambities, plannen en stand van zaken,

Bij het stellen van die vragen willen we u nog drie aandachtspunten meegeven die ons zijn opgevallen tijdens het onderzoek naar de benchmarks en die we ook vanuit onze onderzoeks- en adviespraktijk al wat langer herkennen,

Dienstbaarheid aan burgers en ondernemers b I ij ft een uitdaging

Al een forse periode worden nationaal en interna tionaal voornemens uitgesproken om CI© QS IDPU IKST

meer centraal' te stellen. Dat v erwijst naar de wens om bij de vormgeving van digitale

overheidsdienstverlening de context, vaardigheden, motivaties en de zogenaamde doevermogens van burgers en bedrijven veel sterker mee te laten wegen,

De EU benchmark wordt dan ook niet voor niets al sinds langere tijd deels uitgezet langs de lijnen van

zogenaamde levensgebeurtenissen (life events) en 'klantreizen' (customer journeys). Dat Nederland

er langs die lijnen van onderzoek in relatie tot andere landen minder goed vanaf komt dan andere landen, laat zien dat het dienstbaar zijn aan burgers en ondernemers voor veel Nederlandse overheden nog steeds een grote uitdaging is,

Deels heeft dat er mee te maken dat veel van de Nederlandse eOverheidsdienstverlening in het verleden vooral automatisering be tr of van bestaande processen bij overheidsorganisaties. M et initiatieven als de Berichtenbox, M ijnOverheid en diverse overige centrale basisregistraties en

voorzieningen zijn er wel 'laagjes' gecreëerd die deels dienstverlening op een centrale plek

samenbrengen maar dat is toch nog wat anders dan het proces van dienstverlening daadwerkelijk

organiseren langs de 'customer journey' van burger en bedrijf. Uat laatste vergt meer centrale sturing

op de dienstverlening, meer standaardisatie tussen de verschillende instanties, en een meer holistische blik op dienstverlening. Dat blijkt in de wijze waarop het Nederlandse bestel is vormgegeven geen sinecure,

W et van de remmende voorsprong

Een complicerende factor bij het vorige punt is dat Nederland al vroeg heeft ingezet op digitale

d a gi n e

21/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

dienstverlening. Ooit maakte Nederland deel uit van de interna tionale top op het gebied van eOverheid en kon het lang als een gidslang worden gezien. Zo werd er fors geïnvesteerd in de basisinfrastructuur, zoals de basisregistraties, en de overige eOverheids_voorzieningen. Ondertussen

zijn deze infrastructuren dusdanig belangrijk geworden voor het functioneren van de Nederlandse

IC

overheid, dat ze worden beschouwd als onderdeel van onze nationale vitale infrastructuur

Dat deze eOverheid s_infra structuren een dergel ij ke vitale plek innemen, duidt ook op de grote verwevenheid met de informatieprocessen van onze overheid. Hoe meer verweven iets geraakt, hoe moeilijker het wordt om snel een verandering door te voeren. Iedere verandering kan verderop in het proces grote gevolgen hebben,

In dit verband is het waardevol om de komendejaren de on twi kkelingen rond de wet Digitaal St e I s e I Omgevingswet (DSO) te volgen. Deze wet treedt volgens plan op I januari 2022 in werking, Onderdeel van het DSO is e en landelijk knooppunt waar alle gegevens over de f y s i e k e Ie ef o m g e v i n g stapsgewijs bij elkaar worden gebracht. Daarmee is het nog steeds niet mogelijk om alles via één loket te laten lopen, maar er vindt wel enige harmonisatie plaats. Ons beeld is dathetoorspronkelijke

idee (het creëren van een 'open' stelsel waaroP v anuit andere stromen aangehaakt kan worden) niet

op korte term ij n gerealiseerd wordt. De realiteit blijkt dus ook hier weerbarstig, desondanks kan deze aanpak gezien worden als meer toekomstbestendig,

Valkuil van de bench mark~met:hodiek

Tot slot willen we nog even stiltaan bij het verschijnsel van bench markcentrisme . Voor landen is het interessant om de kwaliteit van overheidsdiensten met elkaar te vergel ij ken door middel van een benchmark. Hierdoor kun landen van elkaar leren, wat lukt bij het ene land wel en wat gaat bij een ander land minder goed,

In een politieke context kan een benchmark resultaat worden gebruikt om overheden aan te spreken op hun positie en aan te sporen om de positie te verbeteren. Het gevaar bestaat dat overheden enkel die diensten verbeteren die onderdeel zijn van het benchmarkonderzoek en andere diensten minder aandacht geven. Het belang van de benchmark krijgt dan het meeste gewicht, in welk geval er sprake is van een soort benchmarkcentrisme .

Om dit te voorkomen, houdt de VN z jn specifieke vragenlijst (en de resultaten) van hun onderzoek

geheim om lidstaten aan te moedigen "to look at outcomes for their context, rather than trying to game

the rankings".

