Vragen CDA over zandtransport bij de aanleg van de Betuwelijn (2990012090) - Hoofdinhoud
externe link | origineel bericht |
---|---|
publicatie datum | 7 juni 2000 |
Kamer | Tweede Kamer |
bevraagde ministerie | Verkeer en Waterstaat i |
kamerleden | G.B.M. (Gerd) Leers i |
partijen | Christen-Democratisch Appèl i |
Vragen gesteld door de leden der Kamer
2990012090
Vragen van het lid Leers (CDA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over zandtransport bij de aanleg van de Betuwelijn. (Ingezonden 7 juni 2000)
1
Is het waar dat inmiddels overwogen wordt om ook het transport van zand bij de gemeenten Tiel en Dodewaard, ten behoeve van de aanleg van de Betuwelijn, in plaats van transport per pijpleiding, te laten plaatsvinden via vervoer door vrachtwagens? Hebt u daarbij kennisgenomen van het feit dat deze gemeenten hebben aangegeven het zandtransport per as door de gemeente niet te zullen accepteren?
2
Klopt het dat de projectorganisatie de betrokken aannemers vrij wil laten in de keuze hoe zij het zandtransport willen uitvoeren en dat men daarom niet zelfstandig tot het indienen van vergunningsaanvragen voor transport van het zand per pijpleiding overgaat? Komt deze opstelling voort uit financiële overwegingen?
3
Erkent u het gevaar dat - nu de projectorganisatie zelf niet tot vergunningaanvrage overgaat - het transport van zand per persleiding praktisch onmogelijk wordt? Mocht de aannemer hiertoe al willen besluiten dan zal zeer waarschijnlijk de tijd ontbreken om alsnog een vergunning aan te vragen en zal omwille van de voortgang van het werk - vervoer per as de enige mogelijkheid zijn?
4
Deelt u de opvatting dat de eventuele financiële meerkosten van het vervoer per persleiding moeten worden afgezet tegen de bezwaren en ongemakken van het vervoer per as, hetgeen zal impliceren dat vele duizenden vrachtauto's met zand vanaf de aanlandingsplaats in de Waal naar het tracé van de Betuweroute v.v. zullen gaan rijden? Zo ja, kunt u de Kamer over de gemaakte afweging nader informeren? Welke maatregelen zullen er genomen moeten worden om gevaarlijke situaties te vermijden en overlast te voorkomen?
5
Bent u gelet op het bovenstaande, bereid om NS-railinfrabeheer opdracht te geven, een alternatief voor het zandoverslag en transport uit te werken die recht doet aan de bezwaren van de betrokken gemeenten.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Leers, ingezonden 24 mei 2000.