Brief regering; Reactie op beantwoording vragen door de Europese Commissie inzake Belgisch voornemen een vignet in te voeren - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2011

Deze brief is onder nr. 69 toegevoegd aan wetsvoorstel 32500 XII - Vaststelling begroting Infrastructuur en Milieu 2011 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2011; Brief regering; Reactie op beantwoording vragen door de Europese Commissie inzake Belgisch voornemen een vignet in te voeren
Document­datum 03-05-2011
Publicatie­datum 03-05-2011
Nummer KST32500XII69
Kenmerk 32500 XII, nr. 69
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 500 XII

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2011

Nr. 69

BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 april 2011

Uw Commissie heeft mij gevraagd (32500-XII-65/2011D08985) om een reactie te geven op het antwoord van de Europese Commissie op de vragen van mevr. Wortmann. Deze vragen zien op het Belgische voornemen om een vignet in te voeren voor personenautos en kleine bedrijfsvoertuigen onder de 3,5 ton.

De Commissie maakt in haar antwoord een tweedeling tussen:

– De kilometerheffing voor vrachtwagens boven de 3,5 ton, die met ingang van 2013 via een kastje (OBU) moeten betalen voor het rijden in België. – Het vignet voor de personenautos en kleine bedrijfsvoertuigen,

waarvan de invoeringsdatum voor zover mogelijk aansluit op het vrachtverkeer. Deze datum ligt echter nog niet vast.

Ik heb met belangstelling kennis genomen van het antwoord van de Europese Commissie, die aangeeft op de hoogte te zijn van de Belgische voornemens, waarbij haar uitgangspunt is dat voor «tol- en/of gebruikersheffing direct noch indirect onderscheid wordt gemaakt tussen weggebruikers op grond van hun nationaliteit of woonplaats». Wanneer ontwerpen van de wettelijke bepalingen voorliggen, zal de Commissie nauwkeurig toezien op het niet-discriminatoire aspect hiervan. Conform haar taak waarborgt de Europese Commissie in deze de basisbeginselen van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Ook ik zal de verdere ontwikkeling volgen om zeker te stellen dat Nederlandse automobilisten niet onevenredig geraakt worden door de invoering van de Belgische plannen. Uitgangspunt zowel voor Nederland als voor de Europese Commissie is dat het vignet niet discriminatoir zal worden opgelegd.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.