Brief van de vaste commissie voor Financiën over de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2019 in de commissies

1.

Kerngegevens

Officiële titel Brief van de vaste commissie voor Financiën over de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2019 in de commissies
Document­datum 10-08-2018
Publicatie­datum 10-08-2018
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

J Tweede Kamer

Commissie Financiën

DER STATEN

GENERAAL

Aan de voorzitters van de vaste en algemene commissies

Plaats en datum:

Betreft:

Ons kenmerk:

Den Haag, 10 augustus 2018

Behandeling van de ontwerpbegrotingen 2019 in de commissies 2018D40924

Geachte voorzitters,

In deze brief adviseert de vaste commissie voor Financiën u over de behandeling van de rijksbegroting 2019. De Kamer heeft voor het zomerreces het schema voor de behandeling van de verschillende begrotingshoofdstukken vastgesteld. Dit schema treft u aan in de bijlage van deze brief.

Begrotingsbehandeling in de commissies

De vaste commissie voor Financiën adviseert de commissies besluiten te nemen over:

  • 1. 
    inbrengtermijnen voor feitelijke vragen;
  • 2. 
    het houden van een wetgevingsoverleg;
  • 3. 
    het aanwijzen van één of meer rapporteurs;
  • 4. 
    een technische briefing door de Algemene Rekenkamer.

Aanbeveling 1: Inbrengtermijnen voor feitelijke vragen

De vaste commissie voor Financiën adviseert de commissies om feitelijke vragen te stellen over de afzonderlijke begrotingsstukken en de inbrengtermijnen zo vast te stellen dat de antwoorden beschikbaar zijn voor een eventueel wetgevingsoverleg.

Aanbeveling 2: Wetgevingsoverleg

De vaste commissie voor Financiën beveelt aan om een wetgevingsoverleg te houden. Daarvoor zijn

twee vormen te onderscheiden:

Wetgevingsoverleg in de vorm van een begrotingsonderzoek, waarbij de commissie gericht aandacht besteedt aan de opzet en kwaliteit van de begroting in termen van adequate doelen, prestatiegegevens, indicatoren en financiële instrumenten. Het is gebruik dat commissies daarnaast ook enkele specifieke thema's die in de begroting aan de orde komen, agenderen voor het begrotingsonderzoek.

Wetgevingsoverleg over een deel van de begroting. Ervaring leert dat het voor veel commissies wenselijk is om al dan niet in aanvulling op een begrotingsonderzoek een deel van de begroting of van het beleidsterrein in een afzonderlijk wetgevingsoverleg te behandelen. Deze variant wordt soms ook gekozen met het oog op verdeling van beleidsterreinen tussen bewindslieden.

Aanbeveling 3: Inzet van rapporteurs

De vaste commissie voor Financiën beveelt aan om één of meer rapporteurs te benoemen die namens de commissie de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen beoordelen. Steeds meer commissies kiezen ervoor om zowel bij de begroting als het jaarverslag een (duo van) rapporteur(s) aan te wijzen, die namens de commissie de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen beoordelen (bijvoorbeeld op informatiegehalte, inzichtelijkheid, concreetheid, gebruik van beleidsdoorlichtingen, afrekenbaarheid). In het algemeen bestaat een duo rapporteurs uit één lid van een coalitiepartij en één lid van een oppositiepartij. De inzet van rapporteurs blijkt in de praktijk te leiden tot concretere toezeggingen over het verbeteren van de kwaliteit van de begroting. Rapporteurs kunnen een beroep doen op

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

ondersteuning van de commissiestaf en gebruikmaken van de Handreiking controle begroting en verantwoording.

Aanbeveling 4: Technische briefing door de Algemene Rekenkamer Net als voorgaande jaren informeert de Algemene Rekenkamer de Kamer via brieven over aandachtspunten bij de verschillende begrotingshoofdstukken. Deze brieven worden gepubliceerd voor de betreffende begrotingsbehandeling. Het streven van de Algemene Rekenkamer is om deze brieven zodanig te schrijven dat zij desgewenst direct bruikbaar zijn voor Kamerleden. Wanneer de commissie daar behoefte aan heeft kan de Algemene Rekenkamer een besloten technische briefing verzorgen, waar mogelijk in combinatie met andere voor de betreffende commissies relevante publicaties van de Algemene Rekenkamer.