Het is niet het doel van dit onderzoek om te bepalen in hoeverre landen kunnen worden gezien als

'benchmarkcentristisch'. Het is naar onze mening echter wel goed om in lijn met de aanmoediging van

de VN er op te w ij zen om niet in de valkuil van de bench mark~methodiek te lopen, riet is nadrukkelijk niet de bedoeling om alleen die verbeteringen door te voeren die leiden tot een hogere plek op de ra n g I ij s t,

overzicht"

d a gi n e

22/39 3 december 2020 PBLC

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Bijlage A Geraadpleegde personen

 

#

Datum

Naam

Organisatie

1

28 sept. '20

John Kootstra

Ministerie van Binnenlandse Zaken en

     

Konin krijksrelaties

2

8 o kt. '20

Niels van der

C a p g e m i n i

   

Linden

 

Bijlage B Bestudeerde documentatie

 

#

Docu m entnaa m

Datum

1

eGovernment Benchmark

28 september '20

2

UN e_Govern m ent Survey

30 september '20

3

eGovernment Benchmark Source Data

10 oktober '20

4

eGovern m ent Country Factsheet

10 oktober '20

5

NL DIGIBeter

2020

6

BIT"toets project digitale toegankelijkheid rechtspraak

2020

7

Initiatiefnota van de leden M iddendorp en Verhoeven. Online identiteit en regie op persoonsgegevens

13ju„ 2018

d a gi n e

23/39

3 december 202C

DBLG

Buiage C Algemene beelden VN en EU

C 1 Rapport Verenigde Nati

1

0,9 0,8 0,7 0,6 0,5 0,4 0,3 0,2 0,1 0

VN EDGI scores NL, EU, Wereld: 2018, 2019

0,8757

0,9228

0,817

0,7727

0,5988

0,5491

EDGI NL

EDGI WORLD 2018 2020

EDGI EU

0,9 0,8 0,7 0,6 0,5 0,4 0,3 0,2 0,1 0

Nederland: VN e-Government Development Index (EDGI): 2018,2019

1 °<93060,9059 0,920eP,9349

0,9276

0,7758

0,8757

0,9228

OSI NL

HCI NL Til NL

■ 2018 «2020

EDGI NL

d a gi n e

24/39

3 december 202C

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Table 1.3 Leading countries in e-government development in 2020

 
 

Planting class

Region

Oil value

HO value

Til

value

EGDI value

(2020)

EGDI value

(2018)

Denmark

VH

Europe

O.9706

o.95aa

0.9979

0.97=5

0.91=0

Republic of Korea

VH

Asia

1.00 DO

0.B997

0.96S4

0.9B60

0.9D10

Estonia

VH

Europe

0.9941

OS266

0.9212

9 i'-:-z

o.s4S6

Finland

VH

Europe

O.9706

0.9S49

0.9101

0.94S2

o.esis

AjBtra :■

VH

Oceania

0.9471

1.D000

amis

 

09053

Sweden

VH

Europe

0.9000

C 9471

 

9 3365

 

United Kingdom of Great Britain and Northern Ire ard

VH

Europe

0.9S8B

0.9292

0.5' 9 ï

0.93SS

0.B999

New Zealand

VH

Oceania

0.9294

0.9516

0.9207

0.9339

o.aaoe

United States of America

VH

A~er cai

0.9471

0.9239

0.91S2

0.9297

0.B769

Netherlands

VH

Europe

O.90S9

0.9349

0.9276

0.922B

O.B7S7

Singapore

VH

Asia

0.9647

0.3904

0.SB99

0.9 ISO

0.BS12

Iceland

VH

Europe

0.7941

C 9EIS

0.9Ë33

0.9101

O.B316

Norway

VH

Europe

O.B765

0.9392

0.9034

0.9064

O.B557

Japan

VH

Asia

0.9DS9

Ü.B6E4

0.9223

asses

O.B7B3

SDurH. 2020 Ümied NiliüfE E-GcntinnrTiHil Survey.

25/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Table 2.5 Countries in Europe with the highest EGDI values

 

Country Rating class

EGD Rank

Sub-Region

EU Group

OSI value

HG value

Til value

EGDI

(202Ü1

EGDI (2013)

Denmark

vh

1

Nortrwrn Europe

Ves

0.97ü6

ü.9sj3s

ü.9979

9 97es

0.915

Estonia

vh

3

Nortrwrn Europe

Yes

0.9941

c 9256

0.h12

9.9^73

ü.s4bë

Finland

vh

4

Nortrwrn Europe

Ves

0.97ü6

0.9549

0.9101

0.94s2

0.3315

Sweden

vh

 

Nortrwrn Europe

Ves

0.90ü0

ü.9471

ü.9625

0.9365

0.3se2

Unileo <irgdorr ot Great Britain and Morthem Ireland

vh

7

Nortrwrn Europe

Mo(**i

0.9533

ü-.9292

0.9195

0.93sè

0.3999

Netherlands

vh

10

Western Europe

Ves

0.9059

q.9349

ü.9276

0.922e

0.3757

Iceland

vh

12

Nortrwrn Europe

t\o

0.79ü

  • : 
    9e;s

ü.9s3s

9.910-

q.331ë

Norway

vh

13

Nortrwrn Europe

Mo

g.i'iE

:

c 9033

9.9c64

0.3557

Austria

v3

15

Western Europe

Ves

0.9471

ü.9032

ü.324q

0.b914

0.3301

Table 5.2 Leading countries in e-governmerit development

 

Country Name

Region

os

HCI

Til

EGDI

2016 Rank

2016 Rank

EGDI

Group rhange

Den mart

Europe

1.0000

fl .94 7 J

0.797ft

0.9150

9

1

None

Australia

Oceania

0.9722

1.0000

0.7436

0.9053

2

2

None

Republic of Korea

Asia

0.9792

0.8743

0.6496

0.9010

3

3

None

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Europe

0.9792

0.9200

0.8^-1

0.8999

1

4

None

5 weder

Europe

0.9444

0.93Ë6

0.7635

0.8882

6

5

Nui t

Finland

Europe

0.9653

0.9509

0.7264

0.8815

5

6

 

Singapore

Asia

0.9861

0.3557

O.B019

".88'2

4

7

■J j ' i

Mew Zealand

Oceania

0.9514

0.94S0

0 74 5 5

O.8806

a

8

NL"!

