Nader rapport - Wijziging van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet in verband met het centraliseren van tolkvoorzieningen ten behoeve van de ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en de deelname aan het maatschappelijk verkeer van personen met een auditieve beperking, van de luisterlijnen voor volwassenen en jeugdigen en van het vertrouwenswerk jeugd (Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd)

Dit nader rapport i is onder nr. 4 toegevoegd aan wetsvoorstel 35070 - Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet in verband met het centraliseren van tolkvoorzieningen ten behoeve van de ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en de deelname aan het maatschappelijk verkeer van personen met een auditieve beperking, van de luisterlijnen voor volwassenen en jeugdigen en van het vertrouwenswerk jeugd (Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd); Nader rapport; Nader rapport
Document­datum 07-11-2018
Publicatie­datum 07-11-2018
Nummer KST350704
Kenmerk 35070, nr. 4
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-2019

35 070

Nr. 4

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het zonder meer instemmend luidt/uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 26, vijfde lid, van de Wet op de Raad van State)

Wijziging van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet in verband met het centraliseren van tolkvoorzieningen ten behoeve van de ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en de deelname aan het maatschappelijk verkeer van personen met een auditieve beperking, van de luisterlijnen voor volwassenen en jeugdigen en van het vertrouwenswerk jeugd (Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd)

NADER RAPPORT1

Hieronder is opgenomen het nader rapport d.d. 31 oktober 2018, aangeboden aan de Koning door de Minister van Volksgezondheid,

Welzijn en Sport, mede namens de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en voor Rechtsbescherming en de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw Kabinet van 20 augustus 2018, no. 2018001398, machtigde Uwe Majesteit de Afdeling advisering van de Raad van State haar advies inzake het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies, gedateerd 26 september 2018, no. W13.18.0234/III, bied ik U hierbij aan. Het wetsontwerp geeft de Afdeling geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om aanvullende bepalingen op te nemen (artikel VI) in het overgangsrecht voor het overnemen van eventuele bezwaar- en beroepsprocedures bij de rechter jegens de Minister van VWS door het UWV. Het UWV treedt bij gedingen in de plaats van de Minister in een geding als procespartij. Daarnaast is de handelingswijze rondom archiefbescheiden van lopende en afgesloten dossiers conform de Archiefwet 1995 geregeld. Voor de Participatiewet zijn geen specifieke bepalingen nodig omdat UWV op dit moment al de tolkvoorziening uitvoert conform de bepalingen in dit wetsvoorstel. Deze bepalingen zijn aldus toegelicht.

1 De oorspronkelijke tekst van het voorstel van wet en van de memorie van toelichting zoals voorgelegd aan de Afdeling advisering van de Raad van State is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer kst-35070-4 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2018

Ten slotte zijn enkele verduidelijkingen aangebracht in de tekst van het wetsvoorstel en de toelichting. Noemenswaardig daarin is de verduidelijking dat de vertrouwenspersoon, om goed te kunnen functioneren, geen toestemming nodig heeft voor de noodzakelijke verwerking van de persoonsgegevens van medewerkers van de betreffende organisatie waarvoor de vertrouwenspersoon functioneert. De voorgestelde artikelen 1a.2 van de Jeugdwet en 4.2.6, vierde lid, van de Wmo 2015 voorzien in een expliciete wettelijke grondslag voor de verwerking van de noodzakelijke persoonsgegevens door vertrouwenspersonen, waarbij is verduidelijkt dat daarvoor geen toestemming vereist is van de bedoelde medewerkers.

De Afdeling geeft U in overweging het voorstel van wet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Ik moge U, mede namens mijn ambtsgenoot van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, voor Rechtsbescherming, de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, verzoeken het hierbij gevoegde gewijzigde voorstel van wet en de gewijzigde memorie van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

H.M. de Jonge

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 35 070, nr. 4 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.