Brief regering; Functiemix realisatiecijfers op peildatum 1 oktober 2017 - Werken in het onderwijs - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 299 toegevoegd aan dossier 27923 - Werken in het onderwijs.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Werken in het onderwijs; Brief regering; Functiemix realisatiecijfers op peildatum 1 oktober 2017 |
---|---|
Documentdatum | 04-04-2018 |
Publicatiedatum | 10-04-2018 |
Nummer | KST27923299 |
Kenmerk | 27923, nr. 299 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
27 923 Werken in het onderwijs
Nr. 299 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 april 2018
In de tweede termijn van het Algemeen Overleg Leraren op 14 maart 2018 heb ik Uw Kamer toegezegd om de meest recente functiemixcijfers voor het primair onderwijs aan u te doen toekomen.
Eind maart zijn de definitieve cijfers bekend geworden. Bijgaand ontvangt u de realisatiecijfers per sector zoals instellingen deze hebben aangeleverd bij DUO met als peildatum 1 oktober 2017. De doelstellingen hadden in 2014 bereikt moeten worden.
-
A)Basisonderwijs
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Doel
Salarisschaal LA
82,0
78,6
75,5
74,1
73,6
72,9
58
Salarisschaal LB
17,9
21,1
24,2
25,5
26,0
26,7
40
Salarisschaal LC
0,2
0,2
0,3
0,3
0,3
0,3
2
-
B)Speciaal onderwijs
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Doel
Salarisschaal LA
0,3
0,2
0,3
0,4
0,4
0,6
0
Salarisschaal LB
91,3
89,8
88,3
86,8
86,2
86,0
86
Salarisschaal LC
8,4
9,9
11,3
12,8
13,2
13,3
14
Begin april 2018 zullen de meest recente realisatiecijfers worden gepubliceerd op www.functiemix.nl. Op deze website zijn de realisatiecijfers per bestuur en per instelling te raadplegen. Tevens biedt de website vanaf april 2018 ook mogelijkheden om instellingen en besturen met elkaar te vergelijken en gerichte selecties te maken. Hiermee is het eenvoudiger geworden om inzicht te krijgen in welke besturen goed op weg zijn met realisatie van de doelstellingen en welke besturen en instellingen nog achterblijven.
De realisatiecijfers laten zien dat een deel van de besturen in het basisonderwijs nog (ver) achterblijft op de doelstellingen. Zoals toegezegd in het eerste termijn van het Algemeen Overleg Leraren op 21 februari 2018 (Kamerstuk 27 923, nr. 283) ga ik hierover in gesprek met de PO-Raad als vertegenwoordiger van de besturen.
De besturen die achterblijven dienen de ruimte die er is om leraren in een hogere schaal te benoemen, zoals afgesproken in het convenant leerkracht, ook daarvoor te benutten. Gezien de discussie over het salaris van leraren basisonderwijs zou je mogen verwachten dat de afgesproken doelstellingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Hierbij zie ik overigens ook een belangrijke rol voor de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob