Brief van de vaste commissie voor Financiën over de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2020 in de commissies

1.

Kerngegevens

Officiële titel Brief van de vaste commissie voor Financiën over de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2020 in de commissies
Document­datum 05-08-2019
Publicatie­datum 05-08-2019
Commissie(s) Financiën (FIN)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

J Tweede Kamer

Commissie Financiën

DER STATEN

GENERAAL

Aan de voorzitters van de vaste en algemene commissies

Plaats en datum:

Betreft:

Ons kenmerk:

Den Haag, 5 augustus 2019

Behandeling van de ontwerpbegrotingen 2020 in de commissies 2019D32029

Geachte voorzitters,

In deze brief adviseert de vaste commissie voor Financiën u over de behandeling van de rijksbegroting 2020. De Kamer heeft het schema voor de behandeling van de verschillende begrotingshoofdstukken vastgesteld op 13 juni 2019. Dit schema treft u aan in de bijlage van deze brief.

Begrotingsbehandeling in de commissies

De vaste commissie voor Financiën adviseert de commissies besluiten te nemen over:

  • 1. 
    inbrengtermijnen voor feitelijke vragen;
  • 2. 
    het houden van een wetgevingsoverleg;
  • 3. 
    het aanwijzen van één of meer rapporteurs;
  • 4. 
    een technische briefing door de Algemene Rekenkamer.

Aanbeveling 1: Inbrengtermijnen voor feitelijke vragen

De vaste commissie voor Financiën adviseert de commissies om feitelijke vragen te stellen over de afzonderlijke begrotingsstukken en de inbrengtermijnen zo vast te stellen dat de antwoorden beschikbaar zijn voor een eventueel wetgevingsoverleg.

Aanbeveling 2: Wetgevingsoverleg

De vaste commissie voor Financiën beveelt aan om een wetgevingsoverleg te houden. Daarvoor

zijn twee vormen te onderscheiden:

Wetgevingsoverleg in de vorm van een begrotingsonderzoek, waarbij de commissie gericht aandacht besteedt aan de opzet en kwaliteit van de begroting in termen van adequate doelen, prestatiegegevens, indicatoren en financiële instrumenten. Het is gebruik dat commissies daarnaast ook enkele specifieke thema's die in de begroting aan de orde komen, agenderen voor het begrotingsonderzoek.

Wetgevingsoverleg over een deel van de begroting. Ervaring leert dat het voor veel commissies wenselijk is om al dan niet in aanvulling op een begrotingsonderzoek een deel van de begroting of van het beleidsterrein in een afzonderlijk wetgevingsoverleg te

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

behandelen. Deze variant wordt soms ook gekozen met het oog op verdeling van beleidsterreinen tussen bewindslieden.

Aanbeveling 3: Inzet van rapporteurs

De vaste commissie voor Financiën beveelt aan om één of meer rapporteurs te benoemen die namens de commissie de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen beoordelen. Steeds meer commissies kiezen ervoor om zowel bij de begroting als het jaarverslag een (duo van) rapporteur(s) aan te wijzen, die namens de commissie de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen beoordelen (bijvoorbeeld op informatiegehalte, inzichtelijkheid, concreetheid, gebruik van beleidsdoorlichtingen, afrekenbaarheid). In het algemeen bestaat een duo rapporteurs uit één lid van een coalitiepartij en één lid van een oppositiepartij. De inzet van rapporteurs blijkt in de praktijk te leiden tot concretere toezeggingen over het verbeteren van de kwaliteit van de begroting. Rapporteurs kunnen een beroep doen op ondersteuning van de commissiestaf en gebruikmaken van de Handreiking controle begroting en verantwoording.

Aanbeveling 4: Technische briefing door de Algemene Rekenkamer Net als voorgaande jaren informeert de Algemene Rekenkamer de Kamer via brieven over aandachtspunten bij de verschillende begrotingshoofdstukken. Deze brieven worden gepubliceerd voor de betreffende begrotingsbehandeling. Het streven van de Algemene Rekenkamer is om deze brieven zodanig te schrijven dat zij desgewenst direct bruikbaar zijn voor Kamerleden. Wanneer de commissie daar behoefte aan heeft, kan de Algemene Rekenkamer een besloten technische briefing verzorgen, waar mogelijk in combinatie met andere voor de betreffende commissies relevante publicaties van de Algemene Rekenkamer.

