Amendement Gijs van Dijk over een generieke structurele vrijlatingsregeling van 50% van het inkomen - Wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen (uitvoeren breed offensief)

Dit amendement i is onder nr. 13 toegevoegd aan wetsvoorstel 35394 - Verbeteren regeling voor loonkostensubsidie en andere wijzigingen gericht op mensen met een arbeidsbeperking (uitvoeren breed offensief) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen (uitvoeren breed offensief); Amendement; Amendement van het lid Gijs van Dijk over een generieke structurele vrijlatingsregeling van 50% van het inkomen
Document­datum 03-09-2020
Publicatie­datum 03-09-2020
Nummer KST3539413
Kenmerk 35394, nr. 13
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019-

2020

35 394

Wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen (uitvoeren breed offensief)

Nr. 13

AMENDEMENT VAN HET LID GIJS VAN DIJK

Ontvangen 3 september 2020

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel I, onderdeel H, onder 1, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Voor onderdeel a wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

0a. Onderdeel n komt te luiden:

  • n. 
    inkomsten uit arbeid tot 50 procent van deze inkomsten, met een maximum van € 215,00 per maand, voor zover hij algemene bijstand ontvangt;
  • 2. 
    Onderdeel a komt te luiden:
  • a. 
    De onderdelen r en y vervallen onder verlettering van de onderdelen s tot en met x tot r tot en met w.
  • 3. 
    Onderdeel b vervalt.
  • 4. 
    Onderdeel c wordt als volgt gewijzigd:
  • a. 
    De aanhef komt te luiden:

Er worden de volgende onderdelen toegevoegd.

  • b. 
    In de tekst wordt de aanduiding «z.» vervangen door «x.», vervalt «tenzij onderdeel y van toepassing is,» wordt de aanduiding «aa.» vervangen door «y.» en wordt «onderdeel z» vervangen door «onderdeel x».

II

In artikel I, onderdeel I, wordt «onderdelen j, n, r, y, z en aa,» vervangen door «onderdelen j, n, x en y,».

kst-35394-13 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020

Na artikel I worden twee artikelen ingevoegd, luidende:

ARTIKEL Ia. WIJZIGING WET INKOMENSVOORZIENING OUDERE EN GEDEELTELIJK ARBEIDSONGESCHIKTE GEWEZEN ZELFSTANDIGEN

Artikel 8 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Het derde lid komt te luiden:
  • 3. 
    In afwijking van het eerste lid wordt niet als inkomen uit arbeid beschouwd het inkomen uit arbeid tot 50 procent van dit inkomen, met een maximum van € 347,62 per maand, voor zover een uitkering wordt ontvangen.
  • 2. 
    Het negende tot en met twaalfde lid vervallen onder vernummering van het dertiende lid tot tiende lid.

ARTIKEL Ib. WIJZIGING WET INKOMENSVOORZIENING OUDERE EN GEDEELTELIJK ARBEIDSONGESCHIKTE WERKLOZE WERKNEMERS

Artikel 8 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    Het tweede lid komt te luiden:
  • 2. 
    In afwijking van het eerste lid wordt niet als inkomen uit arbeid beschouwd het inkomen uit arbeid tot 50 procent van dit inkomen, met een maximum van € 347,62 per maand, voor zover een uitkering wordt ontvangen.
  • 2. 
    Het vijfde tot en met achtste lid vervallen.

Toelichting

Op dit moment gelden wisselende regelingen om bij te verdienen naast een uitkering. Zo verschilt de maximale duur van de periode dat bijstandsgerechtigden mogen bijverdienen, en verschilt het percentage van het inkomen dat wordt vrijgelaten. Indiener is van mening dat bijverdienen naast de uitkering bevordert zou moeten worden. Dit bevordert de kans dat mensen werk vinden en biedt mensen een hoger inkomen. Tegelijkertijd is het sociale contact, de waardering en zingeving heel belangrijk om een waardevol leven te leiden. Dit amendement regelt daarom in de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) een generieke structurele vrijlatingsregeling van 50% van het inkomen. Het reeds bestaande maximum van € 215 per maand blijft gehandhaafd in de Participatiewet (voor de IOAW en IOAZ bedraagt het maximum € 347,62). Daarmee sluit indiener aan bij een voorstel van het Centraal Planbureau (CPB).1 Het CPB voorziet geen negatieve effecten op de werkgelegenheid en de budgettaire consequenties zijn nihil.

1 Centraal Planbureau (2020). Kansrijk Arbeidsmarktbeleid: Update actief arbeidsmarktbeleid, p. 8: Beleidsoptie 5: verhogen vrijlating van bijverdiensten in de bijstand.

Deze wijziging heeft als gevolg dat artikel 31, tweede lid, onderdelen r en y, van de Participatiewet (en de analoge artikelleden in artikel 8 van de IOAW en IOAZ) komen te vervallen. Bij invoering van deze generieke vrijstelling kunnen de daarin genoemde vrijstellingen nooit meer effect hebben, omdat zij tot een lager percentage en bedrag worden verstrekt en zij subsidiair zijn aan de reguliere vrijstellingen van artikel 31, tweede lid, onderdeel n, van de Participatiewet.

Gijs van Dijk

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 394, nr. 13 3


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.