France

Europe

0.9792

0.8598

0.7979

0.8790

10

9

None

Japan

Asia

0.9514

0.8428

0.64O6

0.8783

11

10

None

United States of America

Americas

0 9661

0.8883

0.7564

0.8769

12

11

None

Germany

Europe

0.9306

0.9036

0.7952

0.8766

16

12

None

Netherlands

Europe

0.9306

0.9206

0.7758

0.8757

7

13

Hone

Norway

Europe

0.951 J

0.9025

0.7131

0.8557

18

14

None

Svvitietland

Europe

0.6472

0.8660

0.6426

0.8520

28

15

None

Estonia

Europe

0.9028

0.8818

0.7613

0.8486

13

16

None

d a gi n e

26/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

d a gi n e

27/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

^-Identiteit & e~Documenten

100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0

61

1 elD ■ eDocuments ■ Authentic Sources ■ Digital Post Top-level Key Enablers

28/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Bijlage D Voorbeelden Nederland

  • D. 
    1 Be, a sti n

g d i e n s t

Dit rapport verscheen ten tij de van de Parlementaire ondervraging Kinderopvangtoeslag. In weerwil van de beelden over de Belastingdienst die daaruit naar voren kwamen, is een goed Nederlands voorbeeld van transparantie van het proces die van de omzetbelasting bij de Belastingdienst. De Belastingdienstscoortin de benchmark na mei ij k erg goed op dat onderdeel, waarmee we overigens geen uitspraak doen over de overige onderdelen van de Belastingdienst. Zoals te zien is op de onderstaande afbeelding, gee ft de Belas tingdienst veel informatie over onder andere de tij dl ij n, een online notificatie voor gebruikers bij het succesvol afronden van de processtap en of de aangifte wordt opgeslagen als concept en zijn er wijzigingen mogelijk,

Veelgestelde vragen

► Hoe doe ik btw-aangifte op dit portaal'

► Hoe kan É betalen?

▼ Wanneer krijg rk mijn btw terug' Nadat u de btw-aangifte hebt ingevuld, ziet u m uw »angifte het bedrag dat u aan btw terugkrijgt of moet betalen. Knjgt u btw terug? Dan sturen ■•■; u hierover een bnef Binnen 8 weken nadat wij uw aangifte hebben ontvangen. Het geld staat op uw rekenmg binnen 2 weken na de datum van de bnef.

► Is uitstel van betaling mogelijk?

»Hoe weet ik of mijn btw-aangifte en betaling rijn aangekomen by de Belastingdienst?

In Mijn Belastmgd enst Zakelijk onder 'Omzetbelasting' kunt u de status van uw btw-aangiften bekijken. Daar kunt u dus zien welke aangiften nog ingediend moeten worden en welke alzijr ingediend. Of uw betaling goed <s aangekomen, kunt u niet controleren.

► Ik wil btw betalen en moet daarbo het betalingskenmerk vermeiden, waar vind ik dit kenmerk?

«Wat wordt bedoeld met 'uiterste datum"? Dit is de datum waarop uw btw-aangifte en de te betalen btw uiterlijk by ons binnen moet z>jn. De uiterste datum d>e m dit portaal bij uw openstaande btw-aangifte wordt getoond, s met aangepast aan eventueel verleend uitstel.

► Wet wordt bedoeld met 'tijdvak ? » Wat is een betalingskenmerk?

» Waarom kan >k alleen aangiften mzien d e zijn ingestuurd via Mijn Belastingdienst Zakelijk?

» Ik heb een fout ontdekt >n mijn btw-aangifte. Kan tk deze nog wijzigen? Correcties op 1 of meerdere btw-aangiften geeft u door met het digitale formulier 'Suppletie omzetbelasbng'. Ga voor d<t formulier naar het onderdeel 'Omzetbelasting' en klik op 'Correctie btw-aangifte' fel het menu. Gast het om een totaalbedrag van r I.OOO of mrnder? Dan kunt u dit bedrag verrekenen op uw eerstvolgende btw-aangifte en hoeft u geen formulier m te vullen. Correcties zijn mogelijk op aangiften van de afgelopen 5 jaar.

► Wat is een suppletie?

► Wat is een opgaaf ICP?

► Waarom staat er bij mijn ingestuurde suppletie geen betalingskenmerk?

► Ik heb een supplebeformulier rngestuurd, omdat ik eerder te weimg btw heb opgegeven. Hoe betaal ik deze btw?

► Waarom kan ik alleen aangiften en opgaven inzien die zijn ingestuurd via dit portaal?

► Ik knjg btw terug. Op welk rekeningnummer ontvang >k de btw?