De vaste commissie voor Financiën adviseert de commissies om de ontvangst van deze brieven af te wachten en na ontvangst, eventueel in overleg met de Algemene Rekenkamer, af te wegen of er behoefte is aan een briefing.

Plenaire begrotingsbehandeling

De plenaire behandeling van iedere begroting vindt plaats in een debat. Veelal wordt dit gehouden in twee termijnen die bewust over twee vergaderdagen worden gespreid. De totale spreektijd die de fracties krijgen voor alle plenaire begrotingsbehandelingen is centraal via een verdeelsleutel vastgesteld (zie bijlage). De fracties kunnen vervolgens de hun toebemeten spreektijd naar eigen inzicht verdelen over de verschillende begrotingsbehandelingen. De integrale plenaire afronding door stemmingen over alle begrotingen wordt voorzien op dinsdag 3 december 2019.

Praktijkworkshops amenderen

De week voor Prinsjesdag kunnen Kamerleden en fractiemedewerkers deelnemen aan praktijkworkshops amenderen. Deze workshops worden verzorgd door medewerkers van de Dienst Analyse en Onderzoek (DAO) en de staf van de commissie Financiën. Meer informatie over deze workshops en de wijze van aanmelden volgen in een later stadium separaat.

Seminar houdbaarheid overheidsfinanciën

De vaste commissie voor Financiën organiseert in september dan wel oktober een seminar over de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op het vraagstuk van de zorguitgaven en de sociale zekerheid. Zowel leden, fractiemedewerkers als ambtenaren van de Tweede Kamer worden hiervoor uitgenodigd. Informatie over de datum en de sprekers van het seminar volgt op een later moment.

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

Onderbouwingsontbijt

De rapporteurs Inzicht in Kwaliteit zijn voornemens de resultaten van hun onderzoek naar de toepassing van artikel 3.1 van de Comptabiliteitswet 20161 in een ontbijtbijeenkomst op woensdag 11 september 2019 met de Kamer te delen. Dit artikel houdt in het kort in dat beleidsvoorstellen die naar de Kamer gaan voorzien moeten zijn van een toelichting op de doelstellingen, de doeltreffendheid en de doelmatigheid. Voor deze bijeenkomst worden Kamerleden, ambtelijke en fractieondersteuning van harte uitgenodigd. De bijeenkomst vindt met opzet kort voor Prinsjesdag plaats, om zowel leden als ondersteuning goed voor te bereiden op de behandeling van nieuwe beleidsvoorstellen en de aandacht te vestigen op artikel 3.1 CW 2016 tijdens de behandeling daarvan. Nadere informatie volgt.

Hoogachtend,

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Anne Mulder

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Weeber

Zie 2019D12054 Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

Bijlage: Schema behandeling Rijksbegrotingshoofdstukken najaar 2019

De Kamer ontvangt de rijksbegroting 2020 op dinsdag 17 september 2019. Op 13 juni 2019 heeft de Kamer besloten tot het volgende schema voor de behandeling:

  • • 
    de week van 1 oktober: de Algemene Financiële Beschouwingen (IXA/B);
  • • 
    de week van 8 oktober: Koninkrijksrelaties (IV) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV)
  • • 
    de week van 15 oktober: Algemene Zaken (III) + Koning (I) en Infrastructuur en Waterstaat (XII)
  • • 
    de week van 29 oktober: Binnenlandse Zaken (VII) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI)
  • • 
    de week van 5 november: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) en Defensie (X);
  • • 
    de week van 12 november: Belastingplan 2019 (+ stemmingen) en Buitenlandse Zaken

(V);

  • • 
    de week van 19 november: Justitie en Veiligheid (VI) en Economische Zaken en Klimaat (XIII);
  • • 
    de week van 26 november: Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV);
  • • 
    3 december: stemmingen over alle begrotingen.

Daarbij gelden de volgende spreektijden voor de fracties:

  • • 
    WD 430 minuten;
  • • 
    PW 300 minuten;
  • • 
    CDA en D66 290 minuten;
  • • 
    GroenLinks en SP 240 minuten;
  • • 
    PvdA 190 minuten;
  • • 
    Christenunie 150 minuten;
  • • 
    50PLUS en Partij voor de Dieren 140 minuten;
  • • 
    SGP en DENK 130 minuten;
  • • 
    Forum voor Democratie 120 minuten.
  • • 
    Lid Van Kooten-Arissen 55 minuten.

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.