Amendement Slob, over het geven van een indicatie in de startbeslissing - Wijziging van de Tracéwet met het oog op de versnelling en verbetering van besluitvorming over infrastructurele projecten

Dit amendement i is onder nr. 9 toegevoegd aan wetsvoorstel 32377 - Wijziging van de Tracéwet met het oog op de versnelling en verbetering van besluitvorming over infrastructurele projecten i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Tracéwet met het oog op de versnelling en verbetering van besluitvorming over infrastructurele projecten; Amendement; Amendement van het lid Slob, over het geven van een indicatie in de startbeslissing
Document­datum 23-05-2011
Publicatie­datum 23-05-2011
Nummer KST323779
Kenmerk 32377, nr. 9
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 377

Wijziging van de Tracéwet met het oog op de versnelling en verbetering van besluitvorming over infrastructurele projecten

Nr. 9

AMENDEMENT VAN HET LID SLOB

Ontvangen 23 mei 2011

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel C, wordt in artikel 2, derde lid, onder b, «en die van de ruimtelijk relevante ontwikkelingen in het gebied» vervangen door: , van mogelijke oplossingen voor dat probleem en van de ruimtelijke relevante ontwikkelingen in het gebied.

II

In artikel I, onderdeel C, wordt in artikel 2, zesde lid, «kennisgeving» vervangen door: startbeslissing.

Toelichting

Ten eerste regelt dit amendement dat in de startbeslissing een indicatie wordt gegeven van mogelijke oplossingen die tijdens de verkenning zullen worden onderzocht. Dit kan op hoofdlijnen en hoeft niet perse een uitputtende lijst van te onderzoeken oplossingsrichtingen te zijn. Gedurende de verkenning kunnen immers nog andere oplossingsrichtingen in beeld komen en worden deze, samen met de schets van de relevante ruimtelijke ontwikkelingen verder uitgewerkt (artikel 3). Door wel reeds bij de startbeslissing een (globale) schets te geven van mogelijke oplossingsrichtingen wordt de Kamer in een vroeg stadium de mogelijkheid geboden om te reageren op de scope van de verkenning. Dit is met name van belang in situaties waarbij er geen structuurvisie wordt gemaakt. In dat geval wordt de Kamer immers pas weer betrokken wanneer er een Ontwerp Tracébesluit is vastgesteld en een voorkeursbeslissing voorligt. Als op dat moment de scope van de verkenning ter discussie komt te staan zou dit kunnen leiden tot ongewenste vertraging in het vervolg van het proces. Dit amendement beoogt dit te voorkomen en hiermee conform het advies van de commissie Elverding de verkenningsfase te versterken.

Voorts regelt dit amendement dat de Tweede Kamer der Staten-Generaal, de betrokken bestuursorganen en, voor zover van toepassing, de beheerder van de landelijke spoorweg de startbeslissing ontvangen. Gezien de beperkte omvang van de startbeslissing en de beperkte lijst geadresseerden ligt het voor de hand om niet te volstaan met alleen een kennisgeving.

Slob

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.