29/39 3 december 2020 PBLC

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

  • D. 
    2 CBS

Onderstaande afbeeldingen laten de lopende onderzoeken van het CBS zien. De gebruiker /be van de website kan op elk individueel onderzoek klikken en krijgt vervolgens een met de tw e e afbeelding vergel ij kbare pagina te zien,

Om de economie goed in beeld te brengen ontkomen wij er niet aan om gegevens bij bedrijven uit te vragen. Wij doen CBS-Vid60 onze uiterste best om dat voor u als ondernemer zo makkelijk mogelijk te ma kei. VU ij gebruiken jw gegevens om de

economiscbe groei, prijsontwikkelingen, investeringen, omzetten en de werkgelegenheid in beeld te brengen. Die Hoe doet het CBS onflenoeK! cijfers zijn ook voor uw bedrijfsvoering interessant.

Lopende onderzoeken

Aanlever wijze Internationale Mandel m Goederen Aardnliegra-ndsW-ffen en - producten Bedrijfsafualstoflen Bedrij fsopleidmgen Eo.-j d:mJjrnj;ie k-jgd Beleidsinformatie Veilig Thuis Bestelauto's Biobrandstoffen

zoeker

Consumentenprijzen Consumptief Krediet Daklozen

Dien itenpr ijzen

d a gi n e

30/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Deel deze pagina

# n ra b ö

Biobrandstoffen

Gegevens aanleveren in tijden van corona

We begrijpen dat het aanleveren van gegevens aan het CBS in deze moeilijke tijden niet eenvoudig is. Maar betrouwbare cijfers over hoe we er als HederLand voor staan zijn erg belangrijk. Juist nu hebben overhedens wetenschappers, bedrijven en burgers er behoefte aan om te weten hoe het gaat met NederLand en haar inwoners. Denk alleen al aan cijfers □ver gezondheid, zorg en de economie. Het CBS gaat daarom door met gegevens verzamelen. Wij hopen dat u ook in deze tijd uw belangrijke gegevens blijft aanleveren en danken u voor uw begrip.

Over het onderzoek

Het CBS pubLiceert jaarlijks de ontwikkelingen van hernieuwbare energie voor warmte, elektriciteit en vervoer. Dit doen we op basis van de informatie die we ontvangen van Leveranciers en producenten van bijvoorbeeLd biobrandstoffen, warmtepompen en photovoltaïsche zonne-energiesystemen. Het onderzoek geeft inzitht in de bijdrage van verschillende energiebronnen aan de energievoorziening in Nederland. De productie van biobrandstoffen wordt bepaald op basis van de opgaven van de producenten.

Direct naar

Veelgestelde vragen Resultaten andere onderzoeken

CBS-video

Hoe gaan we om met uw privacy?

Aanleveren van gegevens

U kunt de gegevens via een beveiligde internetverbinding invulLen en naar ons opsturen. Om de internetvragenlijst te openen gaat u naar https://antwoord.cbs.nL In de brief die u heeft ontvangen staan de gebruikersnaam en het wachtwoord vermeld. Bentu de inlogcodes kwijt? Vraag hier nieuwe inlogcodes aan.

Onderzoeksresultaten

Hieronder vindt u de Themapagina's: Hernieuwbare energie en Industrie en energie. Of bekijk de StatLinetabel Vloeibare biotransportbrandstoffen; aanbod, verbruiken bijmenging.

  • D. 
    3

^entraa

Ju

stitieel Incassobureau

Het Digitaal Loket van het CJIB biedt een overzicht van welke persoonsgegevens verwerkt worden en wat er mee gedaan wordt. Echter ontbreekt het aan toegang tot deze data, de mogelijkheid om het CJIB te wij zen op eventuele f o uten in de data, de mogelijkheid om data online te wijzigen en de

mogelijkheid om in te zien wie

;n organisa

ti e/ p e r

soon data heeft

d a gi n e

31/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informal! esa m e n I ev i n g

Centraal Justitieel Incassobureau

Ministerie van lustitie en Veiligheid

Direct regelen \^ Wat doen wij? Over ons v Contact

Bescherming persoonsgegevens

Bij het CJIB verwerken we uw persoonsgegevens om ons werk goed te kuni doen. Dat betekent dat we uw gegevens onder andere bewaren en gebruiken al het nodig is. Hieronder leggen we uit welke persoonsgegevens we van u verwerken. En we leggen uit waarom we dat doen.

Wat zijn persoonsgegevens?

Een persoonsgegeven is informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat gelijk duidelijk is over wie de informatie gaat. Het kan ook betekenen dat iemand met deze informatie kan herleiden over wie het gaat. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn uw naam, uw adres, uw geboortedatum en uw burgerservicenummer.

Bekijk ook

Uw rechten ais het gaat om uw persoonsgegevens

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Welke persoonsgegevens we van u verwerken, hangt af van de taak die wij uitvoeren. Wij voeren namelijk verschillende taken uit namens de overheid. Het kan zijn dat u een verkeersboete of andere boete hebt gehad. Of u hebt een taakstraf of gevangenisstraf gekregen.

Wilt u weten welke persoonsgegevens wij van u verwerken? Op de pagina Weke persoonsgegevens verwerken wij? staat per taak welke persoonsgegevens wij verwerken.