De vaste commissie voor Financiën adviseert de commissies om de ontvangst van deze brieven af te wachten en na ontvangst, eventueel in overleg met de Algemene Rekenkamer, af te wegen of er behoefte is aan een briefing.

Plenaire begrotingsbehandeling

De plenaire behandeling van iedere begroting vindt plaats in een debat. Veelal wordt dit gehouden in twee termijnen die bewust over twee vergaderdagen worden gespreid. De totale spreektijd die de fracties krijgen voor alle plenaire begrotingsbehandelingen is centraal via een verdeelsleutel vastgesteld (zie bijlage). De fracties kunnen vervolgens de hun toebemeten spreektijd naar eigen inzicht verdelen over de verschillende begrotingsbehandelingen. De integrale plenaire afronding door stemmingen over alle begrotingen wordt voorzien op dinsdag 4 december 2018.

Voorlichting over de rijksbegroting

De week voor Prinsjesdag kunnen Kamerleden en fractiemedewerkers deelnemen aan praktijkworkshops amenderen. Deze workshops worden verzorgd door medewerkers van de Dienst Analyse en Onderzoek (DAO) en de staf van de commissie Financiën. De workshop duurt anderhalf uur en wordt op drie momenten aangeboden:

Maandag 10 september van 14.00 - 15.30 uur

Woensdag 12 september van 09.30 - 11.00 uur

Vrijdag 14 september van 10.30 - 12.00 uur Aanmelden is mogelijk via dao@tweedekamer.nl.

De vaste commissie voor Financiën organiseert voorts in de week na Prinsjesdag een seminar over de totstandkoming van de rijksbegroting. Het doel van dit seminar is Kamerleden en fractiemedewerkers meer inzicht te geven in de informatie in de rijksbegroting en zo bij te dragen aan de controle van de rijksuitgaven. Informatie over de datum en de sprekers van het seminar volgt op een later moment.

Hoogachtend,

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Anne Mulder

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Weeber

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

Bijlage: Schema behandeling Rijksbegrotingshoofdstukken najaar 2017

De Kamer ontvangt de rijksbegroting 2019 op dinsdag 18 september 2018. Op 14 juni 2018 heeft de Kamer het schema voor de behandeling vastgesteld. Dit behandelschema heeft de Kamer op 3 juli 2018 op enkele punten gewijzigd. Het actuele behandelschema is als volgt:

  • • 
    de week van 2 oktober: de Algemene Financiële Beschouwingen;
  • • 
    de week van 9 oktober: Algemene Zaken, de Koning en Koninkrijksrelaties;
  • • 
    de week van 16 oktober: VWS en Binnenlandse Zaken;
  • • 
    de week van 30 oktober: LNV en OCW;
  • • 
    de week van 6 november: IenW en EZK;
  • • 
    de week van 13 november: Buitenlandse Zaken;
  • • 
    de week van 20 november: JenV en Defensie;
  • • 
    de week van 27 november: BuHa-OS en SZW;
  • • 
    dinsdag 4 december: stemmingen over alle begrotingen.

Daarbij gelden de volgende spreektijden voor de fracties:

  • • 
    WD 430 minuten;
  • • 
    PW 300 minuten;
  • • 
    CDA en D66 290 minuten;
  • • 
    GroenLinks en SP 240 minuten;
  • • 
    PvdA 190 minuten;
  • • 
    Christenunie en Partij voor de Dieren 150 minuten;
  • • 
    50PLUS 140 minuten;
  • • 
    SGP en DENK 130 minuten;
  • • 
    Forum voor Democratie 120 minuten.

Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018 2500 EA Den Haag

  • T. 
    070-3182211

 
 
 
 

3.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.