Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2016 - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 4 toegevoegd aan wetsvoorstel 34725 III - Jaarverslag en slotwet AZ, Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2016.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2016 ; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 17-05-2017 |
Publicatiedatum | 17-05-2017 |
Nummer | KST34725III4 |
Kenmerk | 34725 III, nr. 4 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 725 III Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2016
Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken;
-
-
-
-
2.de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning;
-
-
-
-
3.de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten;
-
-
-
-
4.de begrotingstaat inzake het agentschap van dit ministerie.
-
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken, M. Rutte
-
B.ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN (SLOTWETMUTATIES)
B.1 Ministerie van Algemene Zaken
Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid
Het overschot wordt onder andere verklaard door meevallers en vertragingen bij projecten bij de Rijksvoorlichtingsdienst, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de directie Bedrijfsvoering. Voor het personele gedeelte van de begroting wordt het overschot onder andere veroorzaakt lagere vervoerskosten. In 2016 zijn minder ontvangsten gerealiseerd omdat er minder openstaande vorderingen betreffende personele uitgaven uit voorgaande jaren waren en dat betrof voor het grootste gedeelte ontvangsten voor gedetacheerden.
B.2 Kabinet van de Koning
Artikel 1 Kabinet van de Koning
Het overschot bij het Kabinet van de Koning wordt veroorzaakt door met name lagere personele uitgaven dan geraamd.
B.3 Commissie van Toezicht betreffende de Inlichten- en Veiligheidsdiensten
Artikel 1 Commissie van Toezicht betreffende Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Het overschot wordt verklaard door niet volledige personele bezetting gedurende het jaar en lagere uitgaven voor een gedetacheerde dan geraamd. Daarnaast was sprake van een meevaller in het onderhoud van technische installaties en een niet tijdige facturering van geleverde prestaties. De ontvangsten hebben betrekking op een vergoeding van het UWV als gevolg van arbeidsongeschiktheid.
B.4.1 Exploitatieoverzicht 2016
Staat van baten en lasten van de baten-lastenagentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC) (Bedragen x € 1.000)
(1)
(2)
-
(3)= (2) - (1)
(4)
Omschrijving
Vastgestelde begroting
Realisatie
Verschil realisatie en vastgestelde begroting
Realisatie 20151
Baten
Omzet moederdepartement
22.071
24.158
2.087
25.214
Omzet overige departementen
36.937
48.203
11.266
42.846
Omzet derden
27.947
21.666
-
-6.280
21.919
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
16
16
376
Bijzondere baten
0
37
37
8
Totaal baten
86.955
94.080
7.125
90.363
Lasten
Apparaatskosten
-
-Personele kosten
11.920
13.095
1.175
12.385
Waarvan eigen personeel
10.920
11.078
157
10.644
Waarvan externe inhuur
1.000
1.472
472
1.388
Waarvan overige personele kosten
0
546
546
352
-
-Materiële kosten
75.034
81.108
6.074
76.768
Waarvan apparaat ICT
4.989
5.598
609
1.552
Waarvan bijdrage aan SSO’s
0
0
0
0
Waarvan overige materiële kosten
70.045
75.510
5.465
75.216
Rentelasten
0
0
0
0
Afschrijvingskosten
-
-Immaterieel
0
0
0
0
-
-Materieel
0
0
0
0
Overige lasten
-
-Dotaties voorzieningen
0
209
209
352
-
-Bijzondere lasten
0
19
19
1
Totaal lasten
86.955
94.431
7.476
89.506
Saldo van baten en lasten
0
-
-351
-
-351
857
Noot 1
Aangepast i.v.m. stelselwijziging
Toelichting:
Met ingang van 2016 is een stelselwijziging van de productgroep Media-inkoop ingevoerd. Het doel van de stelselwijziging is er voor zorgen dat een eventueel financieel resultaat bij de productgroep Media-inkoop ten alle tijden wordt verrekend met de opdrachtgevers van Media-inkoop en nooit ten gunste of ten laste kan komen aan het algemeen bedrijfsresultaat van DPC.
Het effect van de stelselwijziging per 01-01-2016 bedraagt afgerond € 77.000. Dit effect is verwerkt in de beginstand van het eigen vermogen per 01-01-2016. Het resultaat van het productgroep Media Inkoop over 2016 is afgerond € 38.000. De stelselwijziging heeft geen significant effect gehad op het resultaat over 2016.
Om een goede vergelijking mogelijk te maken tussen 2016 en 2015 zijn de realisatiecijfers 2015, voor zover van toepassing, gecorrigeerd voor de stelselwijziging die in 2016 heeft plaatsgevonden
Per saldo heeft DPC in 2016 een negatief saldo behaald van € 0,4 miljoen.
Het verlies is bijna geheel in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Er is sprake van een hogere omzet dan begroot, met daar tegenover hogere personele en materiële kosten waaronder hogere ICT kosten.
De voorziening ten behoeve van wachtgelden voor eigen personeel heeft in 2016 ook een negatieve invloed op het resultaat.
Het saldo van baten en lasten zal ten laste worden gebracht van de exploitatiereserve.
Het eigen vermogen komt hiermee ruim onder de grens op basis van de Regeling Agentschappen.
Kasstroomoverzicht over 2016 (bedragen x € 1.000)
-
(1)Vastgestelde begroting
-
(2)Realisatie
(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen
21.007
19.171
-
-1.836
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
0
101.337
101.337
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
0
98.715
98.715
2.
Totaal operationele kasstroom
0
2.622
2.622
Totaal investeringen (-/-)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
3.
Totaal investeringskasstroom
0
0
0
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
-
-237
-
-237
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Aflossingen op leningen (-/-)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Beroep op leenfaciliteit (+)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
4.
Totaal financieringskasstroom
0
-
-237
-
-237
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €
21.007
21.556
549
Toelichting
De stand van de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding per 31 december is hoger dan de stand per 1 januari. Dit wordt met name veroorzaakt door een mutatie in het werkkapitaal van DPC.