  • D. 
    4 M inisterie van Justitie en V

e i I i g h e i d

Het gebrek aan toegang tot het proces van verwerken van persoonsgegevens zorgt voor de lage scores binnen de indicator transparantie van persoonlijke data. Er wordt op de website van het ministerie van Justitie en Veiligheid duidelijk uitgelegd wat persoonsgegevens zijn en hoe er een inzageverzoek ingediend kan worden, maar verder volgt er geen toelichting,

d a gi n e

32/39

3 december 202C

DBLG

PB

verbinders in de informs tl esa m e n I

Privacyverklaring ministerie van Justitie en Veiligheid 1.Inleiding

Het ministerie von Jusri-io en veiligheid (JcnV) werkt aan een veiliger en rechtvaardiger samenleving door mens-en reehtsbeschermins t>? gaven an waar nodig ii% te grijpen in hun even. Daaiom n ièg j uaii on, ',^i wadi ten dat we u[> eer vei ige en jmgvL dge u'dniei rn-et _iw per^can-sgeg.pvpns omgaan.

indezeprivatyverMaringleest uho-e het ministerie vjin JenV omgaat met pe rs oon s gegeven s-'Jc v?i'kIdl ing- i:. .ïp.-^ti;., ui: 'joisini Icrcc hoofdsti kkc-n:

■ Wat zijn persoonsgegevens?

■ Waanmnr verwerkt 1-f-nV uw persoonsgegeven ï?

■ Hoe .gaan v:ii "iet j\v :i:';ri'n:g aen: onT

■ VJr. i lefl V-l'iillle ■ II* ■■t-^'h'.v i-. ^HilHelilr'

■ Wetenschappeliikontlerzoek

■ Contact cveru^ rechten?

He7P algpmpnp privacyverklaring geldt voor alle pprNnonigeiTPVPns die PenV van u nodig iccfr b l ii;voi?rine vu - nnic wrtto lifa1 tcikr-n. Vnor specifieke informatie over tic verwerking van L'.v persooisjïcs; evens ■.■civ.'iizen '.vij u "aar het JenV-c-nderdael waar u mee te

llikr i lieirlt.

:)h.t |m ii ■.' er k I h i "g ■■puie" wp ler.ehinlhi.

■ ■-■•■■■i i ■■■■ :.- i- :i-, v. 1.1| - .■! -=■■■.■■ i ■: van deze website.

  • 2. 
    Wat zijn persoonsgegevens?

Een persoonsgegeven is informatie die direct over iemand gaat af Informatie die naai de;e

ler.....n \ f iihi leiden v V\:■>:■ 11)r1 Iei■ vr.r peiv?ijii<,p.pile,..leiL. / jr ,;J {,v.eii. li-le'cio n nnr r_ei:

ene mailadressen,

Bijzondere persoorisgegevensi

-.01i^n |ieiM-,c. ■■.^eyHven1- 'ijn e<: j •• ■ 'In u-uiddl tie ver wei kirg eiv^r veel inipjü kdi nehbpr, r>p iemand* leven. Gpjevpns dip ipr^ 'FfjTipn over ipmnnds ra*;, [rodsdipnsr of gezondheid, of iemands- BSN zijn vent cc Ir-an van bijzordere persoonsgegevens. Deze gegevens zijn extra besctie'ird deer de ivet. Pe^ecns-gegeven; van -dnderen zijn altijd gevoelig en krijger d=aium altijd ««tra bescherming.

justitiële taken, Zoal? eer egelen. Deze wrat rechtelijke

St ratrechte i ij ke p ersoo n sgegeue n 5

lenV verwerkt ook peisoonsgegevens voor de uilvaeung ïf flthlad. *ti atLvie Je :er. vei denk ï^en e i . eilk-'lie ds i'.i-i persoonsgegevens zijn erena beschermd

Voor de verwerking van deze peiwonsgegevens gelden soms speciale wenen, zoals de Wer justitiële en strafvorderlijke gegevens, of de wet politiegegevens. Die wetten geven jenv ruimte om - in s aia'des waai hi dat noodzakelijk is ■ deze gegevens lussen bevoegde lenV-onderdelen en me: Ë.iiöpese po iti? en justitie lisatiesuit te wisselen. Om bijvoorbeeld misdaden te voorkomen of te lossen, daders te vervolgen of (e straf fen of de openbare orde te handhaven. Om die redenen kunnen rechten van betrokkenen {lijdeli|kl bepeikter zipn dan bii Net-sti af rechtelijke persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op de naleving van deze wetten.

Meer informatie over persoonsgegeven^ vin dT n op.Ir ws-bcitr wn \U- ji A.n:iii-:-ir Persoonsgegevens.

  • 3. 
    Waa rvoor verwerkt JetW uw persoonsgegevens?

lenV verwerkt persoonsgegeven* voor verschillende doelenen wettelijke taken. Een paar voorbeelden:

Inningen incasso van boetes: hetCentraalJustitieel Incasso Bureau [<UIB> verwerkt daar persoonsgegevens voor.

Beslisser in een asielaanvraag: de immigratie en Naturalisatie Dienst (iNQ)verwerkr persoonsgegevens [waaronder bijzondere persoonsgegevens: als mensen asiel aanviagen. Vaök omdat ie vervolgd wgrder vanweee ki.ni po lit eke oveiini? is <y orxlat ;e (it eer tcpaa do sdijofi ol hc-vokirsj! groep behoren.

