Brief regering; Functiemix realisatiecijfers op peildatum 1 oktober 2017 - Werken in het onderwijs

Deze brief is onder nr. 299 toegevoegd aan dossier 27923 - Werken in het onderwijs.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Werken in het onderwijs; Brief regering; Functiemix realisatiecijfers op peildatum 1 oktober 2017
Document­datum 04-04-2018
Publicatie­datum 10-04-2018
Nummer KST27923299
Kenmerk 27923, nr. 299
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

27 923 Werken in het onderwijs

Nr. 299 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 april 2018

In de tweede termijn van het Algemeen Overleg Leraren op 14 maart 2018 heb ik Uw Kamer toegezegd om de meest recente functiemixcijfers voor het primair onderwijs aan u te doen toekomen.

Eind maart zijn de definitieve cijfers bekend geworden. Bijgaand ontvangt u de realisatiecijfers per sector zoals instellingen deze hebben aangeleverd bij DUO met als peildatum 1 oktober 2017. De doelstellingen hadden in 2014 bereikt moeten worden.

  • A) 
    Basisonderwijs

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Doel

Salarisschaal LA

82,0

78,6

75,5

74,1

73,6

72,9

58

Salarisschaal LB

17,9

21,1

24,2

25,5

26,0

26,7

40

Salarisschaal LC

0,2

0,2

0,3

0,3

0,3

0,3

2

  • B) 
    Speciaal onderwijs

2012

2013

2014

2015

2016

2017

Doel

Salarisschaal LA

0,3

0,2

0,3

0,4

0,4

0,6

0

Salarisschaal LB

91,3

89,8

88,3

86,8

86,2

86,0

86

Salarisschaal LC

8,4

9,9

11,3

12,8

13,2

13,3

14

Begin april 2018 zullen de meest recente realisatiecijfers worden gepubliceerd op www.functiemix.nl. Op deze website zijn de realisatiecijfers per bestuur en per instelling te raadplegen. Tevens biedt de website vanaf april 2018 ook mogelijkheden om instellingen en besturen met elkaar te vergelijken en gerichte selecties te maken. Hiermee is het eenvoudiger geworden om inzicht te krijgen in welke besturen goed op weg zijn met realisatie van de doelstellingen en welke besturen en instellingen nog achterblijven.

De realisatiecijfers laten zien dat een deel van de besturen in het basisonderwijs nog (ver) achterblijft op de doelstellingen. Zoals toegezegd in het eerste termijn van het Algemeen Overleg Leraren op 21 februari 2018 (Kamerstuk 27 923, nr. 283) ga ik hierover in gesprek met de PO-Raad als vertegenwoordiger van de besturen.

De besturen die achterblijven dienen de ruimte die er is om leraren in een hogere schaal te benoemen, zoals afgesproken in het convenant leerkracht, ook daarvoor te benutten. Gezien de discussie over het salaris van leraren basisonderwijs zou je mogen verwachten dat de afgesproken doelstellingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Hierbij zie ik overigens ook een belangrijke rol voor de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.