Nota van wijziging - Wijziging van de Participatiewet in verband met het uitsluiten van fraudevorderingen bij de vermogenstoets

Deze nota van wijziging is onder nr. 19 toegevoegd aan wetsvoorstel 35374 - Wijziging van de Participatiewet in verband met het uitsluiten van fraudevorderingen bij de vermogenstoets i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Participatiewet in verband met het uitsluiten van fraudevorderingen bij de vermogenstoets; Nota van wijziging; Nota van wijziging
Document­datum 07-09-2020
Publicatie­datum 07-09-2020
Nummer KST3537419
Kenmerk 35374, nr. 19
Commissie(s) Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019-

2020

35 374

Wijziging van de Participatiewet in verband met het uitsluiten van fraudevorderingen bij de vermogenstoets

Nr. 19

NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 7 september 2020

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

In artikel III wordt na «te bepalen tijdstip» toegevoegd «, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld».

Toelichting

Het ingediende amendement van de leden Peters (CDA) en Bruins (CU) stelt voor om gemeenten, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in de uitvoering van de socialezekerheidswetten de mogelijkheid te bieden om met betrekking tot «fraudevorderingen» (vorderingen wegens overtreding van de inlichtingenplicht) medewerking te laten verlenen aan minnelijke schuldenregelingen tegen finale kwijting, tenzij er vastgesteld is dat sprake is van opzet of grove schuld.1 De betrokken uitvoeringspartijen (gemeenten, SVB en UWV) zijn nog niet geconsulteerd over de wetswijzigingen die met dit amendement beoogd worden. De impact op de uitvoering is zodoende nog niet in beeld gebracht. Er is dus ook nog niet in beeld wat er in de uitvoering nodig is om de wetswijzigingen goed te kunnen uitvoeren. Dat is in het kader van zorgvuldige implementatie en behoorlijk bestuur wel van belang. Het uitvoeren van gedegen uitvoeringstoetsen kost tijd. De betrokken partijen moeten zich daarnaast ook goed kunnen voorbereiden, zodat de wetswijzigingen doeltreffend kunnen worden uitgevoerd. Daarom wordt met deze nota van wijziging de ruimte geboden om de inwerkingtredingsdatum voor de verschillende artikelen en onderdelen van het wetsvoorstel verschillend vast te stellen.

Indien het amendement wordt aangenomen en meer (of minder) voorbereidingstijd nodig blijkt te zijn om het amendement te kunnen uitvoeren, biedt de inwerkingtredingsbepaling van het wetsvoorstel de mogelijkheid om de inwerkingtredingsdatum voor de verschillende

1 Kamerstukken II 2019/20, 35 374-11, 2020D33501.

kst-35374-19 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020

artikelen en onderdelen van het wetsvoorstel verschillend vast te stellen. Vanwege het publieke belang van de beoogde wetswijzigingen, zullen alle artikelen en onderdelen van het wetsvoorstel (inclusief amendement) zo spoedig mogelijk in werking treden, in afwijking van de vaste verander-momenten voor nieuwe regelgeving. De artikelen en onderdelen waar het amendement op ziet, zullen in het belang van betrokkenen zo spoedig mogelijk in werking treden. Hierbij kan worden afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van drie maanden voor nieuwe regelgeving.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

  • B. 
    van 't Wout

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 374, nr. 19 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.