Screening voor Verklaring omtrent gedrag of naamswijziging: de Dienst Justis screent pm.liipii en i'Hgdi'iKtiliPs up intpgrilf it. Ri| iIhp si ireniiig verwerkt liklis pus.Hjnsgf^evens.

11i 11■ iiV :irdw.:^l mvfi uvri lioe hu ru i |> i ..hm i^.i'ii-'vr'i, ■>■ hij i:t=

uitvoerws van taken, waarom ze dat doen en hoe ze ervoor zorgen dat dit-op een behoorlijk manier gebeurt.

  • 4. 
    Hoe gaan wij met uw persoonsgegevensom?

.env banteeit eer aar:al ute^ i^purteri hij de ver^verkinf; van per^oons^ep maatregelen voor een berrouwt>are. bdtDMljhl H B(M puMIgC omgang mei peiioonsgei evens,

Functionaris voor Gcgr wnsbesr/hr/rming

Het ministerie van PenV heefteen Functionaris voor Gegevensbescherming (EG) aangesteld, lie FG is onafhankelijk en controleert of het ministerie de regels van Wet bescherming persoonsgegevens-en {na 25 mei 20 ig] de Algemene verordening Gegevensbescherming ;AVG-tcepa:t er nals-e~:. De t ' ■ - ■ - , _ . i houdt tce;i':at op d? toepaisir<; van pnvacyweigeving

UitEangspunten

Voor een wettelijke red-en en voor een doel

JenV verwerkt alleen perse onsgegevens wanneer er een wettelijke reden is om ze te moger verwerken. Daarbij rorgen we ervoor dar persoonsgegevens alleen verwerkt worden voor het specifieke doel waarvoor ze verzameld zijn,

Met zo min mogelijk gegevens

■ iv' iveik: rif t meer persoonsgegevens dar noodzakelijk is. Als het kan. verwerker we minder of geen persoonsgegevens,

Inbreuk op privacy zo klein mogelijk

JenV zorgt dat de inbreuk op de privacy niet te zwaar \i voor het doel dat het verzamelen var de gegevens dient. Daarbij kieken we voor verwerking van persoonsgegevens dta de minste inbreuk op de privacy veroorzaken, wanneer er een keuze is tussen meerdere persoonsgegevens om een doel te bereiken.

Bewaren zolang nood zakelijk is

Hij JenV bewaren we irw persoonsgegevens:

■ zolang als het nodig is voor het doel waarvoor ze verzameld zijn.

■ of op grond van de archiefwet is vereist, en

■ niet langer dan wettelijk is Toegestaan.

Maatregelen

Betrouwbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid

JenV neemt maatregelen voor een becronwbaie. behooi Hike =n zor^virlcige om^sriE nier

persoonsgegevens.

Pei soonsgegevens worden veiliouwekik behandeld. Ddl wil zeggen dal JenV BOfgt alleen personen met de juiste bevoegdheden én een geheimhoudingsplicht uw gegevens kunnen ver wei ken.

Persoonsgegevens zijn passend beveil gd. We volgen daarbij minimaal de voorschriften en Standaarden vdn de Rijksoverheid voor infoimarjebeveiliging.

lenV maakt afspraken over maatregelen met externe partijen als softwareleveranciers en datacenters. £n JenV controleert of extetne partijen deze afspraken nakomen.

  • 5. 
    Wanneer worden uw persoonsgegevens gedeeld?

In een aantal gevallen is lenV bevoegd en soms zelfs verplicht om aan andere (overheids)otganisaties gegevens en inlichtingen te vragen of ze te verstrekken. Een voorbeeld. Na bet rijden door een rood verkeerslicht wordt u geflitst. Op de foto staat het kenteken van uw auto (een persoonsgegeven). Met dat kenteken vraagt het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CHB) bij de Rijksdienst voor hel Wegverkeer (RDW) uw naam. adre en woonplaats op.

  • 6. 
    Contact over uw rechten

U heeft aeen aanial leihren. zoals het inzage- en correctierecht.

Als u will weten welke persoonsgegevens wij van u verwerken, kunt u een inzageverzoek doen. Dat inzagevetzoek doet u bij de lenV-organisatie die uw persoonsgegevens heeft verwerkt. Bekijkt u hiervoor het titratioptam von lenV.

Blijkt dat uw gegevens onjuist, onvolledig of niet relevant zijn? Dan kunt u een aanvullend verzoek doen om uw gegevens te laten wijzigen of aan te vullen.

Heeft u algemene vragen over gegevensbescherming bij het ministerie van JenV?

Neemt u dan contact op met de Functionaris voor Gegevensbescherming (FG). U kunt uw vragen digitaal of op papier indienen bij:

Functionaris voor Gegevensbescherming

feiniminienv.nl

Ministerie van Justitie en Veiligheid

T.a.v. de Functionaris voor Gegevensbescherming

Postbus 20J01

2500 EH Den Haag

Heeft u vragen over uw rechten of een klacht? Neemt u dan contact op met de x Autoriteit Persoonsgegevens.

d a gi n e

33/39

3 december 202C

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

B

i j I a g e

E

Voorbeelden andere landen

  • E. 
    1 Tr ansparantie Uu its e rechtspraak

Duitsland is een voorbeeld van een lidstaat die goed scoort op transparantie van levering van diensten. Z_o scoren vrijwel alle Uuitse lokalejustitiële organisaties op het life event rechtspraak 100% binnen de benchmark. Onderstaande afbeelding laat die van Berlijn zien, waarin duidelijk alle vragen over de procedure, eventuele aanpassingen en notificaties beantwoord worden,

Politik, Verwaltung, Burger Kuftur & Ausgehen Tourismus Wirtschaft Lifestyle BeriinFinder Stadtpian

Gerichte in Berlin

Die Gerichte Genchtsfinder Was mochten Sie erledigen? A ► Service ► Haufige Fragen

mufigeFragen Haufige Fragen

Ka mere Presse

Bild styleuneed - Felolia.

