Amendement Leijten over een melding van de geschilleninstantie aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg - Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) - Hoofdinhoud
Dit amendement i is onder nr. 15 toegevoegd aan wetsvoorstel 32402 - Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg); Amendement; Amendement van het lid Leijten over een melding van de geschilleninstantie aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg |
---|---|
Documentdatum | 17-06-2013 |
Publicatiedatum | 17-06-2013 |
Nummer | KST3240215 |
Kenmerk | 32402, nr. 15 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2012–2013
32 402
Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)
Nr. 15
AMENDEMENT VAN HET LID LEIJTEN
Ontvangen 13 juni 2013
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Aan artikel 21 wordt een lid toegevoegd, luidende: 4. De geschilleninstantie meldt de geschillen die haar worden voorgelegd aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Toelichting
Het is van groot belang dat er tussen de geschilleninstantie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg goed en proactief wordt gecommuniceerd over de kwaliteit van zorg bij zorginstellingen. Met dit amendement wordt geregeld dat de geschilleninstantie de geschillen die haar worden voorgelegd, meldt aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Op deze manier kan de Inspectie voor de Gezondheidszorg niet alleen snel ingrijpen wanneer zij uit de uitspraak van de geschillencommissie concludeert dat er sprake is van ondermaatse zorg, zij kan ook de geschillen onderdeel laten zijn van haar reguliere toezicht. Juist omdat de Inspectie voor de Gezondheidszorg zal gaan werken via het «high trust, high penalty»-adagium, is het van groot belang dat zij op de hoogte is van afhandeling van klachten en geschillen in en door een zorginstelling.
Leijten