Gewijzigd amendement Slob ter vervanging van nr. 11 over het tevens koppelen van het programma van eisen aan een onderhandse gunning - Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 op een aantal punten van uiteenlopende aard, van de Wet personenvervoer 2000 ten aanzien van het openbaar-vervoerverbod en enkele technische wijzigingen, van de Wet advies en overleg verkeer en waterstaat in verband met wijzigingen in de vorm waarin betrokkenen en organisaties bij het beleidsproces worden betrokken, alsmede wijziging van de Wet op de economische delicten, de Wet luchtvaart, de Binnenvaartwet, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, de Wet belastingen op milieugrondslag, de Waterwet, de Invoeringswet Waterwet, de Waterschapswet en de Crisis- en herstelwet op enkele punten van technische aard (Verzamelwet Verkeer en Waterstaat 2010) - Hoofdinhoud
Dit gewijzigd amendement i is onder nr. 16 toegevoegd aan wetsvoorstel 32403 - Verzamelwet Verkeer en Waterstaat 2010 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 op een aantal punten van uiteenlopende aard, van de Wet personenvervoer 2000 ten aanzien van het openbaar-vervoerverbod en enkele technische wijzigingen, van de Wet advies en overleg verkeer en waterstaat in verband met wijzigingen in de vorm waarin betrokkenen en organisaties bij het beleidsproces worden betrokken, alsmede wijziging van de Wet op de economische delicten, de Wet luchtvaart, de Binnenvaartwet, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, de Wet belastingen op milieugrondslag, de Waterwet, de Invoeringswet Waterwet, de Waterschapswet en de Crisis- en herstelwet op enkele punten van technische aard (Verzamelwet Verkeer en Waterstaat 2010) ; Amendement; Gewijzigd amendement van het lid Slob ter vervanging van nr. 11 over het tevens koppelen van het programma van eisen aan een onderhandse gunning |
---|---|
Documentdatum | 28-06-2011 |
Publicatiedatum | 28-06-2011 |
Nummer | KST3240316 |
Kenmerk | 32403, nr. 16 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2010–2011
32 403
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 op een aantal punten van uiteenlopende aard, van de Wet personenvervoer 2000 ten aanzien van het openbaar-vervoerverbod en enkele technische wijzigingen, van de Wet advies en overleg verkeer en waterstaat in verband met wijzigingen in de vorm waarin betrokkenen en organisaties bij het beleidsproces worden betrokken, alsmede wijziging van de Wet op de economische delicten, de Wet luchtvaart, de Binnenvaartwet, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, de Wet belastingen op milieugrondslag, de Waterwet, de Invoeringswet Waterwet, de Waterschapswet en de Crisis- en herstelwet op enkele punten van technische aard (Verzamelwet Verkeer en Waterstaat 2010)
Nr. 16
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID SLOB TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 11
Ontvangen 28 juni 2011
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel II wordt na onderdeel C een onderdeel ingevoegd, luidende: Ca Na artikel 66 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 66a
-
1.Voorafgaand aan de verlening van een concessie voor het hoofd-railnet, stelt Onze Minister een programma van eisen vast als bedoeld in artikel 44, tweede lid.
-
2.Voordat Onze Minister het programma van eisen vaststelt, legt hij dit programma voor aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
II
In artikel XV wordt na het tweede lid een lid ingevoegd, luidende: 2a. Artikel II, onderdeel Ca, werkt terug tot en met 1 januari 2011.
Toelichting
Aangezien het programma van eisen een instrument is om sturing te geven aan de kwaliteit van het openbaar vervoer waarop de concessie betrekking heeft, ligt het niet direct voor de hand om het opstellen van een programma van eisen uitsluitend te koppelen aan de aanbesteding van een concessie. Ook bij onderhandse gunningen is deze sturing op kwaliteit van belang. Een programma van eisen draagt bij aan een transparant proces voor de totstandkoming van de concessie.
Middels dit amendement wordt geregeld dat een programma van eisen dient te worden vastgesteld. Het programma van eisen wordt eerst aan de Tweede Kamer voorgelegd voordat het definitief wordt vastgesteld. Dit vergroot de betrokkenheid van de Tweede Kamer, aangezien deze de mogelijkheid krijgt om te spreken over de inhoud van de concessie alvorens er een (concept) concessieovereenkomst ligt. Bovendien is een programma van eisen een extra garantie dat er marktconforme afspraken worden gemaakt bij inbesteding. Het programma van eisen zal de uitgangspunten en randvoorwaarden van de nieuwe concessie weergeven.
Om ook bij de komende concessieverlening al een programma van eisen als vertrekpunt te hebben wordt voorgesteld de bepaling in dit amendement met terugwerkende kracht in te laten gaan per 1 januari 2011.
Slob