Was ist eine Notfrist? Kann ich Fristen verlangern'' Es gibt immer viele Fragen rund urn ein Gerichtsverfahren. Viele davon sind auf den konkreten Verfahrensinhalt gerichte! und können auch nur innerhalb des Verfahrens geklart werden. Hier fïnden Sie Antworten zu allgemeinen Fragen. die unabhangig vom inhalt eines Verfahrens haufig gestellt werden.

  • • 
    Wann isl ein Urteil oder ein Beschluss forme I ec htskraft g ?
  • • 
    Muss ich nachfragen ob mein Schreiben angekommen isl?
  • • 
    Kann eine Frist verlangert werden?
  • • 
    Was heiüt Notfrist und was bedeutet sie''
  • • 
    Wo kann ich mein Schreiben beim Gericht ein werf en?
  • • 
    Brauche ich einenAnwalt?
  • • 
    Wie komme ich als Rodstuhlfahrer oder Gehbehinderter ins Gericht?
  • • 
    Muss ich mich zu jedem Gerichtsschreiben aufiem?
  • • 
    Kann ich mir das Gericht aussuchen?
  • • 
    Wie lange dauert ein Verfahren?

E.2 Tran

sparantie Ierland

Onderstaande afbeelding laat zien dat er veel informatie beschikbaar is met betrekking tot het proces omtrent vennootschapsbelasting. Er wordt goed ingespeeld op de verwachtingen omtrent het proces, maar tevens omtrent de prestaties van de dienst,

d a gi n e

34/39

3 december 202C

DBLG

Revenue

Sign in to myAccount or BOS I üaeüg!

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

Corporation Tax (CT)

L Overview

  • 2. 
    Basis of charge
  • 3. 
    Company residency ru l-e-s
  • 5. 
    Capital allowances and d
  • i. 
    [in M-Ul1-

?. Trading lasses

Companies resident in Ireland must payer on Their worldwide profits. These profits include both income and capital gains. Non-resident companies that trade through a branch oragency in Ireland must also payCT.

The CT that a company pays is charged according to Income Tax ruLes. Chargeable gains ere calculated in accordance to Capital Gains Tax (CGT) rules.

iipany must use the Rcj

c- I ROS) to hie its returr

any tax due under Mandatory eF' in^- -r.l -K.-y ^ it.

ing section gives information on how companies pay anti

Related topics A

Corporation Tax (CT) payment aMMng

Charitable tax exemption

Mandatory e-hIin-g and e-pa-yment

i.e.. tie to self-ass ess ment

CarjitalGainsTaxfCGTron th-e safe, gifi ai exchange of an assei

Part 02-02-01 Corporation Tax- General Background -Dividends, and Portfolio Investors

■"J Part 02-02-05

General Scheme of Corporation Tax Scoce of charge and Basis of Assessment

Company Incorporefi-a

  • E. 
    3 A Item at

ieve inlogmethoden

België is één van de lidstaten die, op een aantal vlakken, goed scoort met online identificatie. Zo is er in Del gi ë de mogelijkheid om, bij b ij voorbeeld de BTW-a angifte, met verschillende digitale sleutels [oftewel ook privé elD's),ez elf aan te melden,

Kies uw digitale sleutel om aan te melden

Digitale sleutel (e) met elD of digitale identiteit

 
 

AANMELDEN

e

 

met elD kaartlezer

 

r^^l AANMELDEN

Lp.-J met een commercieel certiTicaal

European authentication

AANMELDEN

met Europees erkend Inlog middel

e

Je itsme-acceunl aanna ken

Hulp nodig?

 
 

e

Om. AANMELDEN

 

vla Itsmt

 

Ook in Frankrijk is het mogelijk om op verschillende manieren in te loggen. B ij voorbeeld bij het aanvragen van een vervangend certificaat na verlies van een voertuigregistratiecertifica at, Onderstaande afbeelding laat zien dat Franse burgers via FranceConnect zich kunnen identificeren,

d a gi n e

35/39

3 december 202C

DBLG

PB

verbinders in de informatiesamen I

AGrNCr 0\A_E DESTITBEs SÏCJRISÏS

JJ^ Mon Cotnpte

# in

Vos Les Les Nos Nos

, . L'imernational , . ... Contacter l'ANTS L'ANTS recrute

demarches titres solutions partenaires marches publics

Mon Espace

Avec mon identifiant ANTS

JE POSSEDE DEJAUN COM PTE, JE M'IDENTIFIE

"* .■ Champs ob!igaio>

Avec FranceConnect

(ou) Connectez-vous simplement avec FranceConnect

Identifiant oublié ?

Mot de passé *

5'identifier avec FranceConneLt

| Qu'est-ce que FranceConnect ?

