Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2015 - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 4 toegevoegd aan wetsvoorstel 34475 III - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, Kabinet van de Koning en CTIVD 2015.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2015; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 18-05-2016 |
Publicatiedatum | 18-05-2016 |
Nummer | KST34475III4 |
Kenmerk | 34475 III, nr. 4 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 475 III Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2015
Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken;
-
-
-
-
2.de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning;
-
-
-
-
3.de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten;
-
-
-
-
4.de begrotingstaat inzake het agentschap van dit ministerie.
-
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken, M. Rutte
-
B.ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN (SLOTWETMUTATIES)
B.1 Ministerie van Algemene Zaken
Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid
De onderuitputting wordt veroorzaakt door meevallers en vertragingen in projecten bij de Rijksvoorlichtingsdienst, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de directie Bedrijfsvoering. Voor het personele gedeelte van de begroting wordt het overschot onder andere veroorzaakt door lagere uitgaven voor gedetacheerden. De oorzaak van de onderuitputting bij de verplichtingen heeft met name betrekking op artikelonderdeel apparaatsuitgaven. Deze onderuitputting bij de verplichtingen is het gevolg van het herijken en toepassen van de aanwijzingsregeling verplichtingen=kasbedrag 2015.
B.2 Kabinet van de Koning
Artikel 1 Kabinet van de Koning
De onderuitputting bij het Kabinet van de Koning is met name bereikt door strikt financieel management en het later in dienst treden van medewerkers op detacheringsbasis.
B.3 Commissie van Toezicht betreffende de Inlichten- en Veiligheidsdiensten
Artikel 1 Commissie van Toezicht betreffende Inlichtingen -en Veiligheidsdiensten
Het tekort wordt veroorzaakt door extra uitgaven voor huisvesting en ICT.
B.4.1 Exploitatieoverzicht 2015
Staat van baten en lasten van de baten-lastenagentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC) (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3) = (2) - (1)
(4)
Vastgestelde begroting
Realisatie
Verschil realisatie en vastgestelde begroting
Realisatie 2014
Baten
Omzet moederdepartement
22.000
25.214
3.214
24.636
Omzet overige departementen
57.520
42.767
-
-14.753
46.751
Omzet derden
0
21.919
21.919
20.908
Rentebaten
0
0
0
19
Vrijval uit voorzieningen
0
376
376
320
Bijzondere baten
0
8
8
15
Totaal baten
79.520
90.285
10.765
92.649
Lasten
Apparaatskosten
-
-Personele kosten
11.703
12.385
682
12.129
Waarvan eigen personeel
10.703
10.644
-
-59
9.804
Waarvan externe inhuur
1.000
1.388
388
1.970
Waarvan overige personele kosten
0
352
352
354
-
-Materiële kosten
67.817
76.768
8.951
78.978
Waarvan apparaat ICT
4.039
1.552
-
-2.487
1.339
Waarvan bijdrage aan SSO’s
0
0
0
0
Waarvan overige materiële kosten
63.778
75.216
11.438
77.639
Afschrijvingskosten
-
-Immaterieel
0
0
0
0
-
-Materieel
0
0
0
0
Overige lasten
-
-Dotaties aan voorzieningen
0
352
352
712
-
-Bijzondere lasten
0
1
1
90
-
-Rentelasten
0
0
0
0
Totaal lasten
79.520
89.506
9.986
91.909
Saldo van baten en lasten
0
780
780
741
Toelichting
Per saldo heeft DPC in 2015 een positief saldo behaald van € 0,78 miljoen.
De winst is bijna geheel in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Er is sprake van een hogere omzet dan begroot, met daar tegenover hogere materiële kosten. Er is wel sprake van lagere materiële ICT kosten. De voorziening ten behoeve van wachtgelden voor eigen personeel heeft in 2015 nauwelijks invloed op het resultaat. Het saldo van baten en lasten zal ten gunste worden gebracht van de exploitatiereserve. Het eigen vermogen komt hiermee € 0,237 miljoen boven de grens die op basis van de Regeling Agentschappen. DPC zal uiterlijk bij de eerste suppletoire begroting 2016 aangeven hoe dit te herstellen.
Kasstroomoverzicht over 2015 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
Vastgestelde begroting
(2)
Realisatie
(3)=(2)-(1)
Verschil realisatie en vastgestelde begroting
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen
18.717
21.308
2.591
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
0
96.106
96.106
Totaal uitgaven operationele kasstroom
0
97.942
97.942
2.
Totaal operationele kasstroom
0
- 1.836
- 1.836
Totaal investeringen (-/-)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
3.
Totaal investeringskasstroom
0
0
0
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
-
-301
-
-301
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Aflossingen op leningen (-/-)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Beroep op leenfaciliteit (+)
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
4.
Totaal financieringskasstroom
0
- 301
- 301
5.
Rekening-courant RHB 31-12-2015 (incl. deposito) (=1+2+3+4)
18.717
19.171
454
Toelichting
De stand van de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding per 31 december is lager dan de stand per 1 januari. Dit wordt met name veroorzaakt door een mutatie in het werkkapitaal van DPC.