Brief regering; Rapportage burgerbrieven van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het jaar 2017 - Modernisering van de overheid - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 268 toegevoegd aan dossier 29362 - Modernisering van de overheid.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Modernisering van de overheid; Brief regering; Rapportage burgerbrieven van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het jaar 2017 |
---|---|
Documentdatum | 01-05-2018 |
Publicatiedatum | 02-05-2018 |
Nummer | KST29362268 |
Kenmerk | 29362, nr. 268 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2017-
2018
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 1 mei 2018
Op 4 november 2008 heeft de Nationale ombudsman zijn rapport «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker» gepubliceerd. In de kabinetsreactie op dit rapport is toegezegd dat door ieder ministerie afzonderlijk gerapporteerd zal worden over de afhandeling van burgerbrieven (Kamerstuk 29 362, nr. 150). Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de rapportage burgerbrieven aan over het jaar 2017 van het voormalig Ministerie van Economische Zaken en het huidige Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes
kst-29362-268 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2018
Rapportage burgerbrieven Economische Zaken 2017
Het voormalige Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de huidige Ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) rapporteren hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, Agentschap Telecom (AT), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met burgers voor het kalenderjaar 2017. Deze rapportage toont de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZ/EZK/LNV en de termijn waarbinnen deze correspondentie wordt afgehandeld.
Onder de term «burgerbrief» wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.
Categorie |
2015 |
2016 |
2017 |
|
7.528 |
12.866 |
16.741 |
|
437 |
505 |
432 |
|
14.537 |
9.129 |
9.860 |
|
951 |
889 |
658 |
-
a.Bezwaarschriften
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen bezwaarschriften:
Aantal bezwaarschriften Afgehandeld binnen verdaagde
(wettelijke) termijn
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kerndepartement |
41 |
61 |
138 |
90% |
73% |
93% |
AT |
147 |
927 |
396 |
99% |
94% |
97% |
RVO.nl NVWA |
7.340 |
11.878 |
14.107 2.100 |
95% Nvt |
69% Nvt |
71% VWA: 90% LNV: 50% |
De cijfers van Agentschap Telecom zijn inclusief de bezwaarschriften uit 2016 die in 2017 zijn afgehandeld wegens de grote instroom van bezwaren gericht tegen de herinvoering van de vergoeding voor registraties.
De NVWA handelt sinds 9 oktober 2017 zelf de bezwaren op het terrein van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit af welke voordien bij RVO.nl lagen. Het betreft 700 bezwaarschriften op het terrein van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en 1400 op het terrein van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De afhandelingstermijn betreft een schatting.
-
b.Klaagschriften
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen klaagschriften:
Aantal klaagschriften Afgehandeld binnen de (verdaagde)
wettelijke termijn
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kerndepartement |
9 |
10 |
9 |
67% |
92% |
89% |
AT |
7 |
7 |
9 |
86% |
86% |
78% |
RVO.nl |
297 |
325 |
194 |
66% |
90% |
90% |
NVWA |
124 |
163 |
220 |
44% |
45% |
37% |
-
c.Overige brieven en e-mails
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen overige brieven en e-mails.
Aantal «overige brieven» en e-mails |
Tijdig afgehandeld |
|||||
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kerndepartement |
1.910 |
2.144 |
1.927 |
71% |
92% |
85% |
AT |
6 |
37 |
13 |
67% |
62% |
77% |
NVWA |
12.621 |
6.948 |
7.920 |
48% |
43% |
66% |
Overige brieven en e-mails worden bij RVO.nl niet apart geregistreerd.
-
d.Wob-verzoeken
Het kerndepartement, Agentschap Telecom, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2017 de volgende aantallen Wob-verzoeken.
Aantal Wob-verzoeken |
Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn |
Ingebrekestellingen |
|||||||
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Kern-departement |
100 |
115 |
100 |
98% |
92% |
96% |
4 |
6 |
0 |
AT |
38 |
40 |
31 |
79% |
93% |
81% |
- |
- |
0 |
RVO.nl |
305 |
276 |
238 |
81% |
98% |
99% |
9 |
5 |
1 |
NVWA |
508 |
458 |
289 |
77% |
15% |
24% |
139 |
153 |
0 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2017-2018, 29 362, nr. 268 3
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.