Motde passé oublié ?

a de mogelijkheid va

n France Connect krijgen burger

s de volgende opti

impots.gouv.fr

mobile connect et moi

Assurance Maladie

f?millo -■..i-i-

— L'ldentité Numérique

Oostenrijkse burgers hebben meerdere mogelijkheden hebben om zich online te identificeren, wanneer ze een procedure voor geringe vorderingen willen starten,

d a gi n e

36/39

3 december 202C

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

ALTERNATIVE ANMELDEMETHODEN

# ®

Handy Ka-te (lokal) EU Login

> Neuladen der Seite bei Problemen mit Handy oder Karte

> Informationen zur Karte (lokale Burgerkartenumgeburig)

O Als JListizmitarbeiter anmelden ® Als Burger anmelden

  • E. 
    4 H ongaars voorbeeld rechtspraak — eUocu

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een Hongaarsejuridische service ', waarbij voor

gaars voorbeeld

,11

aiieriei toepassingen ('keresetlevél') vr Mwel steeds documentatie nodig is. D ij voorbeeld voor het

indienen van een aanvraag in een economische zaak bij een districtsrechtbank / districtsrechtb a n I

[derde optie in de figuur hieronder "Urlap keresetlevél benyujtasahoz gazdasagi ügyben

jarasbfrósagon/kerületi birósagon )

Keresetlevél

 

ürlap az0nd5itó

nygmtatvAny

az0n05[tö

elnevezé5

nyomtatvAmy

htolté5i

OtmutatO

ligyfèl-tajékoztatd

 

FMH-D1

FMH01 20

01

Fizetési meghagyasos eljarasból perré ö laku 11 elj^rasban - részletes cényallftas és bizonyfték elöcerje5ztése

0

00

00

FMH02 FMH02-20- Ürlap jogerfis fizetési meghagyés elleni perüjftósi Q [m] Q fö] Q

01 kërelem elöterjesztéséhez

G01 G01 -19-01 Ürlap keresetlevél benytijriséhoz gazdasagi ügyben (^J [ÊÊT] [~^~]

jarésbfróségan/kerületi bfrósagon

G02 G02-19-01 Ürlap keresetlevél benyüjr.asÉihoz gazdasagi ügyberi ["ÊÊT] ["^Tj |~q~J j^jTj

törvényszéken

K02 K0220-01 Ürlap helyi onkorrnanyzai: nem egyedi hatösógi [ffl]

ügyben hozotc hacarozatarakfelülvizsgalaca ërdekében benytijtott keresetlevélhez

K03 K03-20-01 Ürlap keresetlevél benytijrisahaz közigazgatési ["sjT] f"ËÖ"] \^\ foj

perben

M02 M02-20-01 Ürlap keresetlevél benytijtaséhaz munkaügyi perben [sjT] [HÉT] \^\ (j^Tj [j^J

P01

P01-19-01 Ürlap keresetlevél benyüjtaséhoz polgéri ügyben [Öï] HET]

jarósbfrósrjgan/kerületi bfrósagon

P02-19-G1 Ürlap keresetlevél benytijriséhez polgaYi ügyben (^J [ÊÊT] |~jET| [^jT|

törvényszéken

tps,// biros a g

a n y a i/p

37/39

,b„ 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

i j I a g e

F Suggesties voor Kamervragen

Tra n

w,

sparantie over de overheid

Ike overheidsorganisaties kunnen naar het oordeel van de staatssecretaris gezien worden als een goed voorbeeld qua transparantie van levering van diensten (processen) en qua transparantie van de organisatie zelf, en bij welke overheidsorganisaties zijn verbeteringen mogelijk; Zijn er algemene kaders ofrichtlijnen vastte stellen die organisaties kunnen helpen bij het transparant zijn over hun werking ;

Tot slot, later in de tijd. in hoeverre zijn de verbeteringen doorgevoerd? Daarbij gaat het er niet alleen om dat overheden daar zelf over oordelen. Ook burgers en bedrijven zouden daar een oordeel over moeten kunnen vellen. De Kamercommissie kan om een dergel ij k onderzoek onder burgers en bedrijven vragen, en vragen regelmatig van de voortgang op de hoogte te worden gehouden,

2 Tra n

sparantie over persoonlijke data

Hoe krijgen burgers op term ij n inzicht in het gebruik van hun persoonlijke gegevens door overheden? Gaat dat via één portaal en zoja, is verdere uitbreiding van M ijnOverheid daartoe de beoogde route;

Wat is de beoogde road map op eenduidige inzicht voor de burger te creëren en welke planning is daaraan verbonden;

3 eD

ocu m enten

In hoeverre is het Nederlandse proces rondom eDocumenten, waarbij niet zozeer gewerkt wordt met het aanleveren van gewaarmerkte documenten bij overheidsorganisaties, maar er vaak sprake is van geautomatiseerde processen waarbij de vereiste informatie door organisaties met elkaar wordt uitgewisseld, beperkend in internationale processen ;

gi n e

/39

3 december 202C

DBLG

PBLQ

verbinders in de informatiesamenleving

B ij i a g e G Betrokken onderzoekers

 

#

Naam

 

1

Tom Adria a nse

 

2

Wolfgang Ebbers, tev

ens proj e ctl e i d i n g

3

Frank van IJzerloo

 

4

Femke Mastboom

 

5

Piet Hein Minnecré

 

pagina

39/39

3 december 2020

PBLQ


 
 
 
